کد مطلب: 

194576

شتاب روند سرمایه گذاری خارجی در کشور با راه اندازی کریدور ICT

با توجه به گستره وسیع فناورى اطلاعات و ارتباطات و تاثیرگذاری آن در نیل به اهداف برنامه هاى توسعه اى کشور، نیاز به ورود سرمایه گذاران خارجی به این صنعت جهت انتقال فناورى، ارتقاء بهره ورى، حضور در بازارهاى جهانى، توسعه صادرات و در نهایت دستیابى به رشد اقتصادى پایدار وجود دارد و راه اندازی کریدور فناوری اطلاعات و ارتباطات می تواند زمینه ساز تحقق این اهداف باشد.
شتاب روند سرمایه گذاری خارجی در کشور با راه اندازی کریدور ICT

به گزارش سیتنا، "مونا ارشادی فر" در یادداشت سردبیر پانزدهمین شماره از ماهنامه نسل چهارم، نوشت: "موقعیت استراتژیک، ژئوپلتیک و ژئواکونومیک ایران همواره مورد توجه کشورهای بزرگ جهان بوده و هست. زیرساخت های مناسب ریلی و جاده ای و دسترسی ایران به سواحل طولانی در خلیج فارس، دریای عمان، دریای مکران، سواحل دریای خزر در سالهای اخیر بسیار مورد توجه تولیدکنندگان بزرگ اقتصادی جهان بوده است. در همین حال رشد و توسعه شاخص های فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشورمان طی سال های اخیر، ایران را به عنوان کشوری پیشرو در صنعت ارتباطات مطرح ساخته است. هم اینک می توان گفت که نظر به تعاملات رو به گسترش بخش های دولتی و خصوصی کشورمان در حوزه ارتباطات و توجه ویژه بزرگان صنعت فناوری اطلاعات به ایران، راه اندازی کریدور فناوری اطلاعات و ارتباطات در ایران می تواند سمت و سوی این تعاملات را هدفمند کرده و زمینه بهره برداری هر چه بیشتر از موقعیت استراتژیک کشورمان در بازار حوزه ارتباطات در منطقه و دنیا را محقق کند.

در همین راستا چندی است که کریدور فناوری اطلاعات و ارتباطات با رویکرد جذب سرمایه گذاری خارجی، تقویت سرمایه گذاران خطرپذیر و خلاق و افزایش تولید محتوای فناورانه در کشور طراحیشده است. تعریف این پروژه در راستای تحقق سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و اجرای آن از موارد مورد تاکید وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

امروزه کشورهای مطرح در حوزه فناوری اطلاعات ازجمله کره جنوبی راهبرد ایجاد کریدورها و مناطق ویژه فناوری را طراحی و پیاده کرده اند که ایجاد محیط اجتماعی ارزشی جذاب برای افراد خلاق، کمک به توسعه خوشه های فناوری با مزیت رقابتی، اشتغالزایی غیرمتکی به دولت، سرمایه گذاری خطرپذیر و ایجاد زیرساختهای قانونی برای ایجاد شرکتهای بین المللی از اهداف ایجاد این مناطق ویژه است.

آمارها نشان می دهد که هم اکنون تنها در بازار اپراتوری ایران بالغ بر 20 هزار میلیارد تومان گردش اقتصادی وجود دارد که سه چهارم آن مبتنی بر انتقال پیامک و صوت است و انتظار میرود در آینده سود این شرکتها به سمت دادههای سنگینی حرکت کند که جذابیت زیادی برای سرمایه گذاران دارد، لذا مزیت های اقتصادی توسعه فعالیت های مبتنی بر فناوری اطلاعات مورد تاکید است. در همین حال، پیش بینی میشود حجم بازار اپراتوری ایران در آینده به بیش از سه برابر افزایش یافته و حدود 67 میلیارد تومان سود اقتصادی را نصیب اپراتورها کند که سهم صوت و پیامک به 30 درصد کاهش خواهد یافت و جای خود را به خدمات دیگری چون پهنای باند، اینترنت و اطلاعات مبتنی بر تلفن همراه می دهد، که نگاهی گذرا به همین آمار نشان از سهم بالای صنعت ارتباطات در آینده اقتصادی کشور دارد.

در همین حال، نخستین کریدور فناوری اطلاعات تا پنج سال آینده در کشور راه اندازی میشود که می تواند سهم بسزایی در رونق اقتصادی هر چه بیشتر حوزه فناوری اطلاعات داشته باشد. دکتر دوایی مرکزی، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص جرئیات این طرح در گفت و گو با ماهنامه نسل چهارم تاکید کرده است که کریدور فناوری اطلاعات و ارتباطات از دو پهنه فیزیکی خاص تشکیل میشود. یکی شهرک بین المللی پیام واقع در منطقه ویژه اقتصادی پیام و دیگری پارک فناوری اطلاعات واقع در اتوبان کرج خواهد بود. مطالعات اقتصادی برای جذب سرمایه گذاری خارجی در منطقه ویژه اقتصادی پیام و با همکاری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و در تعامل تنگاتنگ با مدیریت شرکت پیام و مشاورین تراز اول بین المللی از کشور سنگاپور در حال انجام است. فاز اول این مطالعات اقتصادی با هدف ارزیابی ظرفیتهای منطقه ویژه پیام و میزان آمادگی سایر زیرساخت های قانونی و مقرراتی کشور برای جذب سرمایه بین المللی در آن منطقه به اجرا گذارده شده است. انتظار می رود با پایان یافتن این مرحله و تا یک ماه دیگر، نتیجه مذاکرات اولیه با مقامات اجرایی بلند پایه بعضی از شرکت های بزرگ و فناور بین المللی در جهت افزایش شناخت طرفین از ظرفیتهای همکاری آتی در اختیار وزارت متبوع قرار گیرد.

شرح خدمات فاز دوم قرارداد که به مدت 9 ماه انجام خواهد شد، با هدف ایجاد رویکرد مشترک و همگرایی عملی بین ذینفعان دولتی و غیر دولتی ایرانی در جهت توسعه اقتصادی منطقه ویژه پیام در دست تدوین است. نتایج قابل انتظار از فاز دوم قرارداد شامل تهیه طرح های راهبردی کسب و کار و همچنین طرح جامع فیزیکی منطقه بوده که در نهایت به صورت برنامه های سرمایه گذاری دقیق از طریق مشاوران شناخته شده و معتمد بین المللی به سرمایه گذاران برگزیده ایرانی و خارجی ارایه خواهد شد. تصویر کلان پیش بینی شده برای منطقه پیام شامل ایجاد یک محیط جذاب برای زندگی و کار با کیفیت و اشتغال زایی تخصصی از طریق جذب سرمایه و تکنولوژی خارجی و ایجاد همکاریهای هم افزایانه با شرکتهای فناور ایرانی است.

به عبارت دیگر می توان گفت که با توجه به گستره وسیع فناورى اطلاعات و ارتباطات و تاثیرگذاری آن در نیل به اهداف برنامه هاى توسعه اى کشور، نیاز به ورود سرمایه گذاران خارجی به این صنعت جهت انتقال فناورى، ارتقاء بهره ورى، حضور در بازارهاى جهانى، توسعه صادرات و در نهایت دستیابى به رشد اقتصادى پایدار وجود دارد و با توجه به اینکه در بازدیدهای هیات های تجاری از ایران پس از برداشته شدن تحریم ها، پیشرفت های قابل توجه ایران در این بخش مورد توجه تولیدکنندگان مطرح حوزه ICT جهان قرار گرفته است و تقریبا اغلب شرکت های بزرگ برای ورود به ایران و سرمایه گذاری برای تولید مشترک و همچنین انتقال دانش و فناوری ابراز تمایل کرده اند، راه اندازی کریدور فناوری اطلاعات و ارتباطات می تواند زمینه ساز تحقق این اهداف باشد.

در نهایت با نهایی شدن توافقنامه برجام و در نتیجه لغو اکثر تحریم های مالی و اقتصادی علیه ایران، انگیزه و علاقه بازارهای جهانی برای ورود به ایران به شدت افزایش یافته است و سازمانها و شرکتهای بزرگ بین المللی برای ایجاد همکاریهای دوجانبه و بررسی موقعیتهای سرمایه گذاری به ایران وارد شده اند و در این بین صنعت ارتباطات کشورمان نیز با شکوفایی استارتاپ ها و شرکت های نوپا، توجه خاص و بسیار زیادی را از سمت سرمایه گذاران خارجی به خود جلب کرده است، لذا نهادهای مسوول در راه اندازی کریدور ICT باید طبق برنامه پیش بینی شده حرکت کنند و زمینه اجرای فاز به فاز این زیرساخت سرمایه گذاری بین المللی در صنعت ارتباطات کشور را در کوتاه زمان میسر سازند".

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2016-12-24 09:46

افزودن دیدگاه جدید