کد مطلب: 

186322

چرا دولت درباره یارانه ها با روح و روان مردم بازی می کند؟!

بنا بر مصوبه دیروز مجلس، در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها مصوب ۱۵ دی‌ماه ۱۳۸۸ به دولت اجازه داده شد در سال ۱۳۹۵ منابع مالی حاصل از اصلاح قیمت کالا‌ها و خدمات موضوع قانون مذکور تا مبلغ چهارصد و هشتاد هزار میلیارد (۴۸۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال و ردیف‌های یارانه‌ای این قانون با استفاده از انواع روش‌های پرداخت نقدی و غیرنقدی به خانوارهای هدف و نیازمند، توزیع و همچنین برای ارائه خدمات حمایتی و کمک به بخش تولید اقدام نماید.
چرا دولت درباره یارانه ها با روح و روان مردم بازی می کند؟!

به گزارش سیتنا، تابناک نوشت: بر این اساس و همچنین بند الف الحاقیه این مصوبه بنا بر اظهارات مقامات دولتی باید یارانه سه دهک درآمدی بالای جامعه که نزدیک به 24 میلیون نفر می شوند حذف شوند. این مصوبه تاکنون جنجال های فروانی در کشور به وجود آورده است. دولت به صراحت و به شدت بر خلاف رویه های قبل خود با این مصوبه به مخالفت پرداخته است.

به نحوی که آقای نوبخت در آخرین اظهاراتش در این باره با اشاره به مصوبه نمایندگان در خصوص حذف یارانه خانوارهای با درآمد بالای سه میلیون تومان، گفت: دولت تدبیر و امید انتظار تصویب چنین مصوبه‌ای از نمایندگان مردم در مجلس نهم را نداشته است. معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با اشاره به تصمیم مجلس برای حذف یارانه برخی ایرانیان گفت: دولت یازدهم در بحث حذف یارانه این تعداد از هم‌وطنان با نمایندگان اختلاف‌نظر دارد؛ چراکه قطع یارانه 24 میلیون ایرانی نه عادلانه است و نه شدنی و قابل اجرا. وی با انتقاد از افزودن یک الحاقیه به قانون بودجه از سوی نمایندگان مردم در تصویب مصوبه حذف یارانه پردرآمدها، خاطرنشان کرد: نمایندگان مردم با این مصوبه وظیفه و بار سنگینی بر دوش دولت گذاشتند که اجراشدنی نیست و لذا انتظار و چشم امید ما به شورای نگهبان است تا این مصوبه نمایندگان را رد کند.

البته اگرچه دولت یازدهم از ابتدای روی کارآمدن از هر شیوه برای حذف یارانه پردرآمدها استفاده کرده بود اما نتوانسته بود در این راستا توفیق چندانی دست پیدا کند اما احتمالا در این برهه زمانی نزدیک به سال 96! نمی خواهد همچنان رویه قبل خود را حداقل به صراحت پیگیری نماید. اما در این نوشتار قصد پرداختن به هدف دولت در مخالفت با این لایحه نیستیم. بلکه در پی آن هستیم که یک بام و دو هوای دولت و یا به عبارت دیگر به تناقض گویی های دولت بپردازیم.

به عنوان مثال دولت حتی در ارائه آمار تعداد حذف شدگان از دریافت یارانه نیز صادق نبوده است و یا حداقل آمارهای گوناگون ارائه کرده است. دیروز اقای نوبخت درباره تعداد افراد حذف شده از دریافت یارانه گفت: سال گذشته در تبصره 20 قانون بودجه دولت موظف شد یارانه نقدی افراد پردرآمد را حذف کند، دولت بر اساس این تکلیف حدود 4.5 میلیون نفر را از دریافت یارانه نقدی حذف کرد، اما پس از آن بنا بر برخی ضرورت‌ها و ارائه اسناد از طرف برخی خانوارها و نیز توصیه نمایندگان مجلس، متوجه شدیم در حال ظلم به 1.5 میلیون نفر هستیم و باید یارانه آنها را برگردانیم از این جهت مجدداً یارانه نقدی 1.5 میلیون نفر بازگردانده شد.

در واقع آقای نوبخت اولاً اعلام می کند که فقط 4/5 میلیون نفر را حذف کرده اند که 1/5 میلیون نفر آنها دوباره به سبد دریافت کنندگان برگشته اند که در نتیجه تعداد حذف شدگان 3 میلیون نفر می شود. این آمار در حالی است که فقط چند روز قبل وزیرتعاون،کارو رفاه اجتماعی از حذف حدود 3 میلیون و 900 هزار نفر ازغیر نیازمندان از دریافت یارانه نقدی در سال 94 خبر داد. این آمار را اضافه کنید به حذف شدان ایرانیان خارج از کشور و سایر مواردی که در زمان های گذشته حذف شده بودند.

البته این تنها بخشی از تناقض گویی دولت در این زمینه است. آقای نوبخت بیان کرده است که از تعداد حذف شدگان 1/5 میلیون دوباره به سبد دریافت یارانه اضافه شده اند. این آمار نشان از خطای تقریباً 30 درصدی در شناسایی پردرآمدها حکایت دارد.

در همین زمینه نیز چندی قبل احمد میدری، معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت و گویی بیان کرده بود که هدفمندی بودجه و شناسایی گروه های درآمدی در همه کشورها با خطا روبه رو است. در بهترین حالت ده تا پانزده درصد خطا وجود دارد، بهترین کشورها 10 تا 15 درصد خطا می کنند. میزان خطای ما نیز همین حدود است. وقتی 3 میلیون نفر را حذف می کنیم، مثلا10 درصد خطا داریم که این مقدار می شود 300 هزار نفر.

یعنی معاون وزیر رفاه نیز تعداد اشتباه را 300 هزارنفر بیان می کند نه 1/5 میلیون نفر! اگر بر اساس نظر معاون وزیر رفاه و همچنین تعداد 1/5 میلیون نفری که به گفته اقای نوبخت به سبد یارانه بازگشته اند محاسبه کنیم, دولت می بایست 15 میلیون نفر را حذف کرده باشد که آمار آقای نوبخت درست باشد!

البته این همه ماجرا نیست. دولت در حالی اعلام کرده است که یارانه هیچ کس در فرودین 95 قطع نشده است که گزارشات رسیده به سایت تابناک نشان می دهد که حتی روند حذف در این ماه نیز پیگیری شده است. جالب اینکه اگر کسی نیز به سایت استعلام یارانه ها مراجعه کند با پیامی روبرو می شود که درخواست اعتراض شما تا بهمن ماه طول خواهد کشید که امید همه را برای بررسی ناامید کند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2016-04-21 09:41

افزودن دیدگاه جدید