کد مطلب: 

183095
در مراسم اعطای جایزه مصطفی (ص) عنوان شد:

جایزه مصطفی (ص) به یکی از نمادهای شایستگی علمی جهان بدل می شود

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در مراسم اعطای جایزه مصطفی (ص) در تالار وحدت گفت: جایزه مصطفی (ص) در آینده ای نزدیک به یکی از نمادهای شایستگی علمی در سطح جهان تبدیل شده و دریافت‌کنندگان آن به ثواب الهی، ایمان و عمل صالح در زمینه خدمت به بشریت مفتخر خواهند شد.
جایزه مصطفی (ص) به یکی از نمادهای شایستگی علمی جهان بدل می شود

به گزارش خبرنگار سیتنا، مراسم اعطای جایزه مصطفی (ص) به برگزیدگان، عصر امروز-جمعه چهارم دی ماه-با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور و رئیس شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی (ص)، دکتر محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر محمدرضا عارف، دکتر محمدعلی کی نژاد و دکتر عبدالله جاسبی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، دکتر محمدمهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، دکتر وحید سهراب پور قائم مقام بنیاد ملی نخبگان و جمعی از دانشمندان جهان اسلام و مسئولان و مقامات سیاسی، علمی، اقتصادی و فرهنگی کشورمان برگزار شد.

پس از پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و قرائت آیاتی چند از قرآن کریم توسط علی پویا قاری ممتاز بین المللی، گروهی نمایشی به سرپرستی حسین پارسایی با شعرخوانی وحید جلیلوند براساس شعری از زنده یاد مهدی سهیلی هفته وحدت و ساحت مقدس حضرت محمد(ص) را گرامی داشتند.

در ادامه علی معلم مجری برنامه، مهمانان را به تماشای تصاویری درباره جایزه مصطفی(ص) دعوت کرد.

دبیر شورای سیاست گذاری جایزه مصطفی(ص): نشان خادم المصطفی به واقفان جایزه مصطفی(ص) اعطا می شود

مهندس مهدی صفاری نیا دبیر شورای سیاست گذاری جایزه مصطفی(ص) نیز پس از پخش این تصاویر، گزارشی از روند برگزاری جایزه ارائه کرد.

صفاری نیا در ابتدا توضیح داد: دبیرخانه جایزه مصطفی(ص) برای برگزاری هرچه بهتر این جایزه، بیش از ۳۰۰ جایزه علمی بین المللی را بررسی کرده است تا بتواند استانداردهای جهانی را رعایت کند.

وی درباره سایر برنامه های جایزه مصطفی(ص) ادامه داد: به جز مراسم اعطای نشان عالی علم و فناوری جهان اسلام حدود یک هفته نشست ها و برنامه های مختلفی را در تهران و شیراز برگزار خواهیم کرد. از جمله نشست فردا که به سخنرانی برگزیدگان درباره راهکارهای توسعه علم و فناوری در جهان اسلام اختصاص دارد. همچنین فردا نشست مشترکی با اعضای فرهنگستان علوم خواهیم داشت و. نشست سالیانه آکادمی علوم جهان اسلام و بازدیدهایی علمی همراه با مهمانان و دانشمندان ۲۸ کشور جهان هم از دیگر برنامه های جایزه طی روزهای آتی است.

دبیر شورای سیاست گذاری جایزه مصطفی(ص) درباره بخش های جنبی این جایزه توضیح داد: این جایزه صرفا به دانشمندان و علمای جهان اسلام بسنده نکرده و به مناسبت نامگذاری سال ۲۰۱۵ میلادی به نام نور ابن هیثم به برگزاری مسابقه فیلمی با موضوع نور میان دانش آموزان اقدام کرده است که تاکنون با استقبال بیش از ۹ هزار دانش آموز مواجه شده و آن ها فیلم های یک دقیقه ای خود با موضوع نور را به دبیرخانه جایزه ارسال کرده اند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: این جایزه همچنین به برگزاری نمایشگاه هنرهای تجسمی در خانه هنرمندان اقدام کرده و بیش از ۹۰ اثر از هنرمندان برجسته ایرانی و خارجی تا پایان هفته آینده در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار داده شده است.

صفاری نیا با تاکید بر بنیان گذاری جایزه بر وقف علمی بیان کرد: جایزه مصطفی(ص) به عنوان جایزه ای متبرک به نام پیامبر اسلام (ص) منابع مالی خود را از منابع وقفی و آحاد مردم تامین کرده است. صندوق وقف آن از سال ۹۳ با چشم انداز تبدیل شدن به بزرگترین صندوق وقف علمی جهان احداث و هزینه های دوره اول کاملا توسط خیرین و واقفان تامین شده است. اکنون بیش از ۲۷۰ عضو حقیقی و حقوقی در امر وقف این جایزه مشارکت داشته اند. همچنین توسعه وقف علمی از ماموریت های دیگر دبیرخانه است و نذرعلمی نیز در دستور کار آن قرار دارد که با مشارکت موسسات علمی دنبال می شود.

رئیس پارک فناوری پردیس عنوان کرد: جایزه مصطفی(ص) با مشارکت بانک توسعه اسلامی و با همکاری انستیتو پاستور به زودی مجتمع مصطفی(ص) را تاسیس خواهد کرد. همچنین مجتمع خدمات درمانی وقف جایزه مصطفی(ص) نیز در زمین مناسبی در شهر تهران به زودی احداث خواهد شد که این پروژه با همکاری استانداری تهران در حال پیگیری است. نشان خادم المصطفی نیز که در بیش از ۹۰ کشور جهان در حال ثبت است، به واقفان اهدا خواهد شد. امیدواریم منابع اهدایی به برگزیدگان نیز بتواند موتور محرکی برای رشد و توسعه علم و فناوری در جهان اسلام باشد.

وی در پایان از کارگروه های علمی و اجرایی در برگزاری جایزه مصطفی(ص) تشکر کرد و اجرایی کردن طرحی مزین به نام پیامبر گرامی اسلام(ص) را افتخاری برای دبیرخانه این نشان عالی علم و فناوری دانست.

نماینده سازمان کنفرانس اسلامی: همکاری کشورهای جهان اسلام برای توسعه مرزهای دانش

شوکت حمید خان نماینده سازمان کنفرانس اسلامی و دبیرکل کامستک نیز درمراسم اعطای جایزه مصطفی (ص) گفت: ما باید در مسیر پیشرفت علم و فناوری قدم بگذاریم و این روند باید در کشورهای اسلامی منطقه و در سطح جهان اتفاق بیفتد آنچه که مسلم است این است که فیزیک مقوله و زمینه مهمی است که چه در کشورهای در حال توسعه و چه در کشورهای پیشرفته نقش مهمی را ایفا می کند.

وی افزود: اکنون بهترین زمان برای توسعه علم و فناوری و ایجاد ارتباط میان دانشمندان است و ما باید برای درنوردیدن مرزهای علم و دانش تا دستیابی بشر به موفقیت در این عصر به هم کمک کنیم.

حمیدخان در ادامه خاطرنشان کرد: دانشمندان کشورهای مختلف در رشته های گوناگون دور هم جمع می شوند تا همه روش های نوین و حتی روش های آموزش علم را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. از بین بردن فقر نیز به همکاری های اجتماعی و سیاسی تمام مردم جهان نیاز دارد.

وی سخنان خود را با شعری از اقبال لاهوری به پایان رساند و گفت: علم و فناوری می تواند تغییر ایجاد کند همان طور که مدیریت صحیح می تواند این تغییر را در جامعه به وجود بیاورد.

دبیر کارگروه علمی جایزه مصطفی (ص): درخواست موسسات علمی جهانی برای همکاری با جایزه مصطفی (ص)

ادامه مراسم اعطای جایزه مصطفی(ص) به برگزیدگان با سخنرانی دکتر حسن ظهور دبیر کارگروه علمی این جایزه مصطفی(ص) همراه شد تا وی گزارشی از نحوه داوری و انتخاب نهایی برگزیدگان ارائه کند.

ظهور با تاکید بر دقت هیات داوری در انتخاب دانشمندان برگزیده گفت: سه ملاک اصلی برای انتخاب نامزد جایزه مصطفی (ص) وجود داشت. نخست ویژگی‌های برجسته اثر که نوآوری مشهودی در روش علمی آن وجود داشته باشد. دوم دامنه نفوذ اثر که به گسترده کردن مرزهای دانش کمک ‌کند و سوم این که دانشمند منتخب از حسن شهرت و سابقه علمی درخشانی برخوردار باشد.

وی با اشاره به این‌که جایزه مصطفی (ص) در چهار زمینه علوم و فناوری‌های ارتباطات و اطلاعات، علوم و فناوری‌های زیستی و پزشکی، علوم و فناوری‌های نانو و اثر برتری در رشته‌های عمومی اعطا می‌شود، افزود: در سه حوزه اول باید دانشمند واجد شرایط، تابعیت یکی از ۵۷ کشور اسلامی را داشته باشد؛ محدودیت مذهب و جنسیت و همچنین داشتن تابعیت این کشورها ضرورتی ندارد اما لازم است آن ها ارتباط موثری با یکی از ۵۷ کشور اسلامی داشته باشند.

ظهور درباره روند انتخاب آثار راه یافته به دبیرخانه ادامه داد: در چهار زمینه علومی که ذکر شد، بیش از ۲۰۰ موسسه علمی جهانی تعدادی از دانشمندان را معرفی کردند و از میان آثارشان، ۱۰۰ پرونده علمی مورد بررسی قرار گرفت و به گروه‌های داوری تحویل داده شد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: گروه‌های داوری نیز بر اساس ضوابط، آثار بررسی شده را به گروه داوری نهایی (متشکل از ۷ داور ایرانی و بین‌المللی) معرفی کردند. پس از داوری و بررسی نهایی شورای سیاست‌گذاری دو نفر در زمینه‌های علوم و فناوری نهایی در انتها با توجه به معیارهای مورد اشاره و اهمیت، جایگاه و موقعیت جایزه مصطفی(ص) دو دانشمند برگزیده در دو زمینه اثر برتر در علوم و فناوری نانو زیستی و اثر برتر در رشته های دیگر نهایی شدند.

ظهور درباره ملاک های داوری آثار بیان کرد: آثار منتخب باید بدیع، نوآورانه و دارای نتایج و کاربردهای مشخص و ملموس در زندگی مردم باشند. همچنین دانشمندان به عنوان نامزدهای دریافت نشان باید از سطح اعتبار و شهرت علمی خوبی در عرصه بین‌المللی برخوردار باشند.

دبیر کارگروه علمی این جایزه مصطفی (ص) در پایان تصریح کرد: در فرآیند جایزه مصطفی(ص) ۶۰ داور و مشاور علمی، ۵ سازمان بین‌المللی، ۴ کارگروه و ۸ هیأت داوری همکاری کردند که در مجموع در دو سال اخیر ۸۰ جلسه برگزار کردند که از همکاری همه آنها تشکر و قدردانی می‌کنم.

پروفسور جکی یینگ: اسلام نگاه من به زندگی را تغییر داد

در ادامه مراسم اعطای جایزه مصطفی (ص) از برگزیدگان تجلیل شد. برای معرفی این دو دانشمند برجسته جهان اسلام فیلم های مستندی اختصاصی از زندگی و دستاوردهای علمی آن ها تهیه شده بود که به نمایش گذاشته شد. پروفسور جکی یینگ از سنگاپور برگزیده بخش علوم و فناوری زیستی و پزشکی شناخته شد که پس از پخش این تصاویر به سخنرانی کوتاهی درباره جایزه مصطفی (ص) و جایگاه علم در دین مبین اسلام پرداخت.

پس از پخش تصاویری درباره بیوگرافی و دستاوردهای دانشمندان برگزیده جایزه مصطفی(ص)، پروفسور جکی یینگ برگزیده بخش علوم و فناروی زیستی و پزشکی به ایراد سخنرانی پرداخت. وی درباره نحوه آشنایی خود با این جایزه بیان کرد: برای تشکر از همراهانی که من را در راه علم و فناوری یاری کردند، باید از یکی از اساتیدم یاد کنم که مشاور تز دکترای من هم بودند و نقش مهمی در مسیر زندگی من داشته اند. ایشان همچنین این جایزه را به من معرفی کردند.

وی افزود: همچنین باید از دیگر همکارانم، پدر و مادرم که همیشه من را حمایت کردند، دخترم که با وجود سن کم اش من را همیشه درک می کند و من به دلیل درگیری های کاری ام برای بودن با او فرصت کمی می گذارم، کمال قدردانی و تشکر را داشته باشم.

یینگ همچنین با بیان این که یکی از دوستانش او را با دین اسلام اشنا کرده و این دین زندگی و هدف او را تغییر داده است و با تقدیر از هیات داوری جایزه مصطفی(ص) ادامه داد: بهترین اتفاق در این جایزه را باید گردهمایی دانشمندان جهان اسلام در یک محفل دانست که این اتفاق به پیشرفت علم و فناوری در کشورهای اسلامی کمک بزرگی می کند.

پرفسور عمر یاغی: برای پیروزی باید شکست خورد

پرفسور عمر یاغی از اردن برگزیده بخش طرح برتر علمی در زمینه های عمومی جایزه مصطفی(ص) بود که پس از پخش تصاویری درباره زندگی وی، از این دانشمند برجسته دعوت شد تا سخنانی را ادا کند.

وی گفت: افتخار بزرگی است که نشان جایزه مصطفی (ص) را کسب می کنم و از کسانی که در شورای داوری و سیاست گذاری این جایزه بودند، کمال تشکر را دارم. من در اردن رشته شیمی را انتخاب کردم. در 10 سالگی با ساختار مولکول آشنا شدم و کارم را به طور جدی در این حوزه آغاز کردم.

یاغی افزود: من همیشه به دانشجویان و همکارانم توصیه می کنم که باید آنقدر شکست بخورند تا راهی برای رسیدن به موفقیت پیدا کنند.

این دانشمند در پایان از دست اندرکاران و برگزیدگان جایزه مصطفی (ص) برای اعطای این نشان عالی و همچنین انتخاب او به عنوان دانشمند برگزیده در نخستین دوره برگزاری آن تشکر کرد.

در ادامه از علیرضا مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی، پرفسور عبدالسلام المجالی رئیس آکادمی علوم جهان اسلام، دکتر سورنا ستاری رئیس شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی (ص) و معاون علمی فناوری رییس جمهور دعوت شد تا جوایز برگزیدگان نخستین دوره جایزه مصطفی (ص) را اعطا کنند. همچنین از فرزند پرفسور یینگ که در این مراسم حضور داشت، دعوت شد تا مادرش را در مراسم اعطای جایزه همراهی کند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور: جایزه مصطفی (ص) باید بنیان کمک‌های علمی در آینده باشد

دکتر سورنا ستاری سخنران بعدی مراسم اعطای نشان عالی علم و فناوری جهان اسلام بود. وی در گفته های خود به برخی از سیاست ها، اهداف و خط مشی های اصلی برگزاری این جایزه اشاره کرد و گفت: پس از ظهور اسلام به علم توجه ویژه و خاصی شد و مفاهیم علمی به یکی از مفاهیم محوری قرآن و سنت تبدیل شد. علم و آموزش یکی از اهداف اصلی نبوت بود و مسلمانان توجه ویژه‌ای به آن معطوف نمودند به طوری که ۱۲ قرن متوالی از زمان هجرت؛ دانشمندان جهان اسلام در پیشبرد علوم مختلف از فلسفه تا پزشکی، تمدن بزرگ اسلامی را آفریدند و بنا به اعتراف محققین غربی و شرقی اساس تمام علوم و فناوری امروزی مدیون دانشمندان و نخبگان جهان اسلام می‌باشد. اما متاسفانه در دو سه قرن اخیر این روند بنابه دلایل مختلف مختل شد و جهان غرب یکه‌تازه میدان شد.

وی افزود: ما کشورهای اسلامی امروز باید بپذیریم که بدون حرکت علمی و حرکت در مرزهای دانش نمی‌توانیم پیشتازی کنیم و جامعه‌ای در خور نام اسلام و شأن مسلمانان داشته باشیم و امنیت پایدار را برای همگان فراهم نماییم.

ستاری ادامه داد: جایزه مصطفی(ص) در پی احیای ۱۲ قرن تمدن بزرگ اسلامی در علوم و فنون است که چنانچه انشاالله موفق به تحقق اهداف جایزه بشویم،  رستاخیز علمی جهان اسلام رقم خواهدخورد و به همراه خود اقتدار، امنیت پایدار جامعه‌ای سالم و موثر خواهد آورد. امیدوارم جایزه ما را در مسیری قرار دهد که جهان مدرن در آن حرکت می‌کند و خواست امت واحد اسلامی است.

رئیس شورای سیاست‌گذاری جایزه مصطفی(ص) در ادامه افزود: دانشمندان به‌نام جهان اسلام در حالی که غرب در استبداد و انحطاط بود ۱۲ قرن متوالی چراغ علم را فروزان نگاه داشتند. ما مسلمانان امروز نه شرق ستیز و نه غرب گریزیم. ما از جمع حکمت شرق و غرب، حکمت متعالیه ساخته‌ایم. پس چرا اکنون به خشم و خشونت و عصبیت شهره شده‌ایم. ما دو سه قرن است که خود را فراموش کرده‌ایم، علم را از یاد برده‌ایم، جهان و علم را غربی و شرقی کرده‌ایم. نقش واسط خود را در اشاعه علم از یاد برده‌ایم، تقلید را بر جای تحقیق نهاده‌ایم و تعصب را جانشین تفکر کرده‌ایم و دیگر ابن‌هیثم‌ها، فارابی‌ها و خوارزمی‌ها را نیافریدیم. غرب را از قرون وسطایی غرب رهانیدیم اما خود به قرون وسطا رفتیم اما اکنون با رشد تفکر علمی و عقلی؛ نوبت احیای تمدن بزرگ اسلامی است.ممکن است ظرفیت‌سازی علم و فناوری در کشورهای اسلامی به‌طور عموم پیشرفت ملموسی داشته باشد؛ لیکن خط مشی‌های توسعه علم و فناوری که از اهداف این جایزه است در بسیاری از کشورهای اسلامی جامعیت لازم را نشان نمی‌دهند.لذا برنامه‌های جامع در ارتباط با پیشرفت علم و فناوری و خط مشی‌های خاص متمرکز بر فناوری و نشر نوآوری و موقعیت‌های مهم ابتکاری؛ بایستی در کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی توسعه یابد.»

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ما درصدد آنیم که جهان اسلام به محیطی برای ابداع علم؛ فناوری و نوآوری تبدیل شود و ثروت کشورهای اسلامی نه از منابع زیرزمینی بلکه از منابع در دسترس ماندگار که همان نیروزی انسانی مستعد متخصص دلسوز است، تامین شود. این تنها یک آرزو نیست بلکه واقعیتی است که جوانان در جهان اسلام به سمت آن حرکت کرده‌اند و هر روزه شاهد شکوفایی هر چه بیشتر آنان هستیم. قطعا ظرفیت موجود در جهان اسلام امکان بازسازی تمدن درخشان اسلامی را همچون گذشته دارد و نسیم آن از هم‌اکنون احساس می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کشورهای اسلامی باید منادی استفاده بشر دوستانه از علم و فناوری و تحکیم کننده مبانی صلح، رفاه، امنیت و سلامت برای بشریت باشند ادامه داد: جایزه مصطفی(ص) می‌تواند این پیام را به جهانیان برساند. امید دارم جایزه مصطفی(ص) زمینه همکاری هر چه بیشتر دانشمندان را در سراسر جهان فراهم نماید و با ایجاد شبکه‌ای فعال؛ به ظرفیت ‌سازی و توسعه همکاری فی‌مابین کشورهای اسلامی منجر شود. جایزه مصطفی(ص) جایزه غیردولتی و متعلق به جهان اسلام است و قطعا در آینده نهادی خواهد بود که دانشمندان جهان اسلام با تکیه بر آن به پیشرفت و تعالی خواهند رسید. قطعا این جایزه یکی از نمادهای شایستگی علمی در سطح جهان خواهد شد و دریافت‌کنندگان آن به ثواب الهی و ایمان و عمل صالح در خدمت به بشریت مفتخر خواهند شد.

ستاری در خصوص اهداف اعطای این جایزه گفت:  شورای سیاست‌گذاری جایزه مصطفی(ص) به صورت جدی و با انگیزه بالا برنامه‌ها و اهداف جایزه را دنبال خواهد نمود و تلاش خواهد کرد که هر دوره بر کیفیت جایزه و برنامه‌های آن افزوده شود و مشارکت حداکثری دانشمندان جهان اسلام و کشورهای اسلامی در بخش‌های مختلف فراهم شود. لذا ما دست همه کمک‌کنندگان و مشارکت‌کنندگان در این حرکت علمی جهانی را به گرمی می‌فشاریم.

رئیس شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی(ص) در پایان از همه دست‌اندر کاران برگزاری این مراسم و اعضای محترم شورای سیاست‌گذاری جایزه تشکر و قدردانی می‌کنم و امیدوارم برندگان این جایزه تمام کوشش خود را در جهت مشارکت با دانشمندان جهان اسلام در اقصی نقاط این عالم و اعتلای نام و اعتبار علمی مسلمانان در جهان به کار گیرند.

اجرای علیرضا افتخاری خواننده مشهور ایرانی همراه با گروهی نمایشی نیز پایان بخش مراسم نشان عالی علم و فناوری جهان اسلام بود. گفتنی است این مراسم به دو زبان فارسی و انگلیسی برای حاضران برگزار و به طور مستقیم از شبکه خبر سیما پوشش داده شد. همچنین سایر شبکه های رادیویی و تلویزیونی جمهوری اسلامی ایران، رسانه های شنیداری و دیداری خارجی و رادیو و تلویزیون کشورهای اسلامی نیز باکس ها و بخش های ویژه ای را به پوشش این مراسم و گفت و گو با مهمانان و دانشمندان شرکت کننده در نخستین جایزه مصطفی (ص) اختصاص دادند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-12-26 10:38

افزودن دیدگاه جدید