کد مطلب: 

182211

اسم هتاکان و رسم هتاکی ماندگار نیست

"رواج هتاکی، اهانت، افترا، دروغ، و سایر رذیله‌های اخلاقی در یک رسانه، افزون بر این که موجب تخریب فضای سالم جامعه می‌شود ، بنیان‌های سلامت و پیشرفت و موفقیت خود رسانه را نیز فرو می‌ریزد".
اسم هتاکان و رسم هتاکی ماندگار نیست

به گزارش سیتنا، "محمد امامی" کارشناس ارشد ارتباطات که مدیرکلی روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مدیرکلی روابط عمومی شرکت مخابرات ایران و مدیرعاملی انجمن متخصصان روابط عمومی استان یزد را در کارنامه‌ی مدیریتی اش دارد، در دست نوشته‌ای که نسخه‌ای از آن در اختیار سیتنا قرار گرفته، نوشته است:

"فضای رسانه‌ای امروز ما بیش از هر زمان دیگری در کنار آزادی مسئولانه برای انتشار صحیح اخبار رویدادها و دیدگاه‌ها، به سلامت، آرامش و اخلاق‌مداری نیاز دارد.
رعایت اصول سه گانه سرعت، صحت و دقت در کنار رعایت اخلاق حرفه‌ای توسط فعالان رسانه‌ای ضمن آگاهی‌بخشی به آحاد جامعه می‌تواند ضامن سلامت و آرامش روانی جامعه گردد.
رواج هتاکی، اهانت، افترا، دروغ، و سایر رذیله‌های اخلاقی در یک رسانه، افزون بر این که موجب تخریب فضای سالم جامعه می‌شود ، بنیان‌های سلامت و پیشرفت و موفقیت خود رسانه را نیز فرو می‌ریزد.
طرد وجود و اسم بدزبانان و رسم بدزبانی در هر رسانه یک ضرورت جدی است که گردانندگان و خط مشی‌گذاران رسانه‌ای باید همواره به آن توجه داشته باشند.
گر چه فشار افکار عمومی آگاه، هتاکان را وادار به عقب نشینی می‌کند، اما کنار رفتن اسم یک هتاک، اگر  رسم بدزبانی و حرمت شکنی پابرجا باشد، نمی‌تواند به تنهایی درخور اهمیت باشد.
بنابر این به گردانندگان رسانه‌ها توصیه می‌شود با پرهیز از به‌کارگیری غیر حرفه ای ها و  کسانی که آداب سخن گفتن مودبانه را نمی دانند، و رعایت اصول حرفه‌ای و اخلاق‌مداری، حفظ حرمت شخصیت افراد از هر جریان و گرایشی، و تثبیت روش‌های اخلاقی در فعالیت رسانه‌ای، رسانه خود را در قلوب مخاطبان ماندگار کنند.
بدیهی است تمسک به دروغ، بی‌حرمتی به افراد مختلف، اهانت به آنان که همچون ما نمی‌اندیشند، افترا زدن به کسانی که تمایلی به ورود به جدل‌های بی حاصل سیاسی و ندارند، ورود به مباحث بی‌ارزش باندی، رویکرد پلیسی و پرونده سازی به جای فعالیت رسانه‌ای ، و سایر روش های غیراخلاقی و غیر حرفه‌ای و .... نه تنها برگ برنده‌ای برای یک رسانه و فعالان رسانه‌ای نیست، بلکه می‌تواند منجر به نابسامانی فضای رسانه‌ای و اجتماعی و ایجاد بحران‌های کور و رواج حرمت‌شکنی گردد و صد البته اینها روش‌هایی ماندگار نیست و متمسکان به آن، راهی جز سقوط و شکست ندارند.
سیاست‌گذاران و مدیران و گردانندگان رسانه‌ها شایسته است با ناظر دانستن وجود باریتعالی بر رفتارهای خود و عوامل خود، رویکرد آگاهی‌بخشی مسئولانه، نقد مشفقانه و  رعایت قانون را در سرلوحه راهبردها و برنامه‌های خود قرار دهند و در سامان بخشیدن به فضایی که از دست و زبان هتاکان زخم خورده است، همدلانه مشارکت کنند و بدانند و به عوامل خود یادآوری کنند که: اسم هتاکان و رسم هتاکی ماندگار نیست.

والسلام علی من اتبع الهدی

محمد امامی
۲۸ آبان ماه ۱۳۹۴ - یزد"

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-11-19 13:33

افزودن دیدگاه جدید