کد مطلب: 

181731

گردشگری مجازی و ضرورت توسعه پهنای باند اینترنت

متاسفانه به دلیل نامناسب بودن سرعت اینترنت بر روی موبایل در ایران در سال های گذشته، صنعت گردشگری نیز در حوزه خود به نسبت دچار خسارت و خسران شده است. همچنین نبود پهنای باند مناسب، امکان توسعه سرویس های مرتبط با گردشگری را توسط توسعه دهندگان خدمات اینترنتی ایران سلب کرده است؛ به عبارت دیگر بین وجود این زیرساخت با توسعه خدمات اینترنتی مرتبط با صنعت گردشگری ارتباط مستقیم وجود دارد.
گردشگری مجازی و ضرورت توسعه پهنای باند اینترنت

به گزارش سیتنا، دکتر حمید ضیایی پرور، استاد دانشگاه و رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در بخش نگاهی دیگر شماره نخست ماهنامه نسل چهارم نوشته است:

"گردشگران امروزی چه داخلی و چه خارجی، قبل و حین سفر و گردشگری، از وسایل و ابزارهای الکترونیکی به طور کامل استفاده می کنند و پیش از سفر خود،  نسبت به جستجو  و کسب  اطلاعات در باره مقاصد سفر خود اقدام می کنند. در واقع گردشگران حرفه ای قبل از سفر، اطلاعات و شناخت نسبتا کاملی از مقصد خود دارند و در هنگام سفر، به مشاهده و مستند سازی وقایع و اماکنی که مشاهده کرده اند می پردازند.
در حین سفر نیز گردشگران علاوه بر جستجوی اطلاعات پیرامونی در فضای مجازی، با گذاشتن پیام ها و کامنتها بر روی سایتها و شبکه های مجازی مرتبط با مکانهایی که بوده اند، رد پایی از خود به جای گذاشته و عملا به راهنمایی برای دیگر گردشگران تبدیل می شوند.
در هر دو مرحله، وجود بسترهای ارتباطی و به ویژه اینترنت پرسرعت و نسل جدید تلفن های همراه می تواند کمک شایانی به سهولت فرآیند سفر کند. وجود دهها سایت اینترنتی و اپلیکیشن موبایلی آنلاین برای اخذ ویزای الکترونیک،  نقشه یابی، نقشه‌های هوشمند، راهنمای سفر، تورهای مجازی ، سامانه‌های واقعیت افزوده مکانهای گردشگری و تاریخی، سامانه های رزو هتل ، خرید بلیط، خرید بلیط موزه ها و اماکن گردشگری و تفریحی و پذیرایی، وجود شبکه های اجتماعی منتشرکننده عکس و فیلم، ضرورت توسعه پهنای اینترنت در ایران را آشکار می سازد به ویژه با توجه به قابلیت نسل های جدید تلفن همراه که امکان سیار بودن و تحرک را به کاربر می بخشد  ضرورت رشد این فناوری بیش از پیش مشخص می شود.
امروزه حتی در دنیا گردشگری الکترونیک یک شاخه ویژه از توریسم محسوب می شود که خود شامل دهها شاخه تخصصی دیگر می شود. برای تولید محتوا در این حوزه ها نیاز های فراوانی وجود دارد.
همچنین در انتخاب کشور هدف برای گردشگری، وجود زیرساختهای اینترنتی به عنوان یک شاخص اصلی برای توریستها مطرح است؛ چرا که توریست دوست ندارد در ایام سفر، از دسترسی به پهنای باند مناسب محروم بماند و امکان دسترسی به ایمیل ها و ارتباطات ضروری دیگر را نداشته باشد. بلکه بر عکس در ایام سفر به دلیل دور بودن از محل کار و منزل، باید هر لحظه دسترسی مناسب به شبکه ها داشته باشد.
یکی از دوستان به شوخی می گفت توریستها امروزه هنگام ورود به هر هتلی، قبل از هر چیز رمز وای فای را می پرسند. همچنین وجود اینترنت پرسرعت بر روی موبایل، امکان بازخورد گیری از توریستها را بیشتر فراهم می کند.
متاسفانه به دلیل نامناسب بودن سرعت اینترنت بر روی موبایل در ایران در سال های گذشته، صنعت گردشگری نیز در حوزه خود به نسبت دچار خسارت و خسران شده است. همچنین نبود پهنای باند مناسب، امکان توسعه سرویس های مرتبط با گردشگری را توسط توسعه دهندگان خدمات اینترنتی ایران سلب کرده است؛ به عبارت دیگر بین وجود این زیرساخت با توسعه خدمات اینترنتی مرتبط با صنعت گردشگری ارتباط مستقیم وجود دارد. سایر خدمات شبکه های تلفن همراه مانند رومینگ، تعرفه مکالمه و سرویس های ارزش افزوده و خدماتی مانند امکان ویدئوکال نیز در این زمینه بسیار موثر است.
به عبارت دیگر امروزه تمام بخش های سنتی گردشگری مانند هتل ها، آژانس های مسافرتی، ایرلاین ها، تورگردان ها، شرکتهای کرایه خودرو به فناوری های ارتباطی آنلاین و مبتنی بر موبایل مجهز شده اند و طبیعتا مشتریان این خدمات نیز باید همواره و همه جا از این فناوری بهره مند باشند در غیر این صورت بخشی از این زنجیره دچار اختلال خواهد شد. هم از جهت نیاز توریستها به دریافت این خدمات و هم از جهت ضرورت تعامل و فید بک مشتریان به خدمات دهندگان به عنوان بخش اصلی این چرخه.
چون بسیاری از توریستها شخصا نمی توانند کیفیت خدمات هر بخش از این زنجیره را شخصا آزمایش کنند به این بازخوردهای مشتریان قبلی  و اطلاعات موجود در فضای مجازی بسیار نیازمندند؛ به عبارت دیگر اطلاعاتی که توریستها از خود در فضای مجازی به جای می گذارند به عنوان بهترین مشاوره برای توریستهای بعدی به شمار می رود. اگر بستر فنی مناسب برای این تعامل در کشوری وجود نداشته باشد، اصل تعامل از اساس منتفی خواهد شد".

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-10-25 12:01

افزودن دیدگاه جدید