کد مطلب: 

178591
معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:

دولت بر دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات تاکید دارد

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دولت بر اجرای قانون دسترسی آزاد به اطلاعات تاکید دارد.
دولت بر دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات تاکید دارد

به گزارش سیتنا، حسین انتظامی شامگاه شنبه در همایش حقوق شهروندی در آمل با اشاره به اینکه اگر دولت‌ها به رسانه توجه کنند، نهادهای مردمی و مدنی می‌توانند نقش موثری در رفع مشکلات جامعه داشته باشند، اظهار کرد: نهادهای مردمی بخش مهمی از پایه‌های یک اجتماع را تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی رسانه‌های مدرن جای رسانه های سنتی را می گیرند، افزود: برخی از رسانه‌ها مانند رسانه‌های تخصصی، محلی و رسانه‌های بین‌المللی در این جابه‌جایی آسیب کمتری می‌بینند. انتظامی با تاکید بر اینکه باید قدر رسانه‌های محلی را دانست، یادآور شد: سیاست دولت حمایت از نشریات و رسانه‌های محلی برای ایجاد بالندگی در آنهاست.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنانش با اعلام اینکه دولت قبل، قانون دسترسی آزاد به اطلاعات را که در سال 88 به تصویب رسیده بود اجرایی نکرد، تصریح کرد: این قانون پس از کش و قوس‌های بسیار به تصویب رسیده بود و دولت جدید اصرار به اجرا و عملیاتی کردن این قانون دارد.

وی یادآور شد: این قانون سه آیین نامه اجرایی دارد و مطابق آن باید کمیسیون ویژه‌ای تشکیل شود از این رو دستگاه‌ها باید خود را برای اجرای آن آماده کنند.

انتظامی با تاکید بر اینکه قانون دسترسی آزاد به اطلاعات برای به دست آوردن حقوق شهروندی بسیار موثر است، افزود: در این قانون، مطالبه شهروندان و رسانه‌ها پاسخ داده می‌شود. و در واقع زمانی که رسانه‌ها به دستگاهی مراجعه کنند با پنهان کردن اطلاعات مواجه نمی‌شوند و از این رو خود رسانه‌ها نیز برای اجرایی شدن این مصوبه باید یاری دهند.

وی با بیان اینکه با اجرای قانون دسترسی آزاد به اطلاعات بسیاری از مشکلات حوزه رسانه رفع می‌شود، عنوان کرد: در این زمینه شفافیت و پاسخگویی به مردم افزایش خواهد یافت.

 بنابراین گزارش، انتظامی در سفر یکروزه به آمل، در آیین دو سالگی پایگاه خبری «نگاه مازندران» در سالن فرهنگی و هنری ولی عصر(عج) آمل شرکت و بر حمایت از نشریات محلی تاکید کرد.

معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سیاست عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه رسانه حمایت از نشریه های محلی با توجه به نقش و تاثیرگذاری آنها در هر استان است. انتظامی گفت: هر قدر رسانه های محلی در استان ها و شهرستان ها تقویت و حمایت شوند به همان اندازه اثرگذار و توفیق آنها نیز بیشتر خواهد شد.

وی ادامه داد: مردم و مخاطبان اصلی رسانه های محلی از ساختار محلی بودن رسانه ها بیشتر استقبال می کنند تا اینکه آنها رویکرد فرا استانی یا ملی داشته باشند.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به تدوین پیش نویس لایحه نظام جامع رسانه ای اشاره اظهارکرد: امیدواریم با اصلاحاتی که براین پیش نویس انجام شده بزودی توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب و با سرعت عملیاتی شود. وی بیان کرد: انتظار داریم با تصویب قانون نظام جامع رسانه ای کشور، این قانون به مطالبه عمومی رسانه ها درآید و کمک به این بخش شود.

انتظامی در ادامه رفتار برخی رسانه‌ها در نقل بی‌منبع مطالب، کپی‌برداری و ورود به حریم خصوصی را رفتاری مانند شب‌نامه نویسی بیان کرد و گفت: ضرورت پایبندی به اخلاق حرفه‌ای در رسانه‌ها وجود دارد. وی اضافه کرد: رفتار شب نامه ای توسط برخی رسانه ها آسیب جدی به فعالان این بخش می زند و رسانه در چارچوب حرفه ای خودش ضمن پرهیز از این رفتار، نباید وارد بازی "شنیده می شود یا گفته می شود" شده و اخلاق حرفه ای و رسانه ای خود را زیرپا بگذارد.

معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه پیشینه مازندران در حوزه های فرهنگی، دینی و سیاسی غنی است، اجرای برنامه های مختلف فرهنگی با محوریت این استان را یکی از برنامه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست و یادآور شد: مطبوعات مازندران توانمند هستند و افراد توانمند و خلاقی در حوزه مطبوعات این استان به فعالیت می پردازند و جایگاه مطبوعات مازندران نیز در سطح کشور مناسب است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-07-13 18:50

افزودن دیدگاه جدید