کد مطلب: 

174359

درباره اقدام دولت برای حذف یارانه پردرآمدها

روزنامه «آفتاب یزد» در یادداشتی با ذکر چند نکته، اقدام دولت در راستای حذف یارانه نقدی پردرآمدها را اقدامی قابل تحسین برشمرد.
درباره اقدام دولت برای حذف یارانه پردرآمدها

به گزارش سیتنا، در این یادداشت به قلم «سیدعلیرضا کریمی‌» می‌خوانیم: «آغاز خاموش و تدریجی حذف یارانه پردرآمدها حاوی نکات مهمی است که می‌توان به صورت خلاصه به این شکل بیان کرد:

1- هر چند دولت در مورد آغاز حذف یارانه پردرآمدها با صراحت اطلاع‌رسانی نکرده است اما اگر بنا را بر این بگذاریم که این روند آغاز شده است باید اذعان نمود که حذف یارانه پردرآمدها با هر کیفیتی که صورت پذیرد به درخواست نمایندگان مجلس است و طبق نص صریح قانون، دولت روحانی موظف بوده این عمل را انجام دهد. پس در حقیقت دولت قانون را اجرا نموده است و نه بیشتر.

2- از آنجا که دولت حسن روحانی طبق قانون موظف بود در سال 93 یارانه اقشار پردرآمد جامعه را حذف نماید اما این اقدام را انجام نداد، همواره از سوی دلواپسان تحت فشار بود و آنان این موضوع را چماقی بر سر دولت کرده و خواستار اجرای قانون فوق بودند. دلواپسان در واقع معتقد بودند در حالیکه دولت ادعای قانون‌مداری دارد اما به دلایل و منافع سیاسی تن به اجرای قانون نمی‌دهد و سر باز می‌زند. اما اکنون ماجرا دیگر متفاوت است. دولت حسن روحانی نشان داد که به قانون احترام می‌گذارد و دیگر دلواپسان بهانه‌ای حداقل در این باب ندارند.

3- شجاعت دولت یازدهم در اجرای این قانون حساس و مهم قابل تقدیر است. به خاطر داشته باشیم که ذوب‌شدگان در رئیس دولت قبل، مدعی بودند که وی شجاعت داشته و قانون هدفمندی یارانه‌ها را اجرا نموده است. اما زمان ثابت نمود که او «بی‌تدبیری» کرد، نه «شجاعت»! چرا که طرحی که می‌توانست مفید و ارزشمند باشد به نحوی اجرا گشت که بسیاری از مردم خواستار توقف آن و بازگشت به قبل از اجرای آن بودند. کار به جایی رسیده بود که کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری در سال 92 یکی از چالش‌های اصلی و بزرگشان را همین طرح عنوان می‌نمودند و می‌دانستند ارثیه شومی از دولت وقت به آنان خواهد رسید.

ضمن آنکه دولت دهم قصد داشت با یک رندی سیاسی به مدد واریز پول نقدی به حساب‌های مردم برای خود جایگاهی نزد جامعه و قشرهای کم‌درآمد کسب نماید اما این دولت قصد دارد آن پول‌ها را که بی‌قید و شرط به حساب مردم ریخته می‌شد را سازماندهی نماید و مطمئنا این موضوع، شجاعت و شهامت بسیاری را می‌طلبد.

4- شجاعت و شهامت دولت زمانی بیشتر به نظر می‌رسد که بدانیم اکنون در سال انتخابات حضور داریم و این موضوع «می‌تواند» روی رای حامیان دولت و مصلحان در انتخابات مجلس تاثیرگذار باشد. البته فکر می‌کنم اگر دولت در مورد فواید اقدام خود به درستی اطلاع‌رسانی نماید و حذف یارانه‌ها با کمترین خطا صورت پذیرد، این «می‌تواند» به طور کل خنثی خواهد شد و حتی می‌تواند تبلیغی مفید برای دولت حسن روحانی و حامیانش باشد. مردم اگر بدانند و متوجه شوند که اقدام اخیر می‌تواند چه حسنی برای اقتصاد کشورمان داشته باشد، مطمئنا تحت تاثیر تبلیغ منفی و سیاه دلواپسان قرار نمی‌گیرند.

5- به اقدام دولت حسن روحانی در حذف یارانه پردرآمدها از هر جهت بنگریم باید اذعان نماییم که این عمل شایسته تقدیر و تشکر است. اگرچه برخی عادت ندارند خوبی‌های دولت را ببینند و تنها نواقص را دیده و یا خوبی‌های آن را بدی می‌بینند اما باید گفت برخلاف گذشته که منافع ملی برای منافع سیاسی زودگذر عده‌ای به حراج گذاشته می‌شد، امروز به مدد روی کار آمدن این دولت علیرغم برخی کاستی‌ها که قابل انکار نیست، منافع ملت در راس امور است. از یاد نبریم که این دولت می‌توانست بدون توجه به شرایط اقتصادی کشور و فشاری که بر منابع مالی و پولی وجود دارد، با استقراض از نهادهای مختلف و بازی با نرخ ارز نه‌تنها به تمام مردم یارانه دهد بلکه مقدار آن را نیز اضافه ‌نماید. اتفاقا این اقدام پوپولیستی بسیار برای انتخابات مجلس کارگشا بود؛ همان کاری که زمانی «آن مرد که دیگر رفته است» انجام می‌داد.»

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-04-22 02:11

افزودن دیدگاه جدید