کد مطلب: 

172831
دکتر "فیروزآبادی" قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

در برخورد با آسیب های شبکه های اجتماعی از افراط و تفریط پرهیز شود

قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تاکید کرد: تشکیل شورای عالی فضای مجازی با دستور مقام معظم رهبری تدبیری عالمانه است که به شناخت آسیب های اجتماعی در فضای مجازی کمک می کند.
در برخورد با آسیب های شبکه های اجتماعی از افراط و تفریط پرهیز شود

به گزارش خبرنگار سیتنا، دکتر ابوالحسن فیروزآبادی در ادامه سلسله نشست های گفت و گوی اجتماعی که با موضوع «تاثیر شبکه های اجتماعی بر خانواده» برگزار شد، تصریح کرد: باید در برخورد با آسیب های شبکه های اجتماعی از افراط و تفریط پرهیز شود.

وی خاطرنشان کرد: باید از هرگونه پیش داوری و یا محدودسازی مطلق در  زمینه شبکه های اجتماعی خودداری شود.

قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، افزود: این نشست سنگ بنایی برای بررسی آَسیب های فضای مجازی به شکل رسمی تر در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به شمار می رود و باید  مطالعات قوم شناسی دیجیتالی در سطح ملی را از وزارتخانه خودمان و با یاری از سایت گفت و گوی اجتماعی آغاز کنیم تا در معرض آسیب قرار نگیریم.

دکتر فیروزآبادی یادآور شد: تشکیل شورای عالی فضای مجازی با دستور مقام معظم رهبری تدبیری عالمانه است که به شناخت آسیب های اجتماعی در فضای مجازی کمک می کند.

وی به عنوان یکی از محققان ارائه دهنده الگوی تحلیلی –نظری مدیریت راهبردی تحولات اجتماعی - فرهنگی ناشی از  توسعه فن آوری ارتباطات و اطلاعات در جمهوری اسلامی ایران به تشریح تغییرات صورت گرفته در روابط انسان ها در فضای دیجیتال پرداخت.

قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تحولات حوزه ارتباطی را از ارتباط خارج و به اتصال رسیده دانست و گفت: امروزه اینترنت و وابستگان آن- شبکه های اجتماعی-  چنان انسان ها را احاطه کرده اند که کمتر شخصی در میان خودمان می تواند باور کند که در زمان جنگ تنها راه های ارتباطی جبهه رفته ها با خانواده هایشان نامه نگاری و در بهترین شرایط برقراری تماس تلفنی با خانواده هایشان بود.

دکتر فیروز آبادی، شبکه ای شدن، تعاملی بودن، گستردگی فضای مجازی،  افزایش سرعت پردازش ها و روش های نوین عملی مبتنی بر ارزش داده ها را از دیگر ویژگی های فضای مجازی برشمرد.

وی گفت: اگر در ابتدای قرن بیستم حوزه خدماتی کوچک ترین بخش اقتصاد بود؛ در حال حاضر خدمات بزرگترین بخش اقتصاد به شمار می رود و سرعت تحولات، امپراطوی های مجازی و طراحان آن به واسطه توانمندی در فضای مجازی واقعیتی بزرگ است.

به گزارش خبرنگار سیتنا، قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه این نشست در جمع خبرنگاران با اشاره به راهکارهای کاهش آسیب‌ های اجتماعی گفت: حوزه آسیب‌های اجتماعی طیف‌های متعددی از جمله کودکان و خانواده‌ها را در بر می‌گیرد و در حال حاضر در حوزه کودکان مقوله بازی‌ها در کشور جدی است چرا که این مقوله موجب شده که کودکان ساعت‌های طولانی را به بازی اختصاص دهند و امید داریم که بتوانیم از مهد کودک‌ها کار را آغاز کنیم.

وی در ادامه اظهار کرد: یکی از وظایف وزارتخانه برخورد با آ‌سیب‌های اجتماعی است؛ زیرا اخیرا با رشد فزاینده آسیب‌های اجتماعی مربوط به فضای مجازی مواجه شدیم  به طوری که طبق آ‌مارها از 1035 جرم در حال حاضر به بالای 8 هزار جرم رسیده‌ایم  و این آسیب‌ها موجب فروپاشی خانواده ها می‌شود.

وی افزود: موضوعاتی که برای کودکان مطرح است دلیلی بود که بخشی را تحت عنوان آسیب‌های اجتماعی در فضای مجازی در معاونت رفاه وزارتخانه تشکیل و مطالعات اساسی در این مورد انجام دهیم که برگزاری این نشست یکی از اقداماتی است که بتوانیم به وسیله آن نظرات صاحب نظران در این حوزه‌ها را دریافت کنیم.

فیروزآبادی اضافه کرد: در حوزه خانواده هم اکنون آمار صحیحی نداریم اما به عنوان مثال در غرب و آمریکا آمارها نشان می‌دهد که از هر پنج طلاق یک طلاق مربوط به فیس‌بوک است.

وی افزود: ‌در ایران در این خصوص اقدامی صورت نگرفته و تنها تحقیقات دانشگاهی آن هم به صورت جزئی انجام شده اما این موضوع می‌تواند اثرگذار باشد که امیدواریم با کمک سایر نهادها مطالعاتی در این راستا انجام شود تا از عوارض ناشی از این موضوع که می‌تواند هزینه‌ها اجتماعی  و اقتصادی در کشور داشته باشد جلوگیری کنیم.

قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه تصریح کرد: انقلاب اسلامی موجب رهاسازی نیروهای بزرگ اجتماعی در کشور شد؛ به عنوان مثال موجب افزایش نقش زنان در جامعه و توسعه مطالعات علمی و دانشگاهی در کشور شد.

وی در پایان گفت: شبکه‌های اجتماعی نو فضای مجازی باید توسعه پیدا کند اما باید سعی کنیم عوارض ناشی از آن را در خانواده‌ها و کودکان به حداقل برسانیم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-02-09 14:42

افزودن دیدگاه جدید