کد مطلب: 

172016

شبکه موبایل بریتانیا سی ساله شد/ نخستین گوشی سیار پنج کیلوگرم بود

سی سال پیش، درست پیش از نیمه شب آخرین روز سال ۱۹۸۴، دقایقی مانده به تحویل سال ۱۹۸۵ میلادی مایکل هریسون، بدون اینکه کسی متوجه شود، از مهمانی شب سال نو خانواده‌اش در ساری خارج شد و خود را به میدان پارلمان در لندن رساند.
شبکه موبایل بریتانیا سی ساله شد/ نخستین گوشی سیار پنج کیلوگرم بود

به گزارش سیتنا به نقل از بی.بی.سی، او قصد داشت پدرش سر ارنست هریسون، رییس شرکت راکال وودافون را غافلگیر کند.

مایکل به پدرش تلفن کرد، مکالمه‌ای که به عنوان نخستین مکالمه با موبایل در تاریخ ارتباطات بریتانیا ثبت شده است:

"سلام بابا، من مایکلم و دارم با شما از میدان پارلمان با موبایل صحبت می کنم، سال نو مبارک."

مایکل که در آن زمان ۲۴ سال داشت به یاد می‌آورد که صدا کاملا واضح بود اما به خاطر جمعیتی که در خیابان‌های لندن سال نو را جشن گرفته بودند سر و صدا خیلی زیاد بود:

"لحظه هیجان انگیزی بود و همه به چیزی که در دست من بود نگاه می کردند."

و آن چیز یک گوشی سیار پنج کیلوگرمی بود. چون حرف زدن با چنین گوشی سنگینی کار راحتی نبود، مهندسان وودافون جعبه‌ تلفن را روی یک میز قرار داده بودند و مایکل فقط گوشی را در دست گرفت.

نخستین آزمایش موبایل در بریتانیا با موفقیت همراه بود. در آن زمان شرکت راکال وودافون در کنار بی‌تی‌سل‌نت، تنها شرکت‌هایی بودند که مجوز راه‌اندازی شبکه موبایل را در بریتانیا داشتند و در رقابتی سخت با یکدیگر بودند تا اولین مکالمه را برقرار کنند.

تلفن آن شب مایکل هریسون، راکال وودافون را برنده این رقابت کرد. تا 9 روز بعد که نخستین مکالمه موبایل بی‌تی‌سل‌نت برقرار شد، وودافون تنها شرکت فعال موبایل در بریتانیا بود.

صبح روز بعد، جمعیتی زیاد در اسکله سنت کاترین در کنار رودخانه تیمز در لندن جمع شده بودند.

جعبه تلفن مایکل را یک کالسکه پست قرن نوزده به آنجا آورده بود، نمادی از ترکیب روش قدیمی‌تر ارتباط، نامه، با نمونه جدید آن، موبایل.

کمدینی به نام ارنی وایز از این گوشی سیار استفاده کرد و به دفتر مرکزی وودافون تلفن کرد، این نخستین مکالمه عمومی با موبایل در بریتانیا بود.

اما حتی پیش از اینکه شبکه موبایل در بریتانیا آغاز به کار کند، فروش این گوشی های سنگین که دو هزار پوند قیمت داشت آغاز شده بود و دو هزار گوشی سفارش داده شده بود. تا پایان سال ۱۹۸۵ دوازده هزار گوشی به فروش رفته بود.

موبایل هنوز محدود به خواص بود، اما سر ارنست آرزو داشت و معتقد بود که موبایل آنقدر ارزان خواهد شد که هرکس بتواند موبایل داشته باشد.

زمانی که او در سال ۲۰۰۹ در ۸۲ سالگی درگذشت، رویایش محقق شده بود و اکنون تعداد گوشی های موبایل در بریتانیا بیش از جمعیت این کشور است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-01-03 01:58

افزودن دیدگاه جدید