کد مطلب: 

171920
نقد "صرفا جهت اطلاع"

پراید خطرناک تر است یا شومن خبرنگارها؟

در پی پخش گزارشی در برنامه خبری بیست و سی با موضوع پراید خطرناک تر است یا داعش، یکی از مخاطبان شبکه خبری البرزنیوز با ارسال یادداشتی به این رویه رسانه ملی و مقایسه زشت خبرنگار این برنامه واکنش نشان داده است.
پراید خطرناک تر است یا شومن خبرنگارها؟

به گزارش سیتنا،‌ محمد امیدوار در یادداشت ارسالی خود برای البرزنیوز آورده است:

گرچه سابقه محمد سرافراز، رئیس جدید صداو سیما نشان ازمدیریت و آشنایی وی با بخش بین المللی خبر و احتمالا حوزه ای که استاندارد خبر به مقیاس جهانی در آن رعایت می شود و به اصطلاح به هر متن و طنازی که خبرنگار های زرنگ به جای خبر تحویل می دهند ، اجازه پخش داده نمی شود ، اما گویا استثنایات قبلی دوران عزت اله ضرغامی همچنان به عنوان نور دیده بخش سیمای جمهوری اسلامی می توانند از لاین نورچشمی ها استفاده کنند و اتوبان بخش خبر را با توقف گاه های تفریحی شومن ها اشتباهی بگیرند.

نمی دانیم دقیقا به چه اسمی از بخش "صرفا جهت اطلاع " بخش 20 و سی نام ببریم؛ جایی که صدای فرهاد معمولا زیر خبر می شود و عمو یادگار به کمک خبرنگار می آید تا از مشتی کلمات و قیاس های ناشیانه ، گزارشی تحویل خلق الله داده شود. گرچه بخش خبر همیشه یک وضعیت جدی و سنگین و پر اظطراب دارد ، اما خصوصیات این بخش را نمی توان با اضافه کردن گزارش های عوام پسند، پربیننده ساخت. ساحت خبر علاوه بر جدیت ، انعکاس دهنده نظرگاه بنگاه خبررسانی است و لااقل با دو خصوصیت دقت خبر و رعایت منافع بنگاه خبری در جهان همراه است. بگذریم از اینکه بی طرفی در خبر رسانی شعار بسیاری از بنگاه های خبری دنیاست و برای رسیدن به این بی طرفی سعی می شود که خبرهای تک منبعی و یکسو نگرانه از تریبون آن بنگاه خبری پخش نشود.

صداوسیمای کشور ما بنگاه خبری رسمی مملکت محسوب می شود و لذا بعد حاکمیتی آن را نمی توان دستخوش شومن بازی عده ای معلوم الحال قرار داد. به راستی چگونه می شود که در یک بخش خبری پرببیننده ، بخش تولید ملی و صادرات خودروی کشورمان با خطر داعش قیاس شود؟

کسی در نگاه تکاملی و نقادانه به بخش صنعت برای بهینه شدن و رقابت پذیری ایرادی وارد نخواهد کرد. اما نگاه شومنی به صادرات ایرانی ، نه نگاهی از سر دقت و دلسوزی است و نه با نگاه حاکمیتی کشورهای صادر کننده محصولات صناعی کشورهای مختلف انطباق دارد.
بینندگان این بخش های به اصطلاح خبری قطعا فیلم های "صمد آقا" را تماشا نمی کنند که جز تحقیر و توسری زدن به تلاش مملکت جانمایه ای ندارد.

این گونه شومن بازی ها یادآوری های تلخی را در خاطر افراد دقیق خبر زنده می کند. رزم آرا بعد از آنکه لایحه معروف گس-گلشاییان برای تضمین منافع نفتی انگلیس در مجلس ایران رد شد، در توهین تاریخی خود گفته بود: "ملت ایران قادر به ساختن لولهنگ نیست و یک کارخانه سیمان را نمی‌تواند اداره کند"!

رهبر انقلاب یکبار در آذر 84 در دیدار با بسیجیان به این توهین تاریخی به ملت ایران اشاره و تاکید کرده بودند: "همه‌ ابزارهای فرهنگی و تبلیغی در طول صد سال یا بیشتر به‌کار گرفته شد تا این ملت را به خودشان بدبین کنند . یکی از شخصیت‌های سرشناس معروف می‌گفت ایرانی، یک لولهنگ نمی‌تواند بسازد! - لولهنگ یعنی آفتابه گِلی؛ آن زمان ها از گل، آفتابه درست می‌کردند. این‌جور این ملت را تحقیر می‌کردند. این ملت حالا در زمینه‌های زیستی، در زمینه‌ فعالیت‌های گوناگون علمی، تحقیقی کارهایی می‌کند که خودش را جزو 10 کشور اول جهان قرار می‌دهد؛ این، شوخی نیست. این مسأله به ملت ما، به شما جوان‌ها، در هرجا که هستید و در هر قسمتی که کار می‌کنید، هشدار می‌دهد که قدر خودتان را بدانید، حرکت کنید، ناامید نشوید؛ شماها می‌توانید. شما آن نسلی هستید که اگر خوب عمل کردید، آینده‌ این کشور را - صد سال، دویست سال یا بیشتر - تضمین خواهید کرد."

و اینجا این مسوولیت با مدیریت کلان صداو سیماست که خطر شومن ها را از خدمات خبرنگارانی که ابتکارات و آثار علمی و فرهنگی کشور و دستاوردهای پس از انقلاب را رصد می کنند، باز شناسند و نگذارند که عرصه جدی خبر دچار آفات شومن ها شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2014-12-28 23:23

افزودن دیدگاه جدید