کدخبر :13932 پرینت
20 فروردین 1393 - 17:10

دولت اجازه تفتیش حساب های شهروندان را ندارد!

متن خبر

در حالی ثبت نام برای دریافت یارانه نقدی ازصبح امروز آغاز شده است که هنوز بسیاری از سوالات سرپرستان خانوار بی پاسخ مانده است.

 

به گزارش سیتنا به نقل از تابناک، سقف درآمدی خانوار یکی از مهم‌ترین محورهای تصمیم‌گیری دولت برای قطع یا تداوم یارانه سرپرستان خواهد بود از ۲۰ فروردین ماه متقاضیان دریافت یارانه، برای چندمین بار در ۵سال اخیر اطلاعات اقتصادی خود را اعلام  می کنند تا دولت بر مبنای آن تصمیم بگیرد به چه کسانی یارانه بدهد.

نام نویسی از متقاضیان دریافت یارانه نقدی در روزهای آتی نیز در حالی ادامه خواهد داشت  که دولت با ابزارهای گوناگون تبلیغی، سعی در ترغیب مردم به انصراف از دریافت یارانه نقدی دارد، ولی هنوز برآورد دقیقی از میزان انصراف وجود ندارد؛همچنان ابهامات زیادی برای متقاضیان دریافت یارانه نقدی وجود دارد که در این راستا چند نکته جای تامل دارد.

در بین سرپرستان متقاضی دریافت یارانه نقدی، خانوارهایی هستند که هنوز سوالات بی پاسخ زیادی در ذهن دارند. به طوری که تکلیف فرزندانی که پدر و مادر آنها از یکدیگر جدا شده اند مشخص نیست و نمی دانند اطلاعات آنها باید در فرم پدر ثبت شود یا مادر.

از سوی دیگر یکی از نگرانی های دیگری که ذهن مردم و برخی از مسئولین را به خود مشغول کرده است و هنوز دولت شفافت لازم را در این زمینه نکرده است، تفتیش حسابهای بانکی شهروندان است، برخی از مسئولین و نمایندگان مجلس براین اعتقاد هستند که دولت از اجازه چنین کاری را ندارد.

غلامعلی جعفر زاده امین آبادی در گفت و گو با تابناک در این باره می گوید: دولت به هیچ عنوان اجازه تفتیش حساب شخصی افراد را نداشته و مجلس هم این اجازه را نمی دهد، چون این موضوع اثرات روانی نامطلوبی در پی خواهد داشت.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی افزود: بحث هدفمند سازی یارانه ها یک اقدام بسیار مثبت و شناخته شده در تمام دنیا بوده و در کشور ایران نیز به عنوان طرح تحول اقتصادی شناخته می شود، از این رو نباید طرحی با این عظمت به کام مردم تلخ شود، دولت نیز حق ورود به حریم خصوصی مردم را نداشته و مجلس هم این اجازه را به دولت نداده است.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه برخی از دولتمردان اعلام می کنند پر کردن فرم خود اظهاری برای دریافت یارانه به منزله اجازه به دولت برای ورود به حریم شخصی افراد است اذعان داشت: این موضوع واقعیت نداشته و دولت به هیچ عنوان اجازه ورود به حساب شخصی افراد را نداشته و وجاهت قانونی هم ندارد.

جعفرزاده ایمن آبادی همچنین از مسئولین خواست که فضای آرام جامعه را تبدیل به یک فضای متشنج نکنند و افزود: اکنون تمام جامعه درگیر بحث دریافت یارانه است، در صورتی که اثرات مثبت این طرح و تحولی که در اقتصاد ایجاد می شود بحث روز نبوده و بنده مقصر این موضوع را برخی از دولتمردان می دانم که با گفتمان ناپخته و غیر کارشناسی جو جامعه را متشنج می کنند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بیان داشت: هدفمندی اقدامی بسیار مثبت بوده، از این رو خواسته ما از رییس جمهور این است که با تذکر به مسئولین مربوطه اجازه متشنج شدن فضای جامعه را ندهند، همچنین باید با تلاش تمامی مسئولین و دست اندکاران به قانون هدفمندی یارانه جامه عمل پوشاند تا تنها در حد شعار باقی نماند.

نماینده مردم رشت در مجلس در پاسخ به این سوال که چگونه می توان به اظهارات ارایه شده از سوی اشخاص اطمینان کرد بیان داشت: دولت با دریافت برگه های خود اظهاری تا حدی اطلاعات کسب می کند، همچنین اکنون تمامی اطلاعات در اختیار دولت قرار دارد و منظور از اینکه دولت اجازه تفتیش حساب خانوار را ندارد این است که نمی تواند ورودی و خروجی حساب های شخصی را بررسی کند، اما قطعا اطلاعات درآمدی خانوار را در اختیار داشته و این موضوع ایرادی ندارد.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.