کدخبر :13638 پرینت
03 فروردین 1393 - 09:47

کمک توئیتر به 10 میلیون ترک برای دور زدن فیلترینگ

متن خبر

در هشتمین سالگرد آغاز به فعالیت شبکه اجتماعی توئیتر (۲۱ مارس ۲۰۰۶) و ساعاتی اندک پس از آنکه رجب طیب اردوغان تصمیم به بستن سایت توئیتر در ترکیه گرفت تا فعالیت معترضان در انتشار رسوایی‌های دولتی را متوقف کند، اداره سایت وارد عمل شد و امکاناتی را برای کاربران فراهم کرد تا به ارسال پیام‌های کوتاه خود ادامه دهد.

 

به گزارش سرویس بین الملل سیتنا به نقل از العربیه، روش جایگزین در ترکیه این است که با وجود فیلتر بودن توئیت، پیام‌ها به شماره‌های مشخصی فرستاده می‌شود و شرکت توئیتر خود اقدام به منتشر کردن آن ها می‌کند تا فلترینگ خدمات سایت را دور بزنند.

۱۰ میلیون کاربر در «قفس»

شمار کاربران توئیتر در ترکیه به ۱۰ میلیون نفر می‌رسد. عبدالله گل رئیس جمهوری ترکیه و شماری از مسئولان بلندپایه این کشور، از جمله آن‌ها هستند. هشت سال پیش در چنین روزهایی نخستین توئیت در شبکه اجتماعی توئیتر توسط موسس آن، جان دارسی، منتشر شد که نوشت: «تنها توئیتر خودم را امتحان می‌کنم.»

 

شبکه‌های اجتماعی در داخل و خارج ترکیه مملو از تصاویری شد که خشم از تصمیم اردوغان در فیلتر کردن توئیتر را نشان می‌دهد.

 

تصاویری که مخالفانش منتشر شد، اردوغان را به شکل آدولف هیتلر رهبر آلمان نازی نشان می‌دهد. تصویری دیگر اردوغان را نشان می‌دهد که پرندگان توئیتر سر او را نوک زده و خون از آن جهیده است. تصاویری هم پرنده توئیتر را نشان می‌دهد که رنگش مانند پرچم ترکیه قرمز است اما دهانش بسته شده است.

 

تصویر دیگری نیز آیکون‌های شبکه‌های اجتماعی را نشان می‌دهد که پشت میله ‌های زندان اردوغان هستند، پرنده توئیتر نیز غمگین ایستاده در حالی که شماره زندانیان به گردنش آویزان شده است.

 

اما در خیابان، ترک‌ها به اعتراض درآمدند. رسانه‌ها صحنه‌هایی از این اعتراض‌ها را پخش کردند. تظاهر کنندگان شعارهایی در مخالفت با اردوغان سر دادند.

 

طرحی برای فیلتر فیس بوک وجود ندارد

فیلترینگ توئیتر ساعاتی پس از آن صورت گرفت که اردوغان در سخنرانی تندی در مقابل هواداران حزب عدالت و توسعه حاکم در شهر بورس ترکیه، به شدت علیه توئیتر تاخت و وعده «نابودی» آن را داد. او گفت که به سخنان جامعه جهانی در این باره، اهمیت نمی‌دهد.

 

این نخستین تنش میان دولت ترکیه و شبکه‌های اجتماعی همچون فیس بوک، توئیتر و گوگل نیست. دولت ترکیه ژوئیه ۲۰۱۰ برخی خدمات گوگل را نیز در این کشور، فیلتر کرد.

 

اردوغان دو هفته پیش گفته بود که ترکیه ممکن است سایت‌های فیس بوک و یوتیوب را فیلتر کند به ویژه پس از آنکه مخالفانش اقدام به انتشار فایل‌هایی صوتی کردند و مدعی شدند این فایل‌ها فساد در دولت را نشان می‌دهد.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.