کدخبر :1342 پرینت
03 بهمن 1390 - 06:54

نگاهی به تأثیرگذاری «بفرمائید شام» بر رسانه‌های ایرانی: بفرمایید تأثیر!

متن خبر

محمد مهدی کتابدار، در بیست‌ویکمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات - بهمن ماه 90- در یادداشتی تحلیلی به تأثیرگذاری تلویزیون‌های فرامرزی بر روزنامه‌نگاری در ایران پرداخته و با ذکر نمونه‌هایی از نوشته‌ها و تیترهای نشریات ایرانی که از برنامه بفرمائید شام یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای، الهام گرفته‌اند به تأثیر این برنامه در رسانه ملی و سایت‌های خبری نیز اشاره کرده است.

 
به گزارش سیتنا، نویسنده با یادآوری بخشی از گزارش منتشر شده در یکی از شماره‌های روزنامه «کیهان» در مورد این برنامه و تأثیرات آن، از تأثیرپذیری هفته‌نامه «همشهری جوان»، هفته‌نامه «یکشنبه»، روزنامه «هفت صبح»، هفته‌نامه «آسمان»، روزنامه ورزشی«گل»، سرویس پژوهشی خبرگزاری «ایسنا»، ماهنامه کارتون و طنز، سایت «همشهری آنلاین»، سایت «آتی‌نیوز»، سایت «شفاف»، شبکه‌های صداوسیما، شبکه پخش خانگی و نشریه «زندگی ایده‌آل» در تیتر نویسی خود از نام این برنامه، اشاره کرده است.
 
او با تأکید بر اینکه کارشناسان علوم ارتباطات و رسانه معتقدند: «بفرمایید شام» قرار است با تکیه بر دیپلماسی مبتنی بر آشپزی و خوراک به تغییر در سبک زندگی و روابط ایرانیان منجر شود، آورده است: البته دامنه این تأثیرات به مطبوعات و رسانه‌ها منتهی نمی‌شود. یکی از دلایل این اظهارنظر، بخشنامه‌ای «فوری» است که چندی پیش از سوی دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ادارات کل این وزارتخانه صادر شد و در آن استفاده از عنوان «بفرمایید شام» برای «نامگذاری واحدهای صنفی» منع شد که نشانگر نگرانی‌ها نسبت به میزان تأثیر برنامه‌های هدفمند ماهواره‌ای است؛ نگرانی‌هایی که رفع آن راهکارهایی فراتر از صدور بخشنامه‌های ممنوعیت را می‌طلبد.
متن کامل این مطلب در بیست‌ویکمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات منتشر شده است.
انتهای پیام
نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.