کدخبر :12392 پرینت
02 بهمن 1392 - 09:45

یکپارچگی شبکه‎ی مخابراتی کشور با اجرای پروژه‎ی OMC

متن خبر

معاون شبکه شرکت مخابرات ایران اعلام کرد: شبکه مخابراتی کشور با اجرای پروژه OMC ، یکپارچه و متمرکز می شود.

 

به گزارش سیتنا، مهندس قنبریان در مورد پیشینه ایجاد پروژه مدیریت و کنترل عملیاتی شبکه گفت: در راستای پیاده سازی پروژه ناک (NOC)، یکی از چالش های اساسی، قدیمی بودن شبکه ی مراکز کم ظرفیت و پر ظرفیت کشور بود که با اختلال روبرو بودند. بدین منظور فکر ایجاد مراکزOMC تعریف شد که در آن ده ها هزار سوییچ موجود در سطح کشور در هر استان به یک سامانه مشترک متصل شده و از این طریق ، تمام سوییچها توسط یک سیستم مانیتورینگ واحد مدیریت می شوند. همچنین به منظور یکپارچگی شبکه مخابراتی کشور و مدیریت سراسری شبکه، تمام OMC ها، تحت یک پروتکل به NOC مرکزی که در تهران ایجاد می شود، متصل خواهند شد.

 

وی با بیان اینکه در برپایی پروژه OMC ، همکاری هایی با بخشهای مختلف صورت گرفته است، ادامه داد: بدین منظور، از تمام شرکتهایی که در بخشهای فنی و کنترل شبکه در سطح کشور سابقه ای داشتند، دعوت شد تا آنان با ارائه پروپوزال های تخصصی و فنی، قابلیت ها و توانمندی خود را در این زمینه ارائه دهند. همچنین به طور موازی، یک کارگاه تخصصی از استان های تهران، خراسان، فارس، آذربایجان شرقی، مازندران و خوزستان تشکیل شد تا در خصوص پیاده سازی OMC ها تفکرات خود را به اشتراک بگذارند. با کمک این کارگروه به بررسی توانایی های شرکت ها پرداختیم و شرکتهایی که دارای توانایی های قابل قبولی برای پیاده سازی OMC بودند، شناسایی و پس از ارزیابی و تایید به تمام استان ها معرفی شدند.

 

معاون شبکه شرکت مخابرات ایران در مورد روند اجرایی و پیشرفت پروژه تاکنون تشریح کرد: با یک برنامه مدون و از پیش تعیین شده، شرکتهای مخابرات استانی را برای پیاده سازی مراکز OMC آماده کردیم؛ تا جایی که اکنون پیشرفت پروژه، به حدود 62 درصد رسیده است و امیدواریم بتوانیم با استفاده از زیرساخت های ایجاد شده تا پایان سال این پروژه را به پایان برسانیم.

 

وی ضمن اعلام همکاری استانها و بخش های فنی در اجرای این پروژه افزود: جلسات بسیار زیادی با استانها از ابتدا به صورت ویدئو کنفرانس، حضوری و ارتباط با رابطین به صورت مستمر برگزار شد تا ضمن اطلاع رسانی مناسب، همکاری استانها در این خصوص جلب شود. اگر چه عدم آمادگی زیرساخت های استانها در ابتدای پروژه، باعث صرف وقت زیاد شد؛ اما در ماههای اخیر، با آماده سازی زیرساخت ها در استانها، پروژه نسبت به ماههای اولیه رشد قابل توجهی داشته است.

 

مهندس قنبریان در مورد تامین نرم افزارها و سخت افزار مورد نیاز اجرای پروژه نیز گفت: در این مورد با مدیریت بر شرکتهای پیمانکار تلاش شده تا این شرکتها با تجهیز بیشتر و پشتیبانی بهتر، وارد بخش کار اجرایی شوند. همچنین مراکز OMC تاکنون پیشرفت مطلوبی داشته اند و از لحاظ سخت افزاری می توانند در هر جا که مناسب باشد، نصب شوند.

 

وی درباره طرح و برنامه آینده در اجرای پروژه OMC گفت: سیستم مونیتورینگ واحد در مرکز OMC در تهران با سی NOD استانی برقرار خواهد شد و کوشش شده که با اجرای آن، ترافیک تمام شبکه مخابراتی کشور، تحت یک مدیریت شبکه، هدایت و با حداقل قطعی، کنترل شود.

 

معاون شبکه شرکت مخابرات ایران با اظهار اینکه طراحی این شبکه و مدیریت آن با خود مخابرات بوده است، ادامه داد: کار فنی و تکنیکال با پیمانکارها بوده، اما نظارت بر بخش فنی و اندازه گیری کمی و کیفی کار انجام شده بر عهده کارشناسان مخابرات است و باید به تایید برسد. این تایید بر اساس تجربه های مدیریتی و قابلیت سنجی های انجام شده می باشد.

 

وی درباره کارکرد فعلی سامانه OMC نیز گفت: سامانه OMC در حال حاضر، جهت سیستمهای سوییچینگ کم ظرفیت و پرظرفیت بوده و برخی از سیتمهای ACCESS را نیز پوشش می دهد. کنترل سیستمهای POWER و سایر سیستمهای مخابراتی نیز در دستور کار قرار دارد.

 

مهندس قنبریان در مورد قابلیت های خاص نرم افزار OMC اظهار کرد: از قابلیت های خاص نرم افزار می توان به امکان تجمیع آلارم، مدیریت آلارم، تجمیع کامند، سیستمهای گزارش ساز، انتقال آلارم های محیطی، فیلترینگ و پالایش آلارم ها، تسریع در تحلیل آلارم ها، داشبوردهای عملیاتی و ترافیک سنجی اشاره کرد.

 

وی با تشریح نتیجه اجرای پروژه OMC در کل کشور، گفت: سامانه OMC هر دو ماه یکبار برای کل کشور آپدیت می شود و این روند، در حال ادامه است. این سامانه علاوه بر رفع مسائل روزمره، در حال رشد نیز می باشد و حتی خود سامانه نیز روز به روز کاملتر می شود؛ به صورتی که با ایجاد فرصت برای شرکتهای توانمد داخلی و رویارویی با ریسکهای مدیریتی، توانستیم در مدت کمتر از سه ماه، افزایش قابل توجهی به لحاظ کمی و کیفی در ارتقا نرم افزارها در کل کشور ایجاد کنیم.

همچنین با استفاده از این سامانه، کاهش هزینه های عملیاتی، سرعت عمل در تشخیص، کنترل و رفع مشکلات موجود در شبکه و فراهم شدن امکان بهبود وضعیت شبکه و جلوگیری از تخلفات احتمالی انجام می شود. همچنین فراهم شدن امکان پاسخگویی به سازمانهای نظارتی که اصرار فراوانی به ایجاد سامانه داشتند و جزو الزامات رگولاتوری نیز بوده است، با برقراری این سامانه قابل تحقق می باشد.

 

معاون شبکه شرکت مخابرات ایران در پایان افزود: نکته حائز اهمیت در این پرو‍ژه، استفاده از توان فنی و دانش داخل کشور و استفاده از شرکت های توانمند در این عرصه و در نتیجه، صرفه جویی بسیار زیاد در هزینه های تمام شده است. این امر، نشان دهنده اعتماد برنامه ریزی شده، نگاه تخصصی و فنی به دانش داخلی، مدیریت صحیح و کانالیزه کردن دانش بومی در پیاده سازی این پروژه ملی می باشد.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.