کدخبر :12241 پرینت
25 دی 1392 - 04:30

استفاده پروسه ها از RAM را رصد کنید

متن خبر

بسته به اینکه سیستم شما از چه میزان حافظه RAM برخوردار است، چه برنامه هایی را بر روی آن نصب کرده اید و اینکه این برنامه ها به چه میزان RAM احتیاج دارند، وضعیت متفاوت است. ممکن است به هیچ وجه نگران کمبود حافظه RAM نباشید، یا آنکه مدام نسبت به آن نگرانی داشته باشید!

 

به گزارش سیتنا به نقل از تابناک، اگر جزو آن دسته از کاربرانی هستید که از میزان حافظه RAM اندکی بر روی سیستم خود برخوردارید، غالبا متوجه این امر شده اید که حافظه سیستم شما در اکثر مواقع نزدیک به حداکثر ظرفیت است.

 

یکی از نتایج مستقیم این امر فشار به دیسک سخت یا هارد سیستم است زیرا با رسیدن RAM به ظرفیت نهایی خود، سیستم شروع به ذخیره کردن اطلاعات و داده ها از روی RAM بر روی دیسک سخت میکند (Cache).

 

در این گونه مواقع رصد برنامه ها و پروسه هایی که بنا به دلایلی بیش از حد نرمال و معمول خود از حافظه RAM استفاده میکنند، راه اندازی مجدد آنها و یا خاتمه دادن به اجرای آنها میتواند کمک شایانی در مدیریت RAM سیستم است:

استفاده پروسه ها از RAM را رصد کنید

ابزارهای زیادی در بازار نرم افزارها وجود دارد که به گونه ای برای مدیریت RAM مورد استفاده قرار میگیرند. نوع بیشتر شناخته شده آنها دسته ای هستند که با عبور ظرفیت استفاده شده RAM از یک حد خاص، اقدام به آزاد سازی RAM میکنند.

 

اما در این میان نرم افزاری وجود دارد که کاربرد آن متفاوت است. Process Piglet در حالی که اطلاعات برنامه ها را در خصوص نحوه استفاده از رم سیستم در اختیار شما قرار میدهد، شما را در آزاد سازی رم و خاتمه دادن به پروسه های «بیش فعال» مختار میداند:

 

استفاده پروسه ها از RAM را رصد کنید

عملکرد این نرم افزار به این گونه است که وقتی اجرا میشود، به شکل خودکار شروع به رصد تمامی پروسه های درحال اجرایی میکند که بیش از 50 مگابایت رم استفاده میکنند. نرم افزار بعد از شناسایی آنها، به مدت 30 ثانیه عملکرد آنها و میزان استفاده از رم را ضبط میکند که بر اساس آن به یک میانگین از استفاده پروسه از رم دست میابد.

با ملاک قرار دادن این حد میانگین، نرم افزار هر گاه که پروسه ای جهشی نامعقول از حد میانگین خود در استفاده از رم داشته باشد، شما را با نشان دادن یک پیام آگاه میکند.

در واقع این پیام شما را از میزان جهش پروسه در استفاده از رم مطلع میسازد و علاوه بر آن گزینه ای برای راه اندازی پروسه در اختیار شما قرار میدهد:

استفاده پروسه ها از RAM را رصد کنید

گزینه راه اندازی مجدد پروسه میتواند برای برخی از پروسه ها کاملا موثر و مفید باشد، اما استفاده از آن به هیچ وجه در مورد پروسه هایی که اطلاعات ذخیره نشده بر روی RAM دارند، یا از رم برای کار کردن بر روی چیزی دیگری استفاده میکنند یا آنهایی که خارج کردن آنها از مدار حتی به شکل موقت منجر به اختلال در کار سیستم میشود، توصیه نمیشود.

اما تنظیمات Process Piglet در حد او اندازه یک نرم افزار کوچک به نظر تنظیماتی کامل و گسترده میرسد که به کاربر اجازه میده که تا حد زیادی گزینه و تنظیمات نرم افزار را دستکاری کند.

برای مثال کاربر میتواند با وارد کردن یک پروسه در لیست استثنا (Exclusion) رصد آن توسط نرم افزار را مستثنی کند. همچنین در حالی که به شکل پیش فرض این ابزار پروسه هایی با استفاده 50 مگابایت از رم را رصد میکند، این رقم در تنظیمات قابل تغییر است:

استفاده پروسه ها از RAM را رصد کنید

همچنین صفحه اصلی نرم افزار همه پروسه هایی را که بیش از رقم تعیین شده (50 مگابایت پیش فرض) از رم استفاده میکنند را در یک فهرست به نمایش میگذارد. کلیک راست بر روی هر کدام از این پروسه ها گزینه هایی همچون: خاتمه دادن به پروسه، راه اندازی مجدد آن و جستجو در وب به دنبال اطلاعات آن را به نمایش میگذارد:

استفاده پروسه ها از RAM را رصد کنید

در نهایت اینکه Process Piglet ابزاری کم سر و صدا اما کاربردی برای آن دسته از کاربرانی است که نسبت به منابع رم سیستم خود نگرانی دارند. حتی برای کاربرانی که از مشکل منابع نیز برخوردار نیستند، میتواند به عنوان یک کنترل کننده و رصد کننده منابع رم و پروسه های «رم خوار» موثر واقع شود.

دانلود نرم افزار نسخه 1.01

دانلود نرم افزار نسخه 1.01 - Portable

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.