کدخبر :12124 پرینت
20 دی 1392 - 20:26

وزارت مخابرات افغانستان از توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی خبر داد

متن خبر

وزارت مخابرات افغانستان اعلام کرد که آماده است در پی امضاء قانون جدید ثبت احوال نفوس توسط رئیس جمهوری، توزیع شناسنامه‌های الکترونیک را در افغانستان آغاز کند.

 

به گزارش سیتنا از شفقنا افغانستان و به نقل از بی بی سی، طرح این قانون جنجال برانگیز پس از ماه‌ها چانه‎‌زنی و تنش‌ لفظی میان نمایندگان دو مجلس افغانستان، توسط کمیته مشترک شورای ملی این کشور، آوایل هفته جاری تصویب شد.

 

بخش جنجالی این قانون به محتوای شناسنامه‌های الکترونیک به ویژه ذکر تعلق به قوم و دین خاص مربوط بود که مخالفان و موافقان زیادی را داشت.

 

نظیفه ذکی از اعضای این کمیسیون گفت که این قانون با تعدیل دو ماده در هفت فصل و ۳۹ ماده تصویب شد. این نماینده مجلس افزود: "در تعدیل دو ماده، [درج] تخلص/ نام خانوادگی و دین در شناسنامه، هر دو مجلس توافق کردند تا قومیت، ملیت و دیگر اطلاعات در بانک اطلاعات حفظ شود و به دلیل ملاحظاتی که وجود دارد در روی صفحه نیاید."

 

قرار است این طرح توسط وزرات مخابرات و وزارت داخله افغانستان به صورت مشترک عملی شود.

امیرزی سنگین، وزیر مخابرات و فن‌آوری معلوماتی افغانستان نیز نمونه‌ای از این شناسنامه را روی صفحه فیس‌بوک خود گذاشته که مشخصات درج شده شامل نام، نام پدر، نام خانوادگی، تاریخ تولد، محل تولد، سکونت اصلی، فعلی و دین را نشان می‌دهد.

 

در این نمونه جزئیات هویت فرد به زبان‌های فارسی و پشتو در روی شناسنامه و در پشت آن همین جزئیات به زبان انگلیسی نوشته شده است.

 

آقای سنگین گفت:"افزون بر اطلاعاتی که قبلاً از سوی حکومت پیشنهاد شده بود که در شناسنامه ذکر شود، شورای ملی دو مورد دیگر که شامل تخلص و دین باشد را نیز افزوده‌اند. البته در مورد شهروندان اطلاعات متعددی جمع آوری خواهد شد که بیشتر آنها در بانک اطلاعات شناسنامه ذخیره می‌شود."

 

برای اجرایی شدن این قانون، حامد کرزی، رئیس جمهوری، باید آن را امضاء کند.

وزیر مخابرات افغانستان می‌گوید: "حالا که این قانون توسط پارلمان تصویب شد، امیدواریم که در چند روز آینده توسط رئیس جمهوری توشیح شود."

 

شناسنامه‌های الکترونیک دارای خاصیت بایومتریک، ثبت وسایط نقلیه، امضاء دیجتیالی، جواز رانندگی و سایر موارد قابل استفاده است

 

آقای سنگین در ادامه افزود که وزارت داخله آمادگی لازم را برای توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی دارد و برای این منظور، حدود ۵۰۰ نفر نیز استخدام شده و آموزش دیده‌اند. این افراد نحوه کار با تمامی تجهیزات را که برای صدور شناسنامه‌های الکترونیکی لازم است فرا گرفته‌اند.

 

قرار است که معلوماتی از قبیل اثر انگشت، اسکن چشم، گرفتن عکس و پر کردن کامیپوتری فرم مشخصات افراد نیز در مرکز معلوماتی وزارت مخابرات و داخله نیز جمع آوری شود.

 

دولت افغانستان برای آشنایی مردم با این طرح نو، پیامهای اطلاع رسانی را از طریق رسانه‌ها نشر می‌کند تا مردم را با جزئیات و مشخصه‌های این شناسنامه‌ها از قبل آشنا سازد.

 

در بخشی از این پیام آمده است که "شناسنامه‌های الکترونیکی بر اساس استانداردهای جهانی طراحی شده، موارد فنی آن نهایی و به زودی توزیع آن از سوی اداره ثبت احوال نفوس وزارت امور داخله آغاز می‌شود."

 

در بخش دیگر این پیام گفته شده که " شناسنامه‌های الکترونیکی دارای خاصیت بایومتریک، ثبت وسایط نقلیه، امضاء دیجتیالی، جواز رانندگی و غیره موارد قابل استفاده است."

 

انتظار می‌رفت توزیع شناسنامه‌های الکترونیک در بهار امسال آغاز شود اما به دلیل نبود قانون ثبت احوال نفوس، اجرای این برنامه به تاخیر افتاد.

 

دولت افغانستان می‌گوید که قرار است توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی از کابل آغاز شود اما توسعه آن به ولایات زمان‌گیر خواهد بود.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.