کد مطلب: 

11886

چهره فیس بوک، شبیه‌ همین جامعه‌ای است که ما در آن زندگی می‌کنیم!

چهره فیس بوک، شبیه‌ همین جامعه‌ای است که ما در آن زندگی می‌کنیم!

فیس‌بوک مثل هر پدیده اجتماعی چهره خوب دارد، چهره بد دارد و چهره زشت دارد. چهره خوب آن گسترش ارتباطات افراد با یکدیگر است، همه یکدیگر را می‌بینند و از حال هم خبر دارند. خانواده و دوستان قدیمی دور هم جمع می‌شوند و دوستان جدید هم در این میان در فهرست افراد قرار می‌گیرند و یک شبکه مفید ارتباطات شکل می‌گیرد.

 

به گزارش سیتنا، در مطلب "روزنامه ایران" اضافه شده است: حتی اگر شرعی‌اش را هم بخواهید در نظر بگیرید نوعی «صله‌ارحام مجازی» ایجاد می‌شود و افراد را از حال هم باخبر می‌کند. در همین فیس‌بوک غربی، اطلاعات شرقی رد و بدل می‌شود، اخبار در دیدرس قرار می‌گیرند، تضارب آرا اتفاق می‌افتد و کلی اتفاقات خوب که با نگاه مثبت می‌توان به آن نگاه کرد.

در کنار همه این اتفاقات خوب اما  فیس بوک چهره بدی هم دارد، برخی روابط شکل می‌گیرند، بعضی اتفاقات نادرست رخ می‌دهند، برخی حرمت‌ها شکسته می‌شوند، برخی دروغ‌ها رواج پیدا می‌کنند و...! این اتفاقات بد چهره‌ای بد از فیس‌بوک به‌جای می‌گذارند، چهره‌ای که برخی از آن با عنوان «حرمت‌شکنی» یاد می‌کنند.

کلاهبرداری‌های فیس‌بوکی، جعل اسامی، استفاده از اطلاعات شخصی و چندین رخداد زشت هم وجود دارد که صورت و سیرت فیس‌بوک را کریه جلوه می‌دهد. آدم‌هایی که یا سودجو هستند یا از ظرفیت‌لازم به دور! جرائمی مرتکب می‌شوند و چهره‌ این شبکه اجتماعی را زشت می‌کنند.

همین سه چهره فیس بوک، شبیه‌همان جامعه‌ای است که ما درآن زندگی می‌کنیم، هر روز از در خانه که بیرون می‌آییم اتفاقات خوب و بد و زشت پشت سر هم رخ می‌دهند، خیابان‌های شهر، آدم‌های این‌خیابان‌ها، وقایعی که رخ می‌دهند و مصائبی که پیش می‌آیند، همه مثل همان‌هایی است که در فیس‌بوک رخ می‌دهند.

 

فضای مجازی آینه‌ای تمام نما از فضای اجتماعی است، شما که نمی‌توانید برای جلوگیری از جرم و جنایت، بی‌حرمتی‌ها، توهین‌ها، تحقیرها، کلاهبرداری‌ها، جعل‌ها، تضارب آرا، تشتت افکار، بحث‌های سیاسی و اجتماعی و هزاران اتفاقی که روزانه در خیابان‌ها رخ می‌دهد، شهر را فیلتر کنید!

 

شما که نمی‌توانید برای رسیدن به آرامش، یک خیابان را ببندید تا کسی دست از پا خطا نکند، امنیت حاکم شود و آرامش نقطه به نقطه جامعه را در بر گیرد! نه راه رفع معضلات و ناهنجاری‌ها فیلتر و بستن است و نه مشکلات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی با این دست اتفاقات حل و فصل می‌شود. همین فیلترها اتفاقاً بیشتر باعث پنهان‌کاری می‌شود تا شفافیت.

 

حالا همه فیلتر شکنی دارند که با یک کلیک همه فیلترها را پشت سر می‌گذارند و وارد همین فضای مجازی می‌شوند. حتی همه آن‌هایی که از صبح تا شام در مضرات فیس‌بوک حرف و قلم می‌زنند، صفحه‌ای در این شبکه مجازی دارند، روی سیستم رایانه‌ای آن‌ها یک فیلترشکن پر قدرت قرار دارد و لحظه به‌لحظه از این شبکه اجتماعی استفاده می‌کنند و لذت می‌برند!

 

وقتی همه می‌توانند از این امکان استفاده‌کنند، فیلتر کردن آن چه سودی دارد؟ حامیان فیلتر فیس بوک دلایل پرشمار منطقی ندارند، اما در عوض همه آنهایی‌که اصرار به رفع فیلتر دارند لبریز از دلایل علمی و منطقی هستند. فیلتر فیس بوک باعث می‌شود نظارت کم شود، کارهای پنهانی رونق بگیرد، اعضا در صورت بروز مشکل بترسند، به پلیس مراجعه کنند، کلاهبرداران، جاعلان و دزدان ناموس وقیح‌تر عمل کنند و...! وقتی رفع فیلتر شود، وقتی همه مطمئن باشند با عضویت در فیس‌بوک که جرمی مرتکب نمی‌شوند – که البته طبق قانون هم جرم نیست- وقتی چتر امنیتی پلیس روی آن گسترانده شود قطعاً جرم و جنایت مجازی هم کاهش می‌یابد.

 

رفع فیلتر فیس‌بوک باعث می‌شود نهادهای فرهنگی تصمیم بگیرند برنامه‌ریزی کنند تا شاید به جای نشان دادن اخم، فرهنگ‌سازی اتفاق بیفتد و هزار اتفاق خوب دیگر. رفع فیلتر فیس بوک هم نیاز به آژان کشی ندارد، کافی‌است کمی عاقلانه فکر کنیم.
انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2013-12-31 10:43

افزودن دیدگاه جدید