کدخبر :1176 پرینت
18 دی 1390 - 11:08

مدیریت وب‌سایت در ایران بسیار ضعیف‌تر از نمونه‌های بین‌المللی است

متن خبر

مدیر مرکز ثبت دامنه‌های کشوری در گفت‌وگو با «مدیریت ارتباطات» عنوان کرد: مدیریت وب‌سایت در ایران بسیار ضعیف‌تر از نمونه‌های بین‌المللی است. 
به گزارش سیتنا، "علیرضا صالح"‌ مدیر مرکز ثبت دامنه‌های کشوری با پسوند «.ir » در گفت‌وگو با هاجر شادمانی که در بیستمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات منتشر شده است از باید‌ها و نبایدهای ارتباطات پورتالی در ایران سخن به میان آورده است. صالح به مدیران اکیداً توصیه می‌کند که ارتباطات پورتالی را جدی بگیرند و برای بهبود هر چه بیشتر آن برنامه‌ریزی کنند. بخش‌هایی از نظرات وی را در ادامه می‌خوانید.

مدیریت وب‌سایت در ایران از زاویه دید مدیران در رده پنج تا هشت یا شاید بسیار پایین‌تر در مقایسه با نمونه‌های بین‌المللی قرار دارد. مدیران سازمان‌ها و شرکت‌ها در کشور ما وب‌سایت‌ها را تنها با انگیزه داشتن آنها راه‌اندازی می‌کنند کما اینکه این وب‌سایت‌ها یا پورتال‌ها به ندرت به‌روزرسانی می‌شوند.

شرکت‌های ما پورتال را راه‌اندازی می‌کنند اما هیچگاه پورتال راه‌اندازی شده را خوب و دقیق مدیریت نمی‌کنند.

مستندسازی در عرصه ارتباطات پورتالی در ایران بسیار ضعیف است. به عبارت دیگر مدیریت در سطح پورتال‌ها و وب‌سایت‌ها در کشور ما وضعیت چندان مطلوبی ندارد و اگر آن را به حال خود رها کنیم، به تدریج بدتر و بدتر هم می‌شود. البته منشأ این نواقص به‌طور عمده تکیه فرهنگی ما بر ارتباطات شفاهی و استقبال به مراتب کمتر از ارتباط مکتوب است.

این شیوه ارتباطی به‌طور قطع در کاهش هزینه‌های یک شرکت یا سازمان بسیار مؤثر است اما مدیران باید به این امر توجه داشته باشند که برای داشتن یک پورتال قوی و کارآمد باید نیروی متخصص بیشتری داشته باشند تا پورتال را به بهترین نحو ممکن تغذیه کنند.

اگر شخصی در جمع مطرح کند که می‌خواهد برای پرداخت قبوض خود به بانک مراجعه کند، موجب برانگیختن تعجب همگان می‌شود اما در مورد سایر خدمات و ارتباطات اگر عنوان کنید که قصد دارید مشکل خود را با استفاده از ایمیل با مدیر سازمان مربوط در میان بگذارید، با محاوراتی همچون «‌کسی به ایمیل شما پاسخ نمی‌دهد» ‌یا «بهتر است منتظر پاسخ نباشید» مواجه می‌شوید. مهم‌ترین علت آن هم این است که هنوز این باور در مردم ایجاد نشده که برای رفع مشکل یا انعکاس نظرات از طریق ایمیل نیز می‌توان به پاسخ رسید.

مدیران ما باید پورتال‌ها را جدی بگیرند و این باور را به مخاطبان خود القای کنند که وب‌سایت یک مجرای ارتباطی جدی و کارآمد است. اگر این باور در جامعه ما محقق شود با توجه به اینکه در حال حاضر هم تکنولوژی این امر در اختیار ماست و هم بسترهای مورد نیاز آن آماده است، بسیاری از مشکلات موجود در زمینه ارتباطات برطرف خواهد شد.

پورتال‌ها، دروازه ورود به دنیای سایبر، یکی از پرونده‌های بیستمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات است. سید تقی کمالی به اتفاق همکارانش، نقش پورتال‌ها در برقراری ارتباط بهتر با ذینفعان،‌ انواع پورتال‌ها و ویژگی‌های هر یک،‌ کارکردهای ارتباطی و اطلاعاتی آنها، فرصت‌آفرینی،‌ الزامات فنی و پشتیبانی و مختصات تولید محتوا و ضرورت‌های مدیریتی و ارتباطی را مورد بررسی قرار داده‌اند. پورتال‌های سازمانی از مدیریت دانش تا تحقق جامعه اطلاعاتی نوشته سید مهدی طاهری، گفت‌وگوی الهه حسینی با دکتر علیپور حافظی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، یادداشت محمد هرندی‌پور با عنوان خدمات‌رسانی بر مبنای اطلاع‌رسانی یکپارچه، آنچه باید از پورتال‌ها دانست نوشته یاشار حدیقه سرشت، بررسی کارکردهای اطلاعاتی و ارتباطی 4 پورتال همتا(پورتال‌های وزارتخانه‌های علوم در کشورهای مالزی، استرالیا، دانمارک و ایران) توسط محیا برکت، ارزیابی و رتبه‏بندی وب‏سایت‏ها از طریق جوایز اینترنتی توسط محمد مهدی مولایی و حاکمیت پورتال‌های سازمانی و فرآیندهای راهبری نوشته آرش رامز عناوین دیگر این پرونده را تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام
 

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.