کدخبر :11750 پرینت
04 دی 1392 - 07:58

ممنوعیت ورود موبایل به مدارس تا کی ادامه خواهد داشت؟

متن خبر

هفته گذشته وقتی موضوع خودکشی نوجوانی که با خود گوشی تلفن همراه به مدرسه آورده بود در سطح رسانه ها پیچید واکنش های متفاوتی از طرف مردم به این خبر نشان داده شد.

 

به گزارش سیتنا، خبرآنلاین در مطلبی افزوده است: در میان همه موضعگیری ها یک نکته باقی ماند و آن این مسئله است که در دنیای امروز تا کی آوردن موبایل در مدارس باید ممنوع باشد و اگر آزاد باشد با چه کیفیت و راهکاری می توان آنرا کنترل کرد؟

 

در حقیقت اولین برخورد با هر پدیده ای ممنوعیت آن است اما مرحله بعدی مدیریت آن پدیده است با گذشت حدود15 سال از همه گیر شدن تلفن همراه به نظر می رسد اکنون وقت مدیریت ورود آن به مدارس است.

 

این قانون همیشگی نیست

در همین زمینه مدیرکل ارزیابی و عملکرد شکایات آموزش و پرورش از بازنگری قانون ممنوعیت ورود موبایل به مدارس خبر داد و گفت: صدور بخشنامه ممنوعیت ورود موبایل به مدرسه به معنای اجرای آن تا ابد نیست و می توان این قانون را بازنگری کرد تا دانش آموز با شرایطی ویژه امکان همراه داشتن موبایل در مدرسه را داشته باشد.

 

سید رحیم میرشاهولد در گفتگو با مهر درباره علت ممنوعیت موبایل در مدارس و اینکه امکان بازنگری این بخشنامه وجود دارد توضیح داد: ورود موبایل دانش آموزی به مدارس از موضوعاتی است که مخالفان و موافقان بسیاری دارد اما صدور بخشنامه ممنوعیت ورود موبایل به معنای این نیست که این بخشنامه تا ابد در مدارس اجرا شود و می توان این قانون را بازنگری کرد.

 

وی ادامه داد: ما معتقدیم که موبایل می تواند در اختیار دانش آموز باشد؛ چراکه برخی دانش‌آموزان بیماری خاص دارند و اولیا می خواهند در جریان وضعیت سلامت آنها باشند، یا اینکه دانش آموز از سرویس مدارس جا می ماند و لازم است با والدین خود هماهنگی کند. اما مهم این است که دانش آموز چه موبایلی به مدرسه بیاورد؟

 

میرشاهولد با اشاره به اینکه داشتن موبایل برای دانش آموز می تواند اثرات مثبت و یا منفی تعلیم و تربیتی در پی داشته باشد، گفت: زمانیکه موضوع ممنوعیت موبایل در مدارس مطرح شد جنبه های منفی و آسیبهای آن ذهن صادرکنندگان این بخشنامه را به خود مشغول کرده و در نتیجه ورود موبایل از سوی دانش آموزان به مدرسه ممنوع اعلام شد، اما باید گفت این موضوع قابل بحث است و می توان با شرایط و ضوابطی استفاده از موبایل را در مدارس آزاد کرد.

 

به گفته مدیرکل ارزیابی و عملکرد شکایات آموزش و پرورش، در یکماه گذشته جلسات مختلفی در این زمینه برگزار شده است. موافقان استفاده از موبایل معتقدند که با حفظ ضوابطی، دانش آموز می تواند موبایل را به داخل مدرسه بیاورد، اما قطعا موبایل باید در ساعات آموزشی و در کلاس درس خاموش باشد. از سوی دیگر مدیران و معاونان مدارس در اوقات فراغت دانش آموزان باید توجه و دقت بیشتری به دانش آموزان در نحوه استفاده از موبایل داشته باشد و از زمینه های ایجاد انحراف اخلاقی در میان دانش آموزان پیشگیری کنند.

 

شورای مدرسه مرجع تصمیم گیری

طبق مقررات آموزش و پرورش ورود موبایل به مدارس ممنوع است و در این خصوص دستورالعملی نیز به مدارس ارسال شده است.شورای مدرسه درخصوص برخورد با دانش آموزانی که برخلاف مقررات موبایل به مدرسه می‌آورند، تصمیم گیری می‌کند، شورای مدرسه بر اساس آئین نامه انضباطی برای برخورد با دانش آموزان خاطی تصمیم گیری می‌کند.

 

برخورد با دانش آموزانی که در محیط مدرسه از موبایل استفاده می‌کنند به کمیته انضباطی بستگی دارد که در صورت تکرار استفاده از این وسیله یا در صورت مشاهده موارد خاص همچون برخی از بلوتوث‌ها بر اساس ماده ۶۹ آئین نامه انضباطی تنبیهات متناسب با تخلف را تصمیم گیری می‌کنند که اخراج موقت از مدرسه با اطلاع ولی دانش آموز و حداکثر برای سه روز از جمله این تصمیم‌هاست.

 

البته اخراج دائم از مدرسه در آئین نامه انضباطی وجود ندارد و در شرایط خاص دانش آموز به مدرسه دیگر منتقل می‌شود.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.