کدخبر :11735 پرینت
03 دی 1392 - 19:20

باندهای فرکانسی تخلیه شده به شبکه‌های ارتباطی اختصاص می‌یابد

متن خبر

با گذشت تقریباً یک دهه از ارتقای فناوری تولید و پخش برنامه‌های تلویزیونی آنالوگ به دیجیتال و جایگزینی سیستم‎های آنالوگ با پخش دیجیتال، کشورهای مختلف درباره استفاده بهینه از تکه باندهای فرکانسی 790-862 مگاهرتز و 790-694 مگاهرتز مطالعه و بررسی می‌کنند.

 

به گزارش سیتنا، دکتر "عظیم فرد" مدیرکل صدور پروانه سرویس‎های رادیوئی افزود: در توافقنامه GE06 که در سال 2006 در ژنو امضاء شد 120 کشور شامل کشورهای مشترک‌المنافع، اروپائی، آفریقائی و عربی متعهد شدند تا ژوئیه سال 2015 پخش آنالوگ را به پخش دیجیتال تبدیل کنند.

 

وی با اشاره به اینکه ایران نیز از امضاءکنندگان این توافقنامه است، افزود: با توجه به امکان پخش دیجیتال چندین برنامه با کیفیت تلویزیونی در فضای فرکانسی استفاده شده برای پخش هر کانال آنالوگ، بخشهای بزرگی از انتهای باند فرکانسی UHF پخش فراگیر به صورت جهانی در دو مرحله به سرویسهای رادیوئی دیگری اختصاص یافته است.

 

وی اظهار کرد: تاکنون اغلب دولت‎ها، تکه باند فرکانسی 862-790 مگاهرتز و برخی دولت‎ها تکه باند فرکانسی 790-694 مگاهرتز را علاوه بر تکه باند فرکانسی اول، از پخش فراگیر تلویزیونی تخلیه کرده و به کاربردهای ارزشمند دیگری مانند شبکه‌های تلفن‌همراه به ویژه در مناطق کم‌جمعیت اختصاص داده‌اند.

 

وی با اشاره به برگزاری اجلاس بلندپایه کشورهای مشترک‌المنافع در آذرماه درباره "چشم‌انداز آتی باند فرکانسی790-694 مگاهرتز در باکو تصریح کرد: بسیاری از کشورها، از جمله کشورهای آسیا- اقیانوسیه، این تکه باند فرکانسی را به شبکه‌های ارتباطی دیگری اختصاص داده‌اند.

 

مدیرکل صدور پروانه سرویس‎های رادیوئی رگولاتوری درباره وضعیت این تکه باندها در کشورمان گفت: در حال حاضر تکه باندهای فرکانسی 790-694 مگاهرتز و 862-790 مگاهرتز در کشور در اختیار سازمان صدا و سیما است که با اتمام دوره انتقال از پخش آنالوگ به پخش دیجیتال و تخلیه به موقع این باندهای فرکانسی، امکان استفاده از این منبع ملی خدادادی برای سایر شبکه‌های مخابراتی رادیوئی فراهم می‌شود.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.