کدخبر :11652 پرینت
01 دی 1392 - 05:32

وزیر ارتباطات: شرکت‎هایی که پیش از توافقات ژنو پاسخ ایمیل ما را نمی‎دادند، هم اکنون برای مذاکره پیش قدم شده‎اند

متن خبر

«محمود واعظی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات می گوید: شرکت های مختلفی از کشورهای مختلف دنیا که تا پیش از مذاکرات، پاسخ تماس ها و ایمیل ها را نمی دادند، امروز پیش قدم شده اند تا راجع همکاری های آینده مذاکراتی داشته باشیم.

 

به گزارش سیتنا، این عضو کابینه تدبیر و امید در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار سیاسی ایرنا با بیان این که مسیر مذاکرات هسته ای پیچیده و دشوار بوده و با سختی های بسیاری روبروست، از مردم خواست تحت تاثیر تبلیغات منفی برخی رسانه ها قرار نگیرند و به تیم مذاکره کننده اعتماد کنند.

 

وی در عین حال گفت: اقدام وزارت خزانه داری آمریکا مبنی بر افزودن نام 19 فرد و شرکت به فهرست تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران اشتباه بزرگی بود که جان کری وزیر خارجه آمریکا گفته با وزیر خزانه داری این کشور صحبت وتاکید کرده است که باید از این مذاکرات مراقبت کنیم.

واعظی گرچه این روزها در کسوت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت تدبیر وامید حضور دارد اما به خاطر بیش از دو دهه فعالیت در سمت های مختلف در وزارت امور خارجه و عرصه دیپلماسی، دیپلمات و سیاستمداری کهنه کار و با تجربه است که شنیدن دیدگاه ها و نظریاتش پیرامون مسائل هسته ای و توافقات ژنو قابل توجه است.

 

مشروح این گفت و گو به شرح زیراست:

** ایرنا: به عنوان نخستین سوال ارزیابی شما از مذاکرات ژنو و عملکرد دستگاه دیپلماسی چیست؟

++ واعظی: هنوز کارهای عملیاتی توافقنامه ژنو در ایران و کشورهای مقابل آغاز نشده اما اثرات جانبی آن از هم اکنون پیدا شده است. یکی از تاثیراتش این بود که به دنیا نشان دادیم که ملت ایران، بزرگ و نظام جمهوری اسلامی، مقتدر است و با قدرت با 6 قدرت بزرگ جهانی که پنج کشور آن از اعضای دائمی شورای امنیت هستند، پای میز مذاکره می نشیند. وقتی دو بار وزرای خارجه این کشورها از سراسر دنیا برای دستیابی به توافق، به ژنو سفر کردند، این موضوع نشانه عزت ماست و کار کوچکی نیست.

از سوی دیگر، این توافق نشان داد که برخلاف تبلیغات گذشته، ایران اهل منطق و گفت و گو است و کسانی که تلاش کرده بودند چهره ایران را مخدوش کنند، بی نتیجه ماندند.ضمن اینکه سخنرانی ها،مصاحبه ها و گفته های دکتر ظریف نشان داد که وی ذره ای از حقوق ملت ایران عقب نشینی نمی کند اما برای آنچه که حق ملت ایران است با زبان منطق و ادبیات قابل فهم دنیا با گفت و گو می کند و استقبالی که از وی شد، نشان دهنده اقبال عمومی به این رویکرد است.

نتیجه سوم این مذاکرات این بود که پایه های تحریم ها را به لرزه درآورد و دراین مدت کوتاه من و بسیاری از وزرا و همکاران شاهد این بودیم که شرکت های کشورهای مختلف دنیا مراجعات متعددی برای گسترش همکاری ها داشته اند.

 

**ایرنا: یعنی درخواست رسمی از سوی کشورهای مختلف برای همکاری و سرمایه گذاری داشته اید؟

++ واعظی: بله. شرکت های مختلفی از کشورهای مختلف دنیا که تا پیش از مذاکرات، پاسخ تماس ها و ایمیل ها را نمی دادند، امروز پیش قدم شده اند تا راجع همکاری های آینده مذاکراتی داشته باشیم. نکته ای که باید بر آن تاکید کنم این است که ملت بزرگ ایران به تیم مذاکره کننده هسته ای اعتماد کند و تحت تاثیر تبلیغات حاشیه ای نباشد. چرا که عزم دولت در این زمینه جدی است. اگر مردم شاهد این هستند که اجرای مذاکرات یک روز توفیق و روز دیگر با مانع روبروست، این امر نباید مردم را دلسرد کند. ضمن اینکه مردم نباید تحت تاثیر تبلیغات منفی برخی رسانه ها قرار نگیرند چرا که این مساله در دراز مدت به نتیجه می رسد و دولت اثبات خواهد کرد که از حقوق ملت دفاع می کند.

 

** ایرنا: می توانید به طور مشخص بفرمایید چه شرکت هایی یا چه کشورهایی؟

++ واعظی: اکنون، خیر.

 

** ایرنا: آیا از کشورهای اروپایی و آمریکایی هم درخواست هایی داشته اید؟

++ واعظی: بله تقریبا از همه جای دنیا درخواست همکاری داشته ایم.

 

** ایرنا: سوال دیگری که مطرح است دوباره اقدامات اخیر آمریکا برای قراردادن نام 19 فرد و شرکت در فهرست تحریم ها است که برخی آن را مغایر با روح توافقنامه ژنو دانسته و برخی کارشناسان حقوق بین الملل آن را مغایر نمی دانند بلکه ادامه تحریم های قبلی ارزیابی می کنند. این اقدام آمریکا باعث شده افرادی که از توافق ژنو ناخرسند بودند، جشن زودهنگام مرگ این توافقنامه را بگیرند. دیدگاه شما در این خصوص چیست؟

++ واعظی: نباید فراموش کرد که مسیر مذاکرات پیچیده و دشوار بوده و با سختی های بسیاری روبروست. ضمن اینکه این پستی و بلندی ها در آینده هم وجود دارد. باید به خاطر داشته باشیم که ایران و آمریکا بیش از 30 سال است که رودروی هم قرار داشتند و با یک مذاکره همه مسائل گذشته حل نخواهد شد. ضمن اینکه بالاخره آمریکا در داخل و عرصه بین الملل با مخالفینی برای توافق روبرو است؛ رژیم صهیونیستی از همه امکانات برای به شکست رساندن مذاکرات استفاده کرده است،همچنین شاهدیم که برخی در داخل دست به تبلیغاتی زده اند اما این غلط است که از این اقدامات برداشت شود که مذاکرات با شکست روبرو شده است چرا که توافق در حال پیشرفت بوده و تنها ممکن است در مقطعی، سرعت آن کاهش پیدا کند ولی رو به جلوست.

در پاسخ به بخش دوم سوال شما در خصوص اعمال تحریم های اخیر باید بگویم غربی ها اعلام کرده اند که براساس توافق هیچ تحریم جدیدی اعمال نمی کنند، از سوی دیگر درباره تحریم های گذشته نیز در آینده صحبت می کنند. یعنی بر اساس معیارهای آمریکایی ها اگر فردی در ارتباط با تحریم های گذشته تخلف کند، شامل مجازات خواهد شد، درغیر اینصورت همه می توانند راجع به تحریم های قبلی هر اقدامی که دوست دارند، انجام دهند. از این رو باید اجازه داد دولت با تیم قوی مذاکره کننده اش کار خود را انجام دهد و باید از آنها حمایت کرد. وظیفه ما این است که اجازه ندهیم تیم مذاکره کننده با مسائل جانبی در داخل سرگرم شود تا از مسایل اصلی عرصه بین الملل غافل شود.

 

** ایرنا: سخنان شما از منظر حقوقی صحیح است اما از دیدگاه سیاسی، هنگامی که دو کشور در حال مذاکره هستند، برخلاف آنچه توافق می شود، عمل نمی کنند یا اخلال در روند مذاکرات ایجاد نمی کنند. دیدگاه شما دراین زمینه درباره رفتار آمریکایی ها چیست؟

++ واعظی: این سخن شما صحیح است. این اقدام آمریکایی ها که در مقابل روند پیشرفت مذاکرات انجام شد،اشتباه بزرگی بود که نتایج آن را هم دیدند و در پاسخ کارشناسان ایرانی بررسی جزئیات توافق را به تاخیر انداختند. ضمن اینکه بسیاری از کشورهای اروپایی با این اقدام مخالف بودند. اولین عکس العمل را هم دولت نشان داد. تردیدی در اشتباه آنها و لزوم عکس العمل ما نیست اما من با این ذوق زدگی که برخی در داخل کشور جشن زودهنگام مرگ توافقنامه را گرفته و برای مذاکرات پایانی در نظرگرفته اند، مخالفم.

 

**ایرنا: در طول چند ماه گذشته آقای اوباما و دولتش در مقابل کنگره ایستادگی کرده تا از وضع تحریم های جدید جلوگیری کنند برخی می گویند از آنجا که اوباما در مقابل فشار افراط گرایان قرارداشته، این کار را برای جلوگیری از تحریم های شدیدترعلیه ایران و همچنین ساکت کردن مخالفان داخلی خود انجام داده است. نظر شما چیست؟

++واعظی: چند گزارش از مقامات آمریکایی مطالعه کردم و همچنین پیغامی که از سوی اشتون فرستاده شده بود، نشان می داد که وزارت خزانه داری آمریکا براساس رویه گذشته دست به این اقدام زده و وزارت خارجه آمریکا در برابر یک عمل انجام شده قرارگرفته است. آقای کری هم گفته که با وزیرخزانه داری صحبت و تاکید کرده است که باید از این مذاکرات مراقبت کنیم.

 

**ایرنا: آقای دکتر! مساله دیگری که وجود دارد این است که اگر رهنمودها و حمایت های رهبری نبود، قطعا تیم مذاکره کننده بیش از اینها مورد هجمه قرار می گرفت. تحلیل برخی این است که در دوران جنگ نیز همه عملیات های ما به پیروزی منجر نمی شد اما کسی روحیه رزمندگان را تضعیف نمی کرد. نظرتان در این باره چیست؟

++واعظی: تصمیم قطعی دولت، رییس جمهور و تیم مذاکره کننده این است که در این مذاکرات، براساس تصمیمات مقام معظم رهبری عمل کنند. به همین دلیل شاهد این بوده ایم که به محض اینکه نامه رییس جمهوری به مقام معظم رهبری رسید، ایشان از وی با تعابیر بسیار خوب حمایت کردند. حتی در تعبیری دیگر، اعضای تیم را فرزندان این ملت برشمردند، درست مثل همان نگاهی که امام نسبت به رزمندگان داشت. بالاخره جبهه تنها خط مقدم نیست، کشورهای 1+5 هم که دوستان ما نیستند.همان طور که در جبهه رزمندگان ما با حمایت مردم و مسوولین به پیروزی رسیدند ما هم باید همان طور که تا امروز رهبری از اقدامات دولت و تیم هسته ای حمایت کرده اند، پشتیبان آنها باشیم.تیم مذاکره کننده می تواند قوی تر ظاهر شود و از حقوق ملت بهتر دفاع کرده و نظرات مقام معظم رهبری را بهتر منعکس کند.

 

**ایرنا: براساس گزارش های منتشر شده، طبق توافق ژنو حدود 20 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی و پتروشیمی در طول 6 ماه قابل دسترسی می شود. ولی برخی این انتقاد را مطرح می کنند که دولت به جای شکوفا کردن اقتصاد داخلی بر موضوعی در عرصه بین المل تکیه می زند که ممکن است در لحظه اجرای آن با مشکل روبرو شود، پاسخ شما به منتقدان چیست؟ و اثرات اقتصادی این توافق را چه می دانید؟

++واعظی:این سوال دو پاسخ می تواند داشته باشد، نخست اینکه دولت روحانی همان طور که درمبارزات انتخاباتی بر موضوعاتی چون تکیه برتولید داخل، پژوهش و حمایت از بخش خصوصی و تقویت اقتصاد برای مقابله با فشارهای خارجی تاکید داشت، این مسیر را امروز هم دنبال می کند. در واقع، این همان خط اصلی است که دولت در دوران انتخابات پیش گرفته بود و پس از آن نیز از وزرا خواسته است که این خط را دنبال کنند و به رغم توافق اولیه، اثرات آن در عرصه های مختلف آشکار شده است.

ما این روزها شاهد کنترل قیمت طلا، ارز، دلار و مسکن و کنترل تورم هستیم و از سوی دیگر با رونق شاخص بورس کشور مواجه هستیم که به عنوان نمادهای اقتصادی می توان از آنها یاد کرد.در واقع دولت قصد دارد به مردم این نشانه را بدهد که به اقتصاد داخل توجه ویژه ای دارم و به آن تکیه می کند.

نباید فراموش کرد که دردنیای امروز نمی توان با جهان سر جنگ داشت و درهای خود را به روی کشورهای دیگر بست. وقتی گفته می شود روابط را با دنیا عادی می کنیم، این گفته به این معنی نیست که از کشورهای دیگر جنس وارد کشور کنیم بلکه منظور این است که محصولات خود را در بازارهای دنیا عرضه کنیم. صدور خدمات فنی و مهندسی داشته باشیم، شرکت های خصوصی امکان حضور بیشتر در دنیا را داشته باشند و در رقابت های تجاری دنیا حضور داشته باشیم. بنابراین، اینکه دکتر روحانی طبق وعده های زمان انتخابات، بحث تعامل سازنده با دنیا را که مقام معظم رهبری هم آن را تایید فرموده اند، اجرا و موانع برقراری روابط عادی با دنیا را برطرف می کند، این به هیچ وجه به این معنا نیست که از اهداف خودعقب نشینی کنیم؛ ضمن اینکه روابط خوب خارجی، اقتصاد کشور را تحکیم می بخشد. البته کارشناسان باید به گونه ای اقدام کنند که وابستگی به سایرکشورها ایجاد نشود.

 

**ایرنا: گرچه سوالات بسیار است، اما با توجه به محدودیت زمان شما، سخن آخرتان با مردم چیست؟

++ واعظی: نباید فراموش کنیم که مذاکرات حساس، سخت و پیچیده است و به همین دلیل، فشار روی تیم مذاکره کننده بسیار است. درخواستم از مردم این است که به تیم مذاکره کننده اعتماد کنند. به طور قطع مسوولان بدون هماهنگی با رییس جمهوری و در دست داشتن رهنمودهای رهبری اقدامی نمی کنند. در واقع آنها نمایندگان ملت ایران هستند که مذاکره می کنند، بنابراین باید حمایت شوند.از سوی دیگر، نباید اجازه داد برخی مسائل حاشیه ای و جانبی، این توافق مهم و مذاکرات را زیرسوال ببرد.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.