کدخبر :11639 پرینت
30 آذر 1392 - 17:42

شرمساری‌ واشنگتن در پی جدیدترین افشاگری‌ اسنودن

متن خبر

ادوارد اسنودن، افشاگر امریکایی مدارکی را فاش کرده است که نشان می‌دهد دستگاه‌های جاسوسی امریکا و انگلیس از نهادهای وابسته به سازمان ملل و تعدادی از مقام‌‌های اروپایی جاسوسی کرده‌اند.

 

به گزارش سیتنا، مجموعه‌ای از این اسناد که در روزنامه‌های گاردین، نیویورک تایمز و مجله آلمانی اشپیگل منتشر شد نشان داد آژانس جاسوسی انگلیس موسوم به «مقر ارتباطات دولتی» و همتای امریکایی آن یعنی آژانس امنیت ملی چند نفر از مقام‌های ارشد اتحادیه اروپا، شعبه‌های خیریه سازمان ملل و برخی از سازمان‌های غیر دولتی را هدف قرار داده بودند.

 

این مدارک محرمانه فاش کرد که مقر ارتباطات دولتی و آژانس امنیت ملی بین سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۱ با دسترسی مخفیانه به شبکه‌های کابلی انتقال دهنده ترافیک مکالمات تلفنی و ارتباطات اینترنتی در سراسر جهان بیش از هزار هدف را در دست‌کم ۶۰ کشور رصد و کنترل کرده بودند.

 

طبق این اسناد طبقه بندی شده نام نهادهای سازمان ملل مثل سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) و موسسه پژوهش‌های خلع سلاح ملل متحد (یونیدیر) و همچنین تعداد زیادی از هیات‌های دیپلماتیک سازمان ملل در ژنو در فهرست این جاسوسی‌ها قرار داشت.

 

در میان سایر اهداف این جاسوسی‌ها می‌توان به ایهود اولمرت، نخست وزیر سابق رژیم اسرائیل، خواکین آلمونیا، نائب رییس کمیسیون اروپا، ساختمان‌های دولتی آلمان و پیمانکار دفاعی فرانسه موسوم به گروه تالز اشاره کرد.

 

بر اساس این اسناد، ارتباطات چند نفر از رهبرای کشورهای آفریقایی که به نام آنها اشاره نشده نیز از سوی دستگاه‌های جاسوسی امریکا و انگلیس رصد شده بود.

 

دستگاه‌های جاسوسی امریکا و انگلیس همچنین از سازمان‌های غیردولتی نظیر مدیسین دو موند، یک سازمان فرانسوی که پزشکان و داوطلبان ارائه خدمات پزشکی را به مناطق درگیری اعزام می‌کند و نماینده یک شرکت مشاوره سوئیسی موسوم به «مرکز ایده‌ها» IDEAS Centre جاسوسی کرده بودند.

 

طبق این اسناد، شرکت‌های فعال در عرصه‌های مخابرات و بانکداری نیز از اهداف ویژه آژانس امنیت ملی و مقر ارتباطات دولتی به شمار رفته‌اند.

 

جیمز بال و نیک هاپکینز در مقاله‌ای که در روزنامه گاردین منتشر شد تاکید کردند :«جدیدترین افشاگری‌ها به شرمساری‌های واشنگتن در پی انتقاد شدید از آژانس امنیت ملی وقتی که مشخص شد این آژانس تلفن همراه آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان را شنود و رهگیری کرده است، خواهد افزود.»

 

افشاگری‌های اخیر همچنین کمیسیون اروپا و سایر کسانی را که نام آنها به همراه خواکین آلمونیا در فهرست جاسوسی‌ها قرار داشت خشمگین کرده است. آلمونیا در این باره گفته است این رفتار، شیوه‌ای نیست که اتحادیه اروپا از یکی از کشورهای عضو خود انتظار داشته باشد.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.