کد مطلب: 

11292

جاسوسی 12 ساله آژانس امنیت ملی امریکا از سران این کشور

جاسوسی 12 ساله آژانس امنیت ملی امریکا از سران این کشور

یک گزارش جدید نشان می‌دهد آژانس امنیت ملی امریکا از طریق دفاتر سیاسی و دیپلماتیک خود در ایتالیا از سال‌های ۱۹۸۸ تا دست‌کم ۲۰۱۰ از سران این کشور جاسوسی می‌کرد.

به گزارش سیتنا به نقل از پرس تی وی، هفته‌نامه ایتالیایی ال اسپرسو روز جمعه (۱۵ آذر) فاش کرد ارتباطات تلفنی در ایتالیا در این دوره زمانی از سوی دفاتر «سرویس ویژه جمع آوری اطلاعات» امریکا واقع در رم و میلان هدف قرار گرفته است.

 

این هفته‌نامه در گزارشی با عنوان «امریکایی‌ها از این‌جا از ما جاسوسی می‌کنند» تصاویری از «یک سامانه پنهانی جمع آوری اطلاعات» بر روی پشت بام سفارت رم و همچنین اسناد فوق محرمانه‌ای که مشخص است از سوی ادوارد اسنودن، افشاگر امریکایی فراهم شده و جزئیات فعالیت‌های سرویس ویژه جمع آوری اطلاعات امریکا را فاش می‌کند منتشر کرد.

 

با این وجود در این افشاگری جدید مشخص نشد که مکالمات کدامیک از «سران» ایتالیا رهگیری و شنود شده است.

 

در ادامه این گزارش آمده است: «آژانس امنیت ملی امریکا در دفاتر سرویس ویژه جمع آوری اطلاعات که کارمندان این آژانس در آن تحت پوشش فعالیت‌های دیپلماتیک به اجرای عملیات جمع آوری اطلاعات سیگنالی می‌پرداختند با سازمان سیا مشارکت و همکاری می‌کند.»

 

سیگنیت (SIGNIT) سرویس اطلاعات سیگنالی آژانس امنیت ملی امریکا است که ارتباطات بین افراد را رهگیری می‌کند.

 

سرویس ویژه جمع آوری اطلاعات امریکا یکی از حساس‌ترین واحدهای اطلاعاتی در این کشور است و در سفارتخانه‌های مختلف واشنگتن در سراسر جهان از جمله برلین، مکزیکو سیتی، آتن، دهلی نو و کی‌یف دفتر دارد.

 

ال اسپرسو افزود سرویس ویژه جمع آوری اطلاعات امریکا در سال ۱۹۸۸ تعداد دفاتر خود را افزایش داد و به ۸۸ دفتر رساند.

 

در این گزارش آمده است آژانس امنیت ملی امریکا حتی عملیاتی را برای جمع آوری اطلاعاتی از داخل سفارت ایتالیا در واشنگتن اجرا کرده بود.

 

پایگاه اینترنتی کتابخانه دیجیتال امریکا (کرایپتوم) در ماه اکتبر فاش کرد آژانس امنیت ملی امریکا در فاصله زمانی دسامبر ۲۰۱۲ و ژانویه ۲۰۱۳ بیش از ۴۶ میلیون تماس تلفنی را در ایتالیا شنود کرده بود.

 

مقام‌های ایتالیایی ادعا می‌کنند که از جاسوسی از شهروندان این کشور بی‌اطلاع بوده‌اند.

 

انریکو لتا، نخست وزیر ایتالیا در ماه نوامبر گفته بود :«ما از این مساله آگاهی نداریم که امنیت دولت ایتالیا و سفارتخانه‌های این کشور به مخاطره افتاده است.»

 

وی افزود :«هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد امریکا در حال جاسوسی از شهروندان ایتالیایی است.»

 

افشاگری‌های جدید پس از آن مطرح شد که هفته نامه آلمانی اشپیگل در ۲۶ اکتبر با انتشار گزارشی اعلام کرد سرویس ویژه جمع آوری اطلاعات وابسته به آژانس امنیت ملی آمریکا بیش از ۱۰ مکالمات تلفنی آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان را شنود کرده است.

 

طبق این گزارش، شماره تلفن همراه مرکل در ژوئن ۲۰۱۳ نیز همچنان در فهرست جاسوسی آژانس امنیت ملی امریکا قرار داشت.

 

روزنامه انگلیسی گاردین در ۲۴ اکتبر با انتشار گزارشی اعلام کرد آژانس امنیت ملی امریکا مکالمات تلفنی ۳۵ تن از رهبران کشورهای جهان را کنترل و شنود کرده است.

 

اسنودن که ۱ آگوست از روسیه پناهندگی موقت دریافت کرد در ماه ژوئن، دو برنامه‌جاسوسی فوق محرمانه دولت امریکا را فاش کرد که طبق آن مشخص شد آژانس امنیت ملی امریکا و اداره تحقیقات فدرال (اف بی آی) مخفیانه اطلاعاتی را از تماس‌های تلفنی و ارتباطات اینترنتی میلیون‌ها نفر در امریکا و سراسر جهان جمع آوری می‌کنند. وی پس از این افشاگری‌ها به اتهام جاسوسی و سرقت دارایی‌های دولتی در امریکا تحت پیگرد قرار گرفته است.

 

رسوایی آژانس امنیت ملی امریکا با افشای اطلاعاتی از سوی اسنودن مبنی بر فعالیت‌های جاسوسی واشنگتن در کشورهای دوست، ابعاد تازه و گسترده‌تری یافت.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2013-12-07 21:25

افزودن دیدگاه جدید