کدخبر :10386 پرینت
09 آبان 1392 - 15:57

افشای استفاده‎ی آمریکا از سفارت‌‌های استرالیا در کشورهای آسیایی برای جاسوسی اینترنتی

متن خبر

بر اساس اسناد افشا شده، امریکا به طور مخفیانه از سفارت‌خانه‌های استرالیا در کشورهای آسیایی برای ردیابی و شنود مکالمه‌های تلفنی و جمع‌آوری اطلاعات در سراسر آسیا استفاده می‌کند.

 

به گزارش پایگاه خبری سیتنا، اسنادی که ادوارد اسنودن، پیمان‌کار پیشین سازمان امنیت ملی امریکا فاش کرده، به تازگی از برنامه جمع‌آوری سیگنال‌های اطلاعاتی موسوم به استیت‌روم (STATEROOM) امریکا پرده برداشته است.

 

امریکا این برنامه را از طریق سفارت‌خانه‌ها و کنسول‌گری‌ها و نیز پایگاه‌های دیپلماتیک خارجی این کشور در دیگر کشورهای عضو پیمان موسوم به «پنج چشم» هدایت و کنترل می‌کند.

 

پیمان یوکوسا یا پنج چشم توافق‌نامه چندجانبه انجام عملیات مربوط به اطلاعات سیگنال‌ها و همکاری اطلاعاتی بین کشورهای امریکا، انگلیس، کانادا، نیوزلند و استرالیا است.

 

به گزارش شبکه پرس تی وی، بر اساس اسناد افشا شده که هفته‌نامه آلمانی اشپیگل منتشر کرد، اداره سیگنال‌های دفاعی استرالیا تاسیسات پشت‌پرده و مخفیانه استیت‌روم را در سفارت‌خانه‌های این کشور و بدون آگاهی بیشتر دیپلمات‌های استرالیایی هدایت می‌کند.

 

در این سند آمده است: «این تاسیسات مخفیانه هستند و ماموریت واقعی آن‌ها برای بیشتر اعضای هیات‌های دیپلماتیک [استرالیا] شناخته شده نیست.»

 

این برنامه مخفیانه جاسوسی ردیابی رادیویی، مخابراتی و اینترنتی را شامل می‌شود.

 

یک افسر پیشین اطلاعاتی استرالیا به گروه رسانه فیرفاکس این کشور گفت اداره سیگنال‌های دفاعی استرالیا عملات جاسوسی از سفارت‌خانه‌های این کشور در سراسر آسیا و اقیانوسیه را هدایت می‌کند.

 

به گزارش این گروه رسانه‌ای، عملیات جاسوسی از سفارت‌خانه‌های استرالیا در جاکارتا، بانکوک، هانوی، پکن و دیلی و نیز کمیسیون عالی استرالیا در کوآلالامپور و پورت مورسبی و دیگر پایگاه‌های دیپلماتیک انجام می‌شوند.

 

در همین حال، چین از امریکا خواسته است درباره افشای این اسناد جدید «شفاف‌سازی کند و توضیح بدهد.»

 

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: «چین به شدت از این گزارش نگران است و از ایالات متحده می‌خواهد درباره آن شفاف‌سازی کند و توضیح بدهد.»

 

این در حالی است که جیمز کلاپر، رئیس سازمان اطلاعات ملی امریکا، روز سه‌شنبه گفت آگاهی یافتن از مقاصد رهبران کشورهای خارجی در صدر عملیات کنترل و نظارت واشنگتن بر کشورهای خارجی قرار دارد.

 

اسنادی که به تازگی ادوارد اسنودن، پیمان‌کار پیشین سازمان امنیت ملی امریکا، فاش کرده و در روزنامه انگلیسی گاردین منتشر شده نشان می‌دهند که امریکا مکالمه‌های تلفنی رهبران ۳۵ کشور جهان از جمله آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان و یکی از بانفوذترین رهبران اروپا را شنود می‌کرد.

 

روزنامه آلمانی بیلد آم سونتاژ گزارش داد که ژنرال الکساندر سال ۲۰۱۰ به باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا گفت که مکالمه‌های تلفنی آنگلا مرکل شنود و ضبط می‌شوند.

 

این روزنامه به نقل از یک مقام بلند پایه سازمان امنیت ملی امریکا گزارش داد: «اوباما این عملیات را متوقف نکرد، بلکه اجازه داد ادامه پیدا کند.»

 

در پی افزایش فشارهای داخلی و بین المللی، اوباما قول داده است عملیات جاسوسی خارجی را «مورد باز بینی کامل» قرار دهد. بر اساس گزارش‌ها اوباما از آنگلا مرکل و روسای جمهور فرانسه و برزیل به دلیل شنود مکالمه‌های تلفنی آنان عذرخواهی کرد.

م ف/م ف

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.