کدخبر :10147 پرینت
30 مهر 1392 - 07:09

روابط عمومی شرکت مخابرات ایران: بخش عمده‎ی لاوصولی مخابرات از بابت مکالمات بین الملل است

متن خبر

روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران با انتشار مطلبی به برخی شبهات اخیر در خصوص روند خصوصی سازی مخابرات و اختلاف مالی این شرکت با شرکت ارتباطات زیرساخت پاسخ گفت.

 

به گزارش پایگاه خبری سیتنا، در متن این اطلاعیه که در سایت شرکت مخابرات ایران منتشر شده، آمده است:

 

1- خصوصی سازی در مخابرات را می توان سرآغاز تحولات ساختاری ، مالی و فنی در حوزه های مختلف دانست که به دلیل حرکت رو به جلو آن ، همواره مخالفانی داشته است و در آینده هم خواهد داشت.

 

2- سهامداران این شرکت بزرگ فقط یک کنسرسیوم مورد نظر نویسنده نیست ، بلکه عبارتند از :
الف – کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین 50 درصد بعلاوه یک سهم
ب – دولت جمهوری اسلامی ایران 20 درصد
ج – کارگزاری سهام عدالت 20 درصد
د – کارکنان مخابرات 5 درصد منهای یک سهم
هـ - سهامداران خرد 5 درصد
بنابراین ملاحظه می شود که در مدیریت ، هزینه و سود این شرکت ، چندین نهاد و گروه شریکند.

 

3- سرمایه گذاری در مخابرات
طی سالهای بعد از خصوصی سازی میزان سرمایه گذاری در مخابرات همواره آهنگی رو به رشد داشته و مبلغی بالغ بر 4500 میلیارد تومان ( متوسط سالانه 1123 میلیارد تومان ) به شرح زیر بوده است :

سال 1388 – 737 میلیارد تومان
سال 1389 – 819 میلیارد تومان
سال 1390 – 1253 میلیارد تومان
سال 1391 – 1684 میلیارد تومان
همچنین در طی این مدت 39817 پروژه مخابراتی در سراسر کشور افتتاح شده و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

 

4- درآمد دولت از مخابرات
دولت جمهوری اسلامی ایران طی سالهای 88 تا 91 بیش از 10 هزار میلیارد تومان ( متوسط سالانه 2500 میلیارد تومان ) از محل عملکرد شرکت مخابرات ایران درآمد مستقیم به شرح ذیل کسب کرده است و در واقع برخلاف نظر نویسنده دولت از خصوصی سازی مخابرات بیشترین سود را داشته است.
سال 1388 – حدود 1600 میلیارد تومان
سال 1389 – حدود 2400 میلیارد تومان
سال 1390 – حدود 2600 میلیارد تومان
سال 1391 – حدود 3400 میلیارد تومان
گفتنی است که در چهار سال قبل از خصوصی سازی حداکثر درآمد سالانه دولت از بخش مخابرات کشور ، حدود 500 میلیارد تومان بوده است.

 

5- تعرفه های مخابراتی
علی رغم افزایش چند ده برابری هزینه های جــــاری و سرمایه ای ، تحریم ها ، نوسانات قیمت دلار و ... تعرفه های تلفن همراه از سال 1382 تاکنون ثابت بوده و ریالی اضافه نشده است و تنها در سال 1391 در بخش تلفن ثابت با مصوبه شورای رقابت ، تعرفه هر پالس از 44/7 ریال به 51/03 ریال افزایش یافته است. در حالیکه طی این مدت ، سازمان تنظیم مقررات ، تعرفه های مخابراتی مربوط به دولت را بیش از میزان تورم افزایش داده است ، به عنوان مثال بر اساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ، هزینه شماره های مورد استفاده شبکه تلفن همراه و ثابت فقط در سال 1392 معادل 62 درصد افزایش یافته است. این افزایش در سایر بخش ها هم ملاحظه می شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توان این مصوبات را در سایت سازمان تنظیم مقررات ملاحظه کرد.
ضمناً هزینه آبونمان تلفن ثابت که نویسنده ، ادعای پرداخت آن توسط مردم و ... را دارند مبلغ 30 تومان در ماه هست که بابت نگهداری هر خط فقط سه هزار تومان به پیمانکاران پرداخت می شود.

 

6- بدهی مخابرات به دولت
شرکت مخابرات ایران همواره 31 درصد از درآمد تلفن همراه ، 8 درصد از درآمد تلفن ثابت و 5 درصد از درآمد دیتا را در موعد مقرر بـــه حساب دولت واریـــــز کرده و از این بابت هیچگونه بدهی ندارد. فقط در یک مورد ( پیامک ) به علت اختلاف نظر ، سهم سازمان تنظیم مقررات به صورت قطعی پرداخت نشده است که منتظر نظر مراجع تصمیم گیر هستیم. و این موضوع در مجامع سالانه شرکت مخابرات ایران با حضور سهامداران عدالت و دولت مطرح و اتخاذ تصمیم می گردد.

 

7- بدهی شرکت مخابرات ایران به زیرساخت
آنچه این روزها به عنوان بدهی 450 میلیارد تومانی مطرح شده است از جهات مختلف قابل بررسی است :
الف – وجود بدهی بین شرکت های بزرگ یک امر طبیعی و عادی است. چه بسا کارخانه های بزرگی که کلاً با تسهیلات بانک ها ایجاد شده است و ... ، مگر در حال حاضر دولت به بانک ها بدهی ندارد ؟ مگر وزارتخانه ها به پیمانکاران بدهی ندارند ؟ مگر سایر شرکت ها به بانک ها و بانک ها به بانک مرکزی بدهی ندارند ؟
ب – آنچه توسط شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان بدهی بیان شده است از چند حیث قابل بررسی است :
- بخشی از این ادعا درست است ، چرا که با توجه به اینکه عمده ترین مشتری شرکت مذکور ، شرکت مخابرات ایـــران است ، پس همواره حساب فی مابین وجود دارد که باید پرداخت شود و در دوره های سه ماه پرداخت می شود.
- بخش دوم طلب مورد ادعا ، هزینه ای است که باید از مشترکین گرفته شود و به زیرساخت پرداخت گردد. آن هم هزینه ارتباطات بین الملل است. این بخش از درآمد زیرساخت که ناشی از افزایش تا 20 برابری مکالمات بین الملل است ، زمانی قابل پرداخت است که از مشترکین اخذ شود. طبیعاً شرکت مخابرات ایران بلافاصله بعد از وصول به حساب آن شرکت واریز می کند ، اما باید گفت که در حال حاضر بخش عمده لاوصولی مخابرات از بابت مکالمات بین الملل است.
- بخش سوم و آخری هم ادعاست و مورد اختلاف می باشد که در این زمینه شرکت مخابرات ایران آماده گفتگو و حل و فصل موضوع است.

 

8- املاک مورد ادعا شرکت ارتباطات زیرساخت به چند دسته تقسیم می شود :
الف – املاک مستقل ، این املاک مثل کل محوطه بی سیم ، ساختمان میدان امام ، ساختمان شیخ بهائی و ... تحویل شرکت مذکور شده است.
ب – املاک مراکز فنی مستقل : این املاک در هر کجای کشور بوده به شرکت زیرساخت تحویل شده است. مثل مراکز SC و PC و ...
ج – املاک مشترک : از آنجا که شرکت ارتباطات زیرساخت از بدو تأسیس تا سال 1388 زیر مجموعه شرکت مخابرات بوده ، در برخی حوزه های فنی با بخش تلفن ثابت به طور مشترک از یک ملک استفاده می کنند که باید تجهیزات تفکیک و نسبت به تعیین تکلیف ملک اقدام شود.

انتهای پیام 

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

دیدگاه‌ها

با عرض سلام خدمت سر دبیر محترم سایت
اینجانب یکی از کارمندان بخش خصوصی شده شرکت مخابرات میباشم وسخنی که دارم درد ومشکل اکثریت کارکنان است متاسفانه چنانکه مستحضرید از پارسال شدت تورم بصورت رسمی که خود دولت نیز اعلام کرده 42 درصد بماند اینکه قیمت دلار 3 برابر یعنی این که باعث یک سوم شدن ارزش پول شد با این اوضاع افزایش حقوقی که شرکت مخابرات داد زیر 15 درصد و نه به کل حقوق بلکه این این افزایش تعدادی از مزایا را در بر نگرفت با این حال با تغییر دولت محترم ماها امیدوار شدیم که شاید دولت اعتدال ووزیر محترم به درد ما کارمندان نیز رسیگی فرمایند با توجه به اینکه ایشان اولین مصاحبه که فرمودند صحبت از حق مردم نمودند خیلی خوشحال شدیم چون فکر میکردیم ما هم از مردم هستیم ووزیر محترم هوای ما راکه کارمند سابقشان بودیم خواهد داشت ولی متاسفانه نمی دانیم دراین وسط تعرفه را فرمودند که تعرفه سال 82 باشد و این بهانه ای شد که بعد از گذشت 5 سال از خصوصی شدن تا حالا نه تکلیف صندوق بازنشستگی ونه بیمه ونه افزایش بقیه مزایای سال 92 همگی به دست فراموشی سپرده شود بنده که حالا سابقه خدمتم ازسی گذشته دراین اخر خدمت جزاسترس ونگرانی واز اینکه کسی نیست به درد ما برسد فقط ازشما سردبیر محترم عاجزانه تقاضا دارم نظر بنده که نظر اکثریت کارمندان است را چاپ تا شاید این عرائض به گوش وزیر محترم وسایر مسئولین برسد تا این قشر کارمند به حقوق خود برسند وتعیین تکلیف شوند خداوند همه ما را عاقبت به خیر کند .

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.