کدخبر :10099 پرینت
27 مهر 1392 - 20:56

تحمیل اینترنت اجباری به مشترکان شرکت مخابرات آذربایجان غربی

شرکت مخابرات آذربایجان غربی در اقدامی تازه و بدون نظرخواهی از مشترکانش حق آنان برای انتخاب سرویس، سرویس‌دهنده و حفظ فضای رقابتی در بازار ADSL را نادیده گرفته است.

متن خبر

به گزارش سیتنا به نقل اروم نیوز، از برخی از مشترکان تلفن ثابت اورمیه ای که پیش از این از سرویس اینترنت پرسرعت دیگر اپراتورها بهره می‌بردند، با قطعی سرویس و جایگزینی آن با اینترنت مخابرات مواجه شده‌اند و برخی دیگر از خطوط که سرویس اینترنت روی آنها فعال نشده بود، این امکان برای آنها مهیا شده و هزینه آن نیز در صورتحساب‌های آنها شارژ می‌شود معمولا چنین بدعت‌هایی از سوی آذربایجان غربی آغاز می‌شود و به بقیه استان‌ها تسری می‌یابد.

برخی مشترکان در مواجهه با چنین شرایطی به شرکت مخابرات استان آذربایجان غربی مراجعه و اعتراض کرده‌‌اند و خواستار تخلیه خط تلفن خود از اینترنت مخابرات شده‌اند اما با پاسخ منفی مدیران مخابرات مواجهه شده‌‌اند. در این میان تعدادی از خطوط پس از تخلیه سرویس اینترنت آنها به خطوط PCM تبدیل شده‌اند که امکان ارائه هیچ گونه سرویس اینترنت پرسرعتی روی آنها ممکن نیست.

جعفرنژاد ، یکی از مشترکان تلفن ثابت استان آذربایجان غربی که به عنوان مشترک خوش‌حساب مخابرات شناخته شده، با بیان اینکه شرکت مخابرات این استان روی هر دو خط تلفن ثابت منزل وی سرویس ADSL را عرضه و هزینه مضاعفی را به او تحمیل کرده است، به خبرنگار ما گفت:«پیش از این مشترک سرویس اینترنت شرکت ... بوده‌ام اما با این اقدام مخابرات استان آذربایجان غربی و پاسخ منفی آنها مبنی بر تخلیه اینترنت عرضه‌شده روی خط تلفن آن، با کسر مبلغی مجبور به لغو سرویس شرکت ... شده است.»

ترسوزی از دیگر شهروندان اورمیه ای است که با تایید این مساله،‌ ‌از عدم همکاری مخابرات این استان نسبت به تخلیه خط تلفن خود خبر داد و گفت:«با وجود پیگیری‌های انجام‌شده تاکنون هیچ پاسخ مناسبی در این زمینه داده نشده است.»

یکی دیگر از شهروندان اورمیه ای گفته است پس از درخواستش از شرکت مخابرات آذربایجان غربی برای غیرفعال کردن سرویس اینترنت پرسرعت مخابرات، خط تلفن وی PCM شده و امکان دریافت سرویس از هیچ یک از دیگر عرضه‌کنندگان سرویس اینترنت پرسرعت را ندارد.

نقض فضای رقابتی

زهرا خسروی قائم‌مقام مدیرعامل و مدیر حقوقی شرکت پارس آنلاین با اعلام اینکه شرکت متبوعش در استان آذربایجان غربی با چنین چالشی مواجه شده است، گفت:«مخابرات استان آذربایجان غربی بعضا خطوط مشترکانی را که سرویس اینترنت شرکت پارس‌آنلاین را دارند، تخلیه می‌کند و سرویس اینترنت خود را جایگزین آن می‌کند.»

او افزود:‌ «این در حالی است که این کار به موجب آیین‌نامه تعاملی واگذاری خدمات شرکت‌های مخابراتی و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت پرسرعت (PAP) مصوب جلسه ۹۷ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مصداق کامل مشتری‌قاپی و نقض فضای سالم رقابتی به شمار می‌رود.»

رگولاتوری در انتظار گزارش کتبی

حسن رضوانی معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این باره از ارجاع یک گزارش شفاهی از تخلف صورت‌گرفته در آذربایجان غربی به رگولاتوری خبر داد و گفت:«طبق این گزارش تخلف صورت‌گرفته در برخی از مراکز مخابراتی استان آذربایجان غربی بوده و برای رسیدگی کامل آن باید منتظر گزارش کتبی بود.»

او با بیان اینکه پس از ارائه گزارش مکتوب می‌توان نسبت به آن واکنش نشان داد، گفت:«طبق پروانه صادرشده یکی از مواردی که شرکت‌های مخابراتی موظف به رعایت آن هستند، حفظ رقابت است و اگر هر یک از شرکت‌های مخابراتی ضدرقابتی عمل کند، مطابق پروانه با آن برخورد می‌شود.»

این در حالی است که به موجب بند «ه» ماده پنجم اصول حاکم بر پروانه فعالیت شرکت مخابرات ایران مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات «دارنده پروانه نباید به تنهایی یا به همراه دیگران، به هیچ گونه عملکرد ضدرقابتی بپردازد».

موضوع در محاکم قضایی طرح شود

عبدالمجید بیدختی‌نژاد مسوول دبیرخانه شرکت‌های PAP، با بیان اینکه این اولین باری نیست که شرکت‌های مخابرات استانی مرتکب تخلف شده‌اند، در خصوص روش‌های مقابله با چنین رویدادهایی گفت:«آخرین راه‌حل باقیمانده طرح موضوع در محاکم قضایی است که معمولا شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس اینترنت پرسرعت به دلیل ایجاد اصطکاک‌ با شرکت مخابرات از آن اجتناب می‌کنند.»

او با گلایه از عملکرد سازمان تنظیم مقررات در موارد مشابه، از شورای رقابت به عنوان اهرم دیگری که قدرت و ضمانت اجرایی دارد، یاد کرد و افزود:«پس از انفعالی که سازمان تنظیم مقررات را فرا گرفته، شورای رقابت به دلیل بافت خاص و توانمندی که در اجرای حکم توقف عملیات دارد و همین‌طور قادر است حکم تسهیم امکانات و بازار را صادر و اجرا کند، گزینه مناسبی برای دادخواهی به نظر می‌رسد.»

این در شرایطی است که طبق ماده ۲۰ آیین‌نامه تعاملی شرکت‌های مخابراتی با شرکت‌های ندا، «در صورت بروز اختلاف بین طرفین در موضوعات این آیین‌نامه، چنانچه این اختلاف حداکثر ظرف مدت یک ماه حل نشود، هر یک از طرفین می‌توانند موضوع را به سازمان تنظیم مقررات منعکس کنند و رگولاتوری موظف است حداکثر ظرف مدت ۴۵ روز در این خصوص تصمیم لازم را اتخاذ کرده و جهت اجرا به طرفین ابلاغ کند».

او نسبت به احقاق حقوق مشترکان در صورت پیگیری شخصی مشترکان ابراز امیدواری کرد و افزود:«مشترک معترض می‌تواند از طریق مراجعه به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان یا مراجعه به سازمان تعزیرات از حق خود دفاع کند اما در سطح کلان فقط از شورای رقابت می‌توان چشم‌ امیدی داشت.»

خسروی قائم‌مقام پارس‌آنلاین نیز تنها راه موجود را اقدام شورای رقابت می‌داند تا نسبت به رفع فضای ناسالم رقابتی ایجادشده وارد عمل شود و مانع تسری این مشکل به دیگر شهرها و استان‌های کشور شود و در همین حال از متضرر شدن شرکت‌های PAP نــیز جلوگیری به عمل آورد.
انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

دیدگاه‌ها

ايناتفاق در شهرستانهاي استان اصفهان نيز در حال وقوع است.مثل زرين شهر
سلام من درحال پیگیری این موضوع از طریق بازرسی مخابرات میباشم . هرکی که دراین مورد شکایتی داره کتبا به بازرسی ببره چون با تجمیع شکایات حتما بهش رسیدگی میشه
خود من تا بازرسی کل تهران این مساله رو عنوان میکنم .
همچنین در قسمت ثبت شکایاتئنیز هیچ جوابی برای این مشکل ندارن
سلام این کار در شهرستان تکاب استان آذربایجان غربی هم رخ داد!
برای ما اینترنت یه ساله نوشته بودن که پولش میومد رو فیش همین دیروز رفتم مخابرات قطعش کردم!
من وچند تن از دوستانم به این اینترنت اجباری مخابرات خوی اعتراض کردیم اما جوابی رو که دادند این بود:
دستور دستور استانه وباید اعتراضتان را به استان بگید ما کاری نمیتونیم بکنیم.
سلام
من سرويس اينترنت رو يه ماه شارژ كردم بقيه ماهها رو خود مخابرات شارژ ميكنه!!!!
يعني يك ماه اينترنت نياز داشتم سرويس رو خريداري و استفاده كردم ولي متاسفانه در ماههاي بعدي ديدم كه روس قبض تلفن نوشه فلان مقدار هزينه اينترنت هوشمند.
متاسفم براي مخابرات آذربايجان غربي ...
سلام من سرويس اينترنت رو يه ماه شارژ كردم بقيه ماهها رو خود مخابرات شارژ ميكنه!!!! يعني يك ماه اينترنت نياز داشتم سرويس رو خريداري و استفاده كردم ولي متاسفانه در ماههاي بعدي ديدم كه روس قبض تلفن نوشه فلان مقدار هزينه اينترنت هوشمند. متاسفم براي مخابرات آذربايجان غربي ...
خواهشمند است ÷یگیری شود
من هم به هیچ عنوان نتوانستم از شرکتهای خصوصی سرویس بگیرم چون مخابرات خط تلفن ما را فقط در صورتی که از آنها خرید کنیم باز می کرد و مجبور شدیم خدمات مخابرات با سرعت و کیفیت پایین را انتخاب کنیم
سرویس نامحدود فقط اذربایجان غربی نداره
ازتهران خبر دارم که سرویس نامحدود دارد
بابا تورو امام حسین رسیدگی کنید
منم رفتم خط تلفنم رواز pcm خارج کنم ولی خارج نکردن گفتن باید اینترنت اولیە رو از مخابرات بخری منم مجبور شدم بخرم
با سلام
منم مجبور به استفاده از اینترنتی تحمیلی مخابرات شهرستان خوی هستم.ماه هاست که دنبال این ماجرام,حتی پیش ریس و معاون مخابرات برای شکایت رفتم ولی هیچ نتیجه ای حاصل نشد.به مخابرات استان هم زنگ زدم گفتن باید این قضیه رو با مخابرات شهرتون حل کنید و به ما ربطی نداره.
یکسال پیش از روی اجبار گرفتار اینترنت مخابرات شدیم یکسال هزینه ناحق تحمیلمون شد بعد یکسال هم سه ماه بود خودشون طرح رو تمدید کردن بدون اطلاع ....
الانم که دوباره از مخابرات سرویس گرفتم در عرض 8روز حجم دانلود پنج گیگابایتی من تموم شده،نمی دونم چطوره اپراتورهای دیگه من با چهار گیگ کل ماه رو میگذروندم اضافه هم میامد با مال اینا پنج گیگ هشت روزه تموم شد.....
با سلام منهم می‌خواستم از شرکت پارس آنلاین اینترنت بگیرم.اما پارس آنلاین گفت چون خط تلفن شما فیبر نوری است مخابرات اجازه نمیدهد هیچ شرکت به چنین خط تلفن اینترنت ارائه دهد و تنها در انحصار مخابرات میباشد.!!!این یعنی آزادی مشترک در انتخاب شرکت اینترنت. یعنی احترام به حقوق شهروندی!!!
هنوز بدون اطلاع رسانی به برخی کاربر ها دانلود شبانه رو هم فقط 50درصد رایگان حساب میکنن حدود دو سه روزه و کلا سایت adslمخابرات هم به بهانه ی به روز رسانی سه روزه که قطعه واقعا تا کی میخوان ملت رو قصابی کنن.
باسلام. از 22 تیرماه دانلود رایگانو برداشتن.50% حساب میکننبا سروصدای توافق هسته ای کسی متوجه نیساز طرفی. چون بیشتر مناطق فیبرنوری هست و فقط مخابرات انحصار داره هر کاری دلش میخواد میکنه. واقعا متاسفام.
بابا ما نخواهیم فیبرمون نوری شه چه غلطی بکنیم.من نمیدونم این شرکتهای دیگه اینترنتی چرا به دیوان عدالت اداری شکایت نمیکنن.مخابرات فیبر نوری میکشه سرخود بعدشم حق استفادشو انحصاری براخودش نگهداشته. شبها کهافتضاحه سرعت adsl.باور کنین درحد dail upهست.خیلی بیشرفن.بیایین یه شکایت جانانه به دیوان عدالت بنویسیم
متاسفانه مخابرات اذربایجان غربی دارن ظلم میکنن در حق مشتریان
جدیدا گیگ دزدی ام دیده میشه
من شب ۱۲ یک گیگ زدم صبح تموم شد با این سرعت ۴۰کیلو بایتی اینا امکان نداره ۱ گیگ تو ۷ ۸ سات تموم شه
الان قطع کردم انداختنم رو pcm
با سلام لطفا پیگیری کنید من هنوز این مشکلو دارم ناراضی هستم هیشکی هم پاسخگو نیس...

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.