کد مطلب: 

284839

رئیس رگولاتوری: بالن فضایی مستقر در مرز مهران اینترنت رایگان به زائران می‌دهد

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: به کمک سازمان فضایی کشور، بالن فضایی در ارتفاع مستقر شده و به صورت بی‌سیم اینترنت رایگان را به زواری که در محدوده آن قرار دارند، ارائه می‌کند.
امیر لاجوردی

به گزارش سیتنا به نقل از فارس، امسال نیز همچون سنوات گذشته همزمان با اربعین حسینی زائرین بسیاری عزم سفر به کشور عراق و زیارت عتبات عالیات را داشتند، برقراری ارتباط برای زائرینی که در این تجمع بزرگ انسانی بی‌نظیر در سراسر جهان نیازمند برنامه‌ریزی‌ها مختلف اعم از دسترسی به اینترنت و مکالمه با تعرفه‌های مناسب است، به همین منظور ستاد اربعین وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات اقداماتی را جهت تسهیل و دسترسی بهتر زائران به خدمات در حوزه‌های مختلف اعم از ارتباطات تلفنی، اینترنت، پست، پست بانک و تاکسی‌های اینترنتی انجام داده‌اند؛ برای اطلاع از اهم خدمات ستاد اربعین مستقر در وزارت ارتباطات مصاحبه امیر لاجوردی را در ادامه بخوانید:

پوشش‌دهی نقاط کور آنتن‌دهی از جنوب شرقی تا شمال غربی مرزهای کشور 

امیر لاجوردی جانشین وزیر در امور ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، درباره اقدامات وزارت ارتباطات برای تسهیل در خدمت رسانی این وزارتخانه به زائرین اربعین حسینی، گفت: امسال کمیته اربعین در وزارت ارتباطات راه‌اندازی شد و بنا بر نظر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان رییس این ستاد معرفی شد و  جلسات مختلف در سطح وزارتخانه با محوریت اربعین با حضور معاونان برگزار شد.

وی با بیان اینکه ستاد اربعین در چند محور ارتباطات، پلتفرم‌ها، پست، پست بانک و فضایی اقدامات مهمی را انجام داده است، افزود: یکی از مهمترین اقدامات وزارت ارتباطات در بحث ارتباطی بوده و در چند محور مختلف خدمات مطلوبی ارائه شده است؛ این خدمات از جنوب شرق کشور در بخشی که زوار پاکستانی برای عزیمت به سمت کشور عراق وارد کشور ما می‌شوند، نقاط خاصی همچون ریمدان در نظر گرفته شده است. یک مسیر 50 کیلومتر در محدوده ریمدان مشکل پوشش داشت که به کمک اپراتورهای ارتباطی حل شد تا مشکلی برای برقراری ارتباط برای زوار خارجی نباشد.

وی با بیان اینکه در سمت غرب، جنوب غرب و شمال غرب بخش‌هایی همچون تونل‌ها یا برخی از نقاط جاده‌ای، پوشش‌دهی با مشکل روبرو بود که سعی شد تا حد ممکن رفع شود، ادامه داد: از سال گذشته سایت‌های ثابت و سیار را افزایش دادیم، همچنین از اپراتورهای ارتباطی خواسته شده تا سایت‌های سیار و ثابت خود را افزایش دهند تا باعث افزایش کیفیت ارتباطی در آن نقاط شود. 

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با تاکید بر اینکه به کمک اپراتورها، Wifi رایگان در برخی مناطق و همچنین در تمام پایانه‌های مرزی ایجاد شده است، تصریح کرد: برای ارتقای کیفیت اینترنت به تازگی یک سری سایت‌های سیار در مبادی خروجی به سمت کشور عراق قرار داده‌ایم، همچنین برای یک سری سایت‌ها نیز ارتقای تکنولوژی انجام شده است که شامل ۴۴ سایت سیار و ۳۲ سایت ثابت می‌شود.

نقش سازمان فضایی در ارائه خدمات اینترنت به زائرین اربعین چه بود؟

لاجوری با بیان اینکه تا امروز هم به دلیل پهنای باند مشکلی حادی در اتصال اینترنت وجود نداشته است، در خصوص بالن‌های فضایی تصریح کرد: به کمک سازمان فضایی کشور، بالن فضایی در ارتفاع مستقر شده و به صورت بی‌سیم اینترنت رایگان را به زواری که در محدوده آن قرار دارند، ارائه می‌کند.

گفتنی است؛ حسن سالاریه رئیس سازمان فضایی ایران همزمان با آغاز ایام پیاده‌روی اربعین در رابطه با استقرار بالن فضایی در مرز مهران گفته بود: مجموعه بالن و سکوی هدایت و کنترل آن در منطقه مرزی مهران و در ضلع شمالی گمرک مرزی با هدف ارائه خدمات سرویس LTE و wifi به زائرین محترم مستقر شده است؛ در این عملیات از دو سکوی هدایت و کنترل یک بالن به نام بام ۵۰ استفاده می‌شود که قادر به حمل محموله‌ای به وزن ۵۰ کیلوگرم و تا یک روز بعد از اربعین سرویس دهی خواهد داشت. همچنین؛ این پلتفرم جدید علاوه بر بهینه سازی سازه، دارای ناوبری پیشرفته و ساختاری خودکار در داده برداری و ارسال فرامین ارسالی برای کنترل مکانیکی و پروازی است.

در خصوص نحوه دسترسی به اینترنت در کشور عراق چه تمهیداتی در نظر گرفته شده است؟

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تصریح کرد: در کشور عراق اینترنت به سه روش در دسترس زوار قرار دارد؛ روش اول وای‌فای رایگان است که در یک سری نقاط در شهر نجف، کربلا و مسیر طریق، این نقاط وایفای وجود دارند ولی طبیعتا با ازدحام جمعیت از کیفیت آن‌ها کاسته می‌شود.

جانشین وزیر در امورد ارتباطات تصریح کرد: اتفاق خوبی که امسال رخ داد، کاهش چشمگیر هزینه‌ی رومینگ بود؛ تقریبا هزینه‌ی رومینگ ما پنجاه درصد نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرد و با وجود اینکه از سال گذشته تا الان قیمت دینار افزایش پیدا کرده ولی رومینگ حدود پنجاه درصد کاهش پیدا کرد و الان کاربران می‌توانند با قیمت مناسبی از خدمات رومینگ استفاده کنند. 

وی با بیان اینکه سیم‌کارت ایرانی و عراقی هر کدوم مزایا و معایب متفاوتی دارند، گفت: در حال حاضر پنج گیگ اینترنت بین‌الملل توسط اپراتورهای ما حدود 360 هزار تومن است که سیم‌کارت‌های عربی کمی از این قیمت پایین‌تر است، بطوریکه یکی از اپراتور عراقی همین پنج گیگ را 330 هزار تومان عرضه می‌کند که خیلی اختلاف قیمت چندانی دیده نمی‌شود.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه وضعیت هزینه اینترنت رومینگ بعد از ایام اربعین، تغییراتی خواهد داشت، توضیح داد: در ایام اربعین میزان استفاده کاربران چند برابر می‌شود، به همین خاطر رگولاتوری کشور عراق تخفیفاتی قائل می‌شود.

وی افزود: خوشبختانه امسال رگولاتوری عراق با ایران همراهی خوبی داشت و دعوتنامه رسمی برای مذاکره فرستاده بود؛ همچنین وزیر ارتباطات کشور عراق نیز با وزارت ارتباطات ایران ارتباط و همکاری خوبی داشتند که به همین دلیل هم تعرفه‌ها در ایام اربعین کاهش یافت اما بعد از ایام اربعین تعرفه‌ها تغییر خواهد کرد.

برای ارائه هر چه بهتر خدمات ارتباطی توسط سکوهای ایرانی چه اقداماتی صورت گرفته است؟

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در ارتباط با خدمات پلتفرم‌های ایرانی در ایام اربعین، گفت: اتفاق خوبی که در این حوزه افتاد ایجاد لینک مستقیم بین تهران و بغداد بود که باعث شد اپلیکیشن‌ها و سکوهای ایرانی با سرعت و کیفیت بهتری بتوانند به زوار، خدمات ارائه کنند زیرا قبلا درخواست‌ها از بغداد تا فرانکفورت و صوفیه می رفت و بعد به تهران برمی‌گشت، اما با رایزنی‌های صورت گرفته الان به صورت مستقیم ارتباط برقرار می‌شود و باعث شده که نرخ تاخیر به شدت کاهش یابد تا مردم عزیز کشورمان کیفیت بهتر و سرعت بیشتری را با اپلیکیشن‌های پیام‌رسان شبکه‌ی اجتماعی ایرانی تجربه کنند.

وی همچنین افزود: با رایزنی‌های صورت گرفته، استفاده از سیم‌کارت‌های عراقی برای زائران اربعین تسهیل شده است. البته امسال اعلام کردند سیم کارت رایگان به زائران داده می‌شود اما ترافیک شبکه آن رایگان نیست به همین دلیل هم ما اعلام نکردیم؛ از سوی دیگر اپراتورهای عراقی معمولا مباحثی را مطرح می‌کنند اما تا لحظه آخر برنامه آنها معلوم نیست، بنابراین بر روی سیم کارت‌های عراقی برنامه‌ای نداریم و تلاش می‌ کنیم در قالب رومینگ سرویس‌های خود را به زوار ارائه دهیم.

امسال برای اولین بار سکوهای فعال در حوزه حمل و نقل وارد شدند، چه تمهیداتی در این حوزه صورت گرفته شده است؟

لاجوردی در خصوص خدمات ارائه شده توسط سرویس‌های تاکسی‌ های اینترنتی تاکید کرد: با پیگیری‌هایی که از سوی وزارت ارتباطات و ذیل آن سازمان فناوری اطلاعات صروت گرفت ، سکوهایی مثل تپسی، اسنپ، ماکسیم و بهمراه اقدام به جابجایی مسافر بین شهری کردند، این اقدام خیلی خوبی بود که به تامین ناوگان حمل و نقل در کشور خصوصا در ایام اربعین کمک می‌کند.

گفتنی است؛ در یک اقدام خودجوش مدیران این پلتفرم‌ها مقرر کردند تا از تاکسی‌های اینترنتی که زائرین را به مرز‌های منتهی به کشور عراق می‌رسانند و بالعکس حق کمیسیون دریافت نشود.

یکی از پرکارترین بخش‌های زیرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در ایام نزدیک به اربعین تا امروز مجموعه پست بوده است، عملکرد این مجموعه را چطور دیده‌اید؟

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه در نجف و کربلا با شرکت پست عراق هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است، تاکید کرد: زوار اگر امکان حمل و نقل وسیله‌ای را ندارند، می‌توانند به پست عراق تحویل دهند تا آنها مرسوله را به پست ایران برسانند؛ همچنین در مسیر نجف به کربلا هم سرویس «پست یافته» شرکت پست قرار دارد که مواردی که پیدا می‌شوند به سرویس پست یافته داده می‌شود که قابل انتقال به کشور است.

وی در خصوص آمار تعداد «پست یافته» از ابتدای ماه صفر و آغاز سفرهای اربعین تا امروز نیز گفت: با توجه به اینکه این هفته میزان استفاده و استقبال زائران در کشور عراق و مسیرهای منتهی به کربلای معلی بیشتر می‌شود پس از ایام اربعین آمار دقیق آن از سوی شرکت ملی پست اعلام خواهد شد.

معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به همکاری‌های سازنده پست کشور عراق هم گفت: خانم زینب، مدیرعامل پست عراق ارتباط خوبی با پست ایران دارد و در همین راستا هم مقدمات کار برای رونمایی از یک تمبر مشترک صورت گرفته است؛ طراحی‌های اولیه آن صورت گرفته و در تلاشیم که سریعتر از این تمبر رونمایی شود اما هنوز زمانی برای آن مشخص نشده است.

امسال پست بانک اقدام به عرضه ارز اربعین کرد، مزیت این طرح چه بود؟

لاجوردی در خصوص خدمات پست بانک در ایام اربعین گفت: امسال ارز اربعین توسط پست‌ بانک ارائه شد و استقبال خوبی هم انجام شده است. یکی از ویژگی‌ های خوب ارائه ارز اربعین توسط پست بانک این است که در روستاها هم مستقر هستند و عموما لازم نیست کاربر برای گرفتن ارز اربعین از روستا به شهر مراجعه کند، این خدمتی بود که پست برای اربعین فراهم کرد.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در خصوص ارسال تصاویر پیاده روی پرشور زائران در مسیرهای نجف تا کربلا، بیان کرد: امسال دو تا باند فرکانسی هم از کشور عراق گرفتیم که در مسیر نجف به کربلا و دو شهر کربلا و نجف ، رادیو جمهوری اسلامی ایران بتواند به زبان فارسی برنامه اجرا کند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2023-09-07 08:10

افزودن دیدگاه جدید