کد مطلب: 

277465

کاهش تولید؛ علت افزایش قیمت آیفون

دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی گفت: افزایش قیمت آیفون به دلیل کاهش تولید است و ربطی به خبر ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ از رویه مسافری ندارد.
آیفون

به گزارش سیتنا، واردات آیفون ۱۴ به کشور با حواشی همراه بوده و در ماه‌های اخیر رجیستر شدن یا نشدن آن در هاله‌ای از ابهام قرار داشت. در جدیدترین اقدام هم سازمان توسعه تجارت طی ابلاغیه‌ای به گمرگ از اول اسفندماه سال جاری، ورود آیفون ۱۴ و مدل‌های بعد از آن به عنوان کالای همراه مسافر یا پستی را ممنوع اعلام کرده است. هنوز مشخص نیست این تصمیم دائمی است یا خیر، اما دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی بخشی از ابهامات این موضوع را برطرف کرده است.

مهدی عبقری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ به شکل مسافری موضوع جدیدی نیست، تصریح کرد: این موضوع قبلا هم در مبادی ورودی اعلام می‌شد. تنها تفاوت این است که ابلاغ‌های قبلی زمان داشت و تمدید می‌شد، اما این بار اعلام شده تا اطلاع ثانوی ممنوعیت ادامه دارد.

وی با بیان اینکه تاکنون کسانی که از رویه مسافری برای واردات موبایل قاچاق به کشور استفاده می‌کردند، اخبار این حوزه را به شکل دیگری مطرح می‌کردند، گفت: گوشی همراه مسافری باید در بدو ورود ثبت شود و با توجه به طرح رجیستری وقتی موبایل ثبت نشده، فقط یک ماه قابل استفاده است.

عبقری در پاسخ به اینکه آیا خبر ممنوعیت واردات آیفون مسافری بر قیمت‌ سایر مدل‌های آیفون تاثیر داشته؟ تصریح کرد: این موضوع تاثیری بر قیمت موبایل نداشته است. اگر اخیراً قیمت سایر مدل‌های برند آیفون افزایش یافته به این دلیل است که با توجه به تولید آیفون ۱۴، تولید مدل‌های قبلی کاهش یافته، بازرگانان سخت‌تر مدل‌های قبلی را پیدا می‌کنند و منجر به افزایش قیمت شده است. تعطیلات عید چین هم بر این وضعیت تاثیر داشته است.

وی درباره تعیین تکلیف موبایل‌های آیفون ۱۴ وارد شده تاکنون نیز اظهار کرد: مسافر واقعی کالای آیفون ۱۴ را سوم تا دهم مهر ماه وارد کرده، چرا که در آن مقطع به مبادی ورودی اعلام نشده بود که نمی‌توانند این کالا را ثبت کنند. اما از دهم مهرماه این موضوع اعلام شده است. در این فاصله زمانی حدود ۸۰۰۰ آیفون ۱۴ به کشور وارد شده که رجیستر هم شده است. مابقی چون ثبت مسافری نمی‌شده، قاچاق بوده است. بارها هم اعلام شده که موبایل‌های وارد شده از طریق رویه مسافری، تجاری نیست و نباید خرید و فروش شود.

دبیر انجمن موبایل در پاسخ به اینکه تکلیف آیفون‌های ۱۴ که اکنون دست مردم است چه می‌شود، تصریح کرد: این افراد کالای قاچاق خریده‌اند و در این رابطه دولت باید تصمیم‌گیری کند.

وی در پاسخ به اینکه آیا ممنوعیت واردات برای سایر گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار هم مطرح هست یا خیر؟ گفت: این موضوع در مورد سایر موبایل‌ها مطرح نیست. حتی S۲۳، جدیدترین مدل سامسونگ، ۱۲ مهرماه در دنیا رونمایی شد و ۱۹ مهر کف بازار ایران بود.

به طور کلی به گفته دبیر انجمن موبایل، موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار در برگیرنده کل مدل‌های اپل و هفت یا هشت مدل از دیگر برندهاست. هیچ محدودیتی برای واردات این موبایل وجود ندارد، اما آیفون ۱۴ به هر دلیلی که ما هم از آن مطلع نیستیم، مجوز واردات نگرفته است. در این شرایط هم دیگر فرقی ندارد رویه مسافری یا تجاری باشد و در هر دو حالت سامانه همتا نمی‌تواند ثبت رجیستری را انجام دهد.

گفتنی است پیش از این ابلاغیه نیز در آخرین اظهارنظرها، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفته بود که که واردات رسمی و تجاری آیفون انجام نخواهد شد و درباره رجیستری آیفون ۱۴ وارد شده از طریق رویه مسافری نیز هنوز تصمیم گرفته نشده است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2023-02-15 09:24

افزودن دیدگاه جدید