کد مطلب: 

245769

ساخت قدرتمندترین ابررایانه دنیا در ژاپن

اگرچه آمریکایی‌ها و چینی‌ها برای مدتی قابل توجه، صدر فهرست برترین ابررایانه‌های جهان را در اختیار داشته‌اند، اما این مقام از روز گذشته به ژاپنی‌ها رسید.
ساخت قدرتمندترین ابررایانه دنیا در ژاپن

به گزارش سیتنا به نقل از نیواطلس، برترین ابررایانه دنیا که فوگاکو نام دارد توانسته ابررایانه سامیت آمریکا را پشت سربگذارد و عنوان سریع‌ترین ابررایانه جهان را از آن خود کند.

ابررایانه فوگاکو در مرکز RIKEN در کوبه ژاپن نصب شده و فعالیت عملیاتی خود را طی روزهای اخیر آغاز کرده است. سرعت پردازش فوگاکو ۴۱۵.۵ پتافلاپس است که ۲.۸ برابر سریع‌تر از ابررایانه سامیت با سرعت پردازش ۱۴۸.۸ پتافلاپس است.

طراحان فوگاکو می‌گویند سرعت این ابررایانه در بهترین حالت به ۱۰۰۰ پتافلاپس می‌رسد که رکوردی بی سابقه در طول تاریخ است. این ابررایانه دارای ۱۵۸۹۷۶ پردازنده است. هر یک از این پردازنده‌ها موسوم به A۶۴FX که توسط فوجیتسو تولید شده دارای ۴۸ هسته است. معماری این پردازنده‌ها مبتنی بر طراحی شرکت آی آر ام است.

در حال حاضر بعد از ابررایانه فوگاکوی ژاپن و سامیت آمریکا که رتبه‌های اول و دوم را در اختیار دارند، ابررایانه سیرا در آمریکا با سرعت ۹۴.۶ پتافلاپس رتبه سوم را از آن خود کرده است. دو ابر رایانه چین به نام‌های Sunway TaihuLight و Tianhe-۲A با سرعت‌های ۹۳ و ۶۱.۴ پتافلاپس رتبه‌های چهارم و پنجم را به دست آورده‌اند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2020-06-23 10:40

افزودن دیدگاه جدید