کد مطلب: 

242488

قدرتمندترین ابررایانه جهان به مصاف ویروس کرونا می‌رود

آزمایشگاه ملی اوک ریج آمریکا اعلام کرد که از قدرتمندترین ابررایانه جهان برای تسریع کار جهت پیدا کردن پروتئینی استفاده می‌کند، که می‌تواند کروناویروس جدید را در آلوده کردن ریه‌ها ناکام بگذارد.
قدرتمندترین ابررایانه جهان به مصاف ویروس کرونا می‌رود

به گزارش سیتنا به نقل از پایگاه اینترنتی «تامز هاردور»، کروناویروس‌ها چهار نوع پروتئین دارند که عبارتند از پروتئین spike (s)، envelope (E)، membrane (M و (nucleocapsid (N. پروتئین s متصل به غشای ویروس است و نقش مهمی در اتصال و ورود آن به سلول میزبان دارد، از این رو هدف قرار دادن این پروتئین با داروها و ترکیبات بازدارنده مختلف یک راهکار برای مبارزه با این نوع ویروس‌ها است.

کروناویروس کووید-۱۹ نیز از این قاعده مستثنی نبوده و از پروتئین‌هایی بر روی سطح خود برخوردار است که با فریب دادن آنزیم‌های ACE۲ سلول‌های ریوی وارد سلول شده و عفونت ویروسی ایجاد می‌کنند. بنابراین یک راه برای متوقف کردن این عفونت، پیدا کردن راهی برای مسدود کردن این پروتئین است که از چسبیدن آن به سلول‌های بدن جلوگیری کرده و بدین ترتیب مانع بروز عفونت می‌شود.

مسدود کردن این پروتئین از راه چسباندن پروتئینی دیگر به آن ممکن است. با این حال، پروتئین‌ها در شکل‌های بسیار مختلفی وجود دارند و تنها یک پروتئین خاص است که می‌تواند به پروتئین‌های s کووید-۱۹ بچسبد.

«میکلاس اسمیت» از دانشگاه تنسی و آزمایشگاه ملی اوک ریج و همکارانش با استفاده از قدرتمندترین ابررایانه جهان که سامیت (Summit) نام دارد، رفتار بیش از ۸ هزار ترکیب پروتئینی مختلف و قابلیت آن‌ها در چسبیدن به پروتئین‌های s را شبیه سازی کردند. کاری که به قدرت محاسباتی بالایی نیاز دارد. اگرچه تکمیل این کار با استفاده از یک کامپیوتر قدرتمند و سریع ماه‌ها طول می‌کشید، محققان با استفاده از سامیت این کار را تنها در عرض چند روز انجام دادند.

اسمیت با استفاده از این روش تاکنون ۷۷ ترکیب دارویی مولکول کوچک شناسایی کرده است که ارزش مطالعه بیشتر را دارند.

وی در این باره می‌گوید: «ما با استفاده از سامیت، این ترکیبات را براساس مجموعه‌ای از استانداردهای مربوط به این که تا چه اندازه ممکن است به پروتئین‌های s کووید-۱۹ بچسبند، درجه بندی کردیم.»

در نهایت وقتی پروتئینی پیدا شود که بتواند با شانس موفقیت بالا به پروتئین‌های s کروناویروس جدید بچسبد، می‌توان از آن برای تولید واکسن این بیماری تنفسی که جهان را درگیر کرده است، استفاده کرد.

سامیت (Summit) قدرتمندترین ابررایانه دنیاست که می‌تواند در هر ثانیه ۲۰۰ میلیون محاسبه انجام دهد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2020-03-07 11:50

افزودن دیدگاه جدید