کد مطلب: 

283495

دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی: تعطیلی، مسئله تولید برق را حل نمی‌کند

انصاف نیوز: بعد از سرما و آلودگی، حالا گرما هم به عوامل تعطیلی کشور اضافه شده است؛ اما این تعطیلی سراسری، واقعا به دلیل گرما رقم خورد یا مسئله تولید برق خود را به دولت تحمیل کرده است؟ برای یافتن پاسخ این پرسش با حمیدرضا صالحی، کارشناس ارشد صنعت برق و فعال صنفی این حوزه که ریاست بر کمیسیون انرژی اتاق ایران، دبیرکلی فدراسیون صادرات انرژی، عضویت در هیات مدیره سندیکای صنعت برق، مدیرعاملی شرکت صانیر و… را در کارنامه دارد، گفت‌وگو کردیم.
دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی: تعطیلی، مسئله تولید برق را حل نمی‌کند

صالحی در ارزیابی ادعاهای دولت سیزدهم درباره افزایش تولید و پایدارسازی شبکه گفت: یادمان باشد هر دولتی که در یکی دو سال اول فعالیتش، در صنعت برق پروژه‌ای را افتتاح می‌کند، حتما ثمره فعالیت دولت قبل را برداشت کرده است چون صنعت برق، یک صنعت زیرساختی است و به بهره‌برداری رساندن یک نیروگاه از طراحی تا تامین مالی و فاینانس و مسائل فنی و اجرا، حداقل دو تا سه سال زمان می‌برد. بنابراین اگر اکنون شاهد افتتاح جایی هستیم، حاصل تلاشی است که از دوره دولت قبل آغاز شده بود. البته همین که یک پروژه زیرساختی با ۵۰ یا ۶۰ درصد پیشرفت را در این دولت تکمیل کرده‌اند، قابل تقدیر است.

صالحی تلاش و تقلای دولت سیزدهم برای افزایش تولید برق را مشهود خواند و افزود: مسئله این است که باید از قبل برای رشد مصرف فکر می‌شد و قراردادهایی برای تولید چند هزار مگاوات برق به امضا می‌رسید تا امروز به مشکل برنخوریم.

این فعال بخش خصوصی صنعت برق به این پرسش که چرا قراردادهای تولید برق از قبل به امضا نرسیده است، پاسخ داد: متاسفانه در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری کافی در صنعت برق انجام نشده است که دلیلش هم کاهش درآمدهای نفتی دولت بود. بنابراین توسعه صنعت برق در فهرست پروژه‌های عمرانی قرار نگرفت.

صالحی درباره دلایل خودداری بخش خصوصی از سرمایه‌گذاری در صنعت برق نیز گفت: دولت از بخش خصوصی نخواست وارد این حوزه شود. یعنی شرایطی فراهم نشد که بخش خصوصی احساس کند سرمایه‌اش در حاشیه امن قرار دارد و می‌تواند از این حوزه سود کسب کند. بنابراین اتفاقی که رخ داده این است که نه دولت برای افزایش تولید برق سرمایه‌گذاری کرده و نه اجازه داده که بخش خصوصی وارد این عرصه شود.

این کارشناس ارشد صنعت برق با بیان اینکه زمینه برای جذب سرمایه خارجی برای توسعه این صنعت هم فراهم نبوده، به ناترازی تولید و مصرف برق اشاره کرد و افزود: امسال در اوج مصرف بالغ بر ۷۳ هزار مگاوات برق نیاز داشتیم اما توان تولیدمان حدود ۶۰، ۶۱ هزار مگاوات است. این ناترازی با روش‌های فعلی هم حل نمی‌شود و دولت نمی‌تواند به تنهایی این مشکل را حل کند.

او خواستار فاصله‌گرفتن دولت از اقتصاد برق شد و گفت: بخش خانگی مشکلی ندارد و مسئله تولید برق در کشور تامین نیاز صنایع است. این مساله هم راه حل مشخصی دارد.

صالحی در پاسخ به سوال خبرنگار انصاف نیوز که چگونه می‌توانید مسئله تولید برق کشور را حل کنید، گفت: اگر دولت اجازه دهد در بورس انرژی، نیروگاه‌های غیردولتی برق تولیدی‌شان را مستقیم به صنایع بفروشند، بخش بزرگی از مسئله تامین مالی در صنعت حل می‌شود. یعنی نقدینگی به صنعت تزریق می‌شود و بخش خصوصی امکان پیدا می‌کند برای ایجاد ظرفیت‌های جدید سرمایه‌گذاری کند. به این ترتیب نیروگاه‌های غیردولتی به مدار می‌آیند و ظرف یکی دو سال مسئله تولید برق حل می‌شود.

این فعال صنفی این سوال را مطرح کرد که چه دلیلی دارد توانیر برق را مثلا کیلوواتی ۱۰۲ تومان از نیروگاه غیردولتی بخرد و آن را ۸۰۰ تومان به صنایع بفروشد؟ چرا اجازه داده نمی‌شود برق تولیدی بخش غیردولتی مستقیم به صنایع فروخته شود؟

او به زیان کشور از ناحیه افزایش نیافتن ظرفیت تولید برق اشاره کرد و گفت: آمارها نشان می‌دهد در هر سال بالغ بر ۶ تا ۷ میلیارد دلار از کیک اقتصاد ایران به دلیل نبود برق کم می‌شود. ما دائما می‌گوییم مردم نگران نباشید، برق خانه‌تان را قطع نمی‌کنیم اما برق خانگی برق مصرفی است و این برق صنایع است که ثروت‌آفرین است. اگر برق صنعت تامین شود امکان تولید و صادرات و ایجاد شغل هست اما از این مهم غفلت شده است.

صالحی توان داخلی را برای غلبه بر مشکلات تولید و توزیع برق کافی دانست و درباره تاثیر تحریم‌ها بر این صنعت نیز گفت: نمی‌توانم بگویم تحریم بی‌تاثیر بوده است اما تاثیرگذاری تحریم بیشتر روی مسائلی مانند انتقال پول بوده است. ما به لحاظ فنی، ۹۰ تا ۹۵ درصد تجهیزات مورد نیاز را در کشور می‌سازیم. به نظرم تحریم‌های داخلی تاثیر بیشتری از تحریم‌های خارجی داشته است. بزرگ‌ترین تحریم داخلی هم این است که تولیدکننده غیردولتی نمی‌تواند روی سودآوری سرمایه‌گذاری‌اش حساب کند.

این فعال صنفی، تعطیلی سراسری را با مسئله تولید برق مرتبط دانست و ادامه داد: افزایش گرما به صنعت برق فشار می‌آورد و مجبور هستیم موتور کشور را خاموش کنیم تا فشار از صنعت برداشته شود اما تعطیلی یک راه حل دائمی نیست و همان‌طور که گفتم باید فکر اساسی برای این حوزه بشود.

او به تلاش کشورهای منطقه برای جذب تولیدکنندگان ایرانی اشاره کرد و گفت: مشابه مشکل صنعت برق در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی هم وجود دارد. برای مثال متانول‌سازهای کشور تحریم داخلی شده‌اند و گاز را به قیمت صادراتی دریافت می‌کنند و در نتیجه نمی‌توانند با تولیدکنندگان خارجی رقابت کنند. بنابراین تعجبی ندارد که قطری‌ها از آنان دعوت کرده‌اند که صنعت متانول‌سازی را به آن کشور منتقل کنند و گاز ۹ سنتی بگیرند.

صالحی در پایان گفت: اگر دولت برای بخش خصوصی مانع ایجاد نکند، ابتکار و توان آن را داریم که ظرف یکی دو سال مسئله تولید برق در کشور را حل کنیم و به این ناترازی زیان‌بخش پایان دهیم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2023-08-03 13:23

افزودن دیدگاه جدید