کد مطلب: 

278700

سیارک «سیتی کیلر» به زودی از بین مدار زمین و ماه عبور می‌کند

سیارکی به اندازه‌ای بزرگ که بتواند یک شهر را از بین ببرد (سیتی کیلر یا قاتل شهر)، آخر این هفته بی‌خطر از بین مدار زمین و ماه می‌گذرد و به دانشمندان فرصتی می‌دهد تا این جرم را از نزدیک مطالعه کنند.
سیارک «سیتی کیلر» به زودی از بین مدار زمین و ماه عبور می‌کند

به گزارش سیتنا، پروازهای سیارکی رایج هستند، اما ناسا می‌گوید که عبور یک سیارک به این بزرگی و تا این حد نزدیک از جمله رویدادهایی است که به ندرت و فقط یک بار در یک دهه رخ می‌دهد. دانشمندان تخمین زده‌اند که قطراین سیارک بین ۴۰ تا ۹۰ متر است.

این سیارک معروف به «2023 DZ2» که یک ماه پیش کشف شد، روز شنبه به وقت ایالات متحده از فاصله ۵۱۵ هزار کیلومتری ماه رد خواهد شد و چند ساعت بعد با سرعت ۲۸ هزار کیلومتر در ساعت از کنار زمین عبور خواهد کرد.

این عبور نزدیک، به ستاره‌شناسان فرصتی برای مطالعه یک سنگ فضایی از فاصله کمی بیش از ۶۸ هزار کیلومتر را می‌دهد. در فاصله‌ای کمتر از نصف فاصله زمین تا ماه، این سیارک از طریق دوربین‌های دو چشمی و تلسکوپ‌های کوچک قابل مشاهده خواهد بود.

ریچارد موسل، رییس دفاع سیاره‌ای آژانس فضایی اروپا در بیانیه‌ای گفت: «هیچ احتمالی برای برخورد این سیتی کیلر به زمین وجود ندارد،‌ اما فاصله نزدیک آن فرصتی عالی برای مشاهده فراهم می‌کند.»

«پروژه تلکسوپ مجازی»، پخش زنده اینترنتی از عبور این سیارک ارائه خواهد داد. این سیارک تا سال ۲۰۲۶ دوباره در مسیر زمین قرار نخواهد گرفت. در ابتدا به نظر می‌رسید که با احتمال کم شاید در هنگام بازگشت با زمین برخورد کند اما دانشمندان این احتمال را رد کرده‌اند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 4
2023-03-25 10:27

افزودن دیدگاه جدید