کد مطلب: 

278295

چشم‌ها روی سیارک‌ها!

نقشه ناسا موسوم به «چشم‌ها روی سیارک‌ها»، یک روش تعاملی برای ردیابی سیارک‌هایی است که احتمال دارد در آینده نزدیک از کنار زمین بگذرند.
چشم‌ها روی سیارک‌ها!

به گزارش سیتنا از دیلی میل، ناسا اخیرا هشدار داد که یک سیارک ویران‌گر به اندازه «برج پیزا»(Tower of Pisa) ممکن است طی ۲۰ سال آینده به زمین برخورد کند. این خبر تنها دو ماه پس از آن منتشر شد که یک سنگ فضایی دیگر به بزرگی یک اتوبوس، چهارمین مورد نزدیکی به سیاره ما را ثبت کرد.

خبر خوب این است که ناسا همراه با دانشمندان سراسر جهان، سیارک‌های در شرف برخورد را زیر نظر دارند و خبر بهتر این است که بقیه مردم نیز می‌توانند با برنامه تعاملی آنها کار کنند.

این برنامه نشان می‌دهد که پنج مورد از نزدیکی‌های احتمالی بعدی سیارک به زمین، با نزدیک شدن سیارک «FV۴ ۲۰۲۰» طی سه روز آینده آغاز می‌شود. انتظار می‌رود این جرم با عرض ۳۰ متر، در فاصله ۶.۷ میلیون کیلومتری از کنار سیاره ما عبور کند.

لازم به ذکر است که جای نگرانی وجود ندارد زیرا FV۴ ۲۰۲۰ به هر حال ۲۴۰ هزار مایل دورتر است؛ بنابراین این سیارک خاص اصلا خطری نخواهد داشت.

از سوی دیگر، ناسا فاش کرده که احتمال برخورد سیارک «DW ۲۰۲۳» با ۵۰ متر پهنا به زمین، در روز ولنتاین سال ۲۰۴۶، یک در ۵۶۰ است. اگر این اتفاق بیفتد، تاثیر آن با «رویداد تونگوسکا»(Tunguska event) که طی آن یک قطعه سنگ آسمانی بزرگ یا دنباله‌دار در ۱۱۴ سال پیش به سیبری برخورد کرد، قابل مقایسه خواهد بود. این سیارک ۱۶۰ فوتی باعث انفجار هسته‌ای شد که می‌توانست یک منطقه بزرگ شهری را نابود کند اما در جنگل فرود آمد و بیش از ۸۰ میلیون درخت را از بین برد.

مناطق برخورد پیش‌بینی‌شده ۲۰۲۳ DW، از اقیانوس هند تا اقیانوس آرام و از غرب تا سواحل شرقی آمریکا امتداد دارند. سایر مناطق برخورد احتمالی، لس‌آنجلس، هاوایی و واشنگتن هستند. هر چند این ممکن است ترسناک باشد اما یک نسل از ما دورتر است.

چشم‌ها روی سیارک‌ها!

ستاره‌شناسانی که می‌خواهند سنگ‌های فضایی را که طی هفته‌ها و ماه‌های آینده از کنار زمین می‌گذرند، زیر نظر داشته باشند، می‌توانند نقشه ناسا موسوم به «چشم‌ها روی سیارک‌ها»(Eyes on Asteroids) را دوباره بررسی کنند.

بیست و چهار ساعت پس از نزدیک شدن FV۴ ۲۰۲۰ در ۱۳ مارس، یک سیارک دیگر به نام «۲۰۲۳ CM» از کنار ما خواهد گذشت. این سیارک بسیار بزرگ‌تر از ۲۰۲۰ FV۴ و ۲۰۲۳ DW است.

پهنای ۲۰۲۳ CM که ۱۹۰ متر است و بسیار زیاد محسوب می‌شود و نسبت به همتایان خود یک روز زودتر به سیاره ما نزدیک خواهد شد. سیارک ۲۰۲۳ CM کمتر از چهار میلیون کیلومتر با سیاره ما فاصله خواهد داشت.

نزدیک‌ترین سنگ فضایی بعدی که به زمین نزدیک می‌شود، «۲۰۲۳ DM» در چهارشنبه آینده خواهد بود. این سیارک با عرض ۶۵ متر، در فاصله حدود ۳.۲ میلیون کیلومتری زمین قرار خواهد گرفت.

پس از آن در دو روز بعد، یک سنگ فضایی موسوم به «UQ۱ ۲۰۱۸» با عرض ۱۴۲ متر از کنار زمین عبور خواهد کرد که ۴.۱ میلیون کیلومتر دورتر خواهد بود و «WH ۲۰۱۶» یک هفته بعد در روز یکشنبه از کنار زمین خواهد گذشت.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 4
2023-03-12 06:16

افزودن دیدگاه جدید