کد مطلب: 

262548

شرکت های ال جی و سامسونگ شایستگی حضور مجدد در بازار ایران ندارند

عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: شرکت های ال جی و سامسونگ با توجه به سابقه بدشان شایستگی حضور مجدد در بازار ایران ندارند و بدهی هایی که این شرکت ها بابت عدم پرداخت حقوق قانونی داشته اند، همچنان باقی است.
ممنوعیت واردات لوازم خانگی

به گزارش ایران پژواک، علی اکبر کریمی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره دستور مقام معظم رهبری مبنی بر عدم واردات لوازم خانگی خارجی به کشور، گفت: تلاش صنعتگران کشور در حوزه لوازم خانگی باعث موفقیت های مناسبی در این زمینه شده است.

وی افزود: با توجه به تنگناهای ارزی باز کردن دروازه های کشور به روی واردات بی رویه لوازم خانگی، اقدامی منطقی نیست و از طرف دیگر واردات لوازم خانگی از کشوری که بد عهدی و خیانت خود را به ملت ایران اثبات کرده یعنی کره جنوبی، کاری بر خلاف عزت ملی است.

عضو کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: شرکت های ال جی و سامسونگ با توجه به سابقه بدشان لیاقت حضور مجدد در بازار ایران را ندارند و بدهی هایی که این شرکت ها بابت عدم پرداخت حقوق قانونی داشته اند همچنان باقی است. لذا تاکید رهبر معظم انقلاب بر منع واردات لوازم خانگی اتفاقی خوب تلقی شده و نشان دهنده اقتدار جمهوری اسلامی در تعاملات خارجی است و پیامی به کشورهایی که در شرایط حساس به ملت ایران پشت کنند، دارد تا بدانند جایگاهی در میان ملت ایران ندارند و قطعا مردم آنان را طرد خواهند کرد.

کریمی اظهار کرد: برای حمایت از کالای داخلی باید این فرصت را به تولیدکنندگان بدهیم تا تلاش کنند تا در حوزه لوازم خانگی علاوه بر تامین نیاز داخل، صادرات نیز انجام دهند. در حال حاضر در محصولاتی مانند تلویزیون، یخچال، ماشین لباسشویی، اجاق گاز و ... پیشرفت خوبی داشتیم و به کیفیت نسبتا خوبی رسیده ایم که نشان از قابلیت خوب کشور در این حوزه دارد.

 ممنوعیت واردات شامل همه برندهای کره ای، از جمله ال جی، دوو، سامسونگ و هیوندایی

در همین حال طبق گزارش برخی رسانه های اقتصادی، ​ممنوعیت لوازم خانگی کره‌ای فقط شامل دو برند معروف ال جی و سامسونگ نیست و بقیه برندهای کره‌ای از جمله دوو، هیوندایی و حتی دیگر برندهای خارجی را هم شامل می شود و مسئولان وزارت صمت نباید بگذارند این برندها فضای رقابتی با تولید داخل را برهم بزنند.

نکته قابل توجه اینجاست که امروز برند دوو در حالی در سطح بازار آنهم با قیمت های بالا به فروش می رسد که این نگرانی در برخی تولیدکنندگان به وجود آمده با حذف واردات لوازم خانگی سامسونگ و ال جی، این بار باید در رقابتی سخت با برند دوو  مواجه باشند تا بتوانند سهمی از بازار را از آن خود کنند.

با توجه با دستور رهبری باید تمرکز مسئولان مربوطه در ممنوعیت واردات تمام برندهای کره ای لوازم خانگی باشد تا  اثرات مثبت این دستور  هر روز عیان تر و صنعت لوازم خانگی بدون هراس از رقابت نابرابر در سطح بازار جان تازه ای به خود بگیرد.

برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی بدانند، ممنوعیت واردات مادام العمر نیست، پس به فکر انحصار نباشند

علاوه بر این باید به این موضوع هم توجه داشت که ممنوعیت واردات لوازم خانگی باید زمان‌دار باشد و قطعاً باید پس از گذشت یک دوره زمانی این موضوع مورد تصمیم‌گیری هدفمند و هوشمندانه قرار گیرد. امروز تولیدکننده داخلی باید بداند افزایش کیفیت محصولات یک مطالبه جدی مصرف کنندگان است. البته حاکمیت هم باید با سیاستگذاری مناسب ضمن مقابله با انحصار، روح رقابت را بین تولیدکنندگان مختلف زنده نگه دارد.

متأسفانه در حال حاضر مشاهده وضعیت برخی از شرکت ها در سایت کدال نشان از آن دارد که علیرغم ادعاهای آنها هنوز میزان وابستگی آنها به واردات بسیار بالاست که این موضوع مغایر با شعارهای تولیدکنندگان در افزایش ساخت داخل محصولاتشان است، در همین ارتباط دولت باید ضمن بررسی این آمارها و اطلاعات سیاستگذاری لازم برای کاهش وابستگی صنعت لوازم خانگی به واردات انجام شود.

یکی از اثرات مخرب وابستگی به واردات را در صنعت لوازم خانگی باید همین افزایش قیمت ها  آنهم در شرایطی که اتفاق خاصی در بازار راکد لوازم خانگی نیفتاده است دانست. هر چند مسئولان وزارت صنعت این اقدام تولیدکنندگان را غیر قانونی می دانند اما بیان این نکته ضروری است که با افزایش روند قاچاق و ممنوعیت واردات لوازم خانگی این صنعت نیازمند یک سیاست روشن است تا ضمن برخورد با تولیدکننده متخلف در گران فروشی، بستر لازم را برای حمایت از صنعتگر ایرانی فراهم سازد.

متأسفانه در حال حاضر مشاهده وضعیت برخی از شرکت ها در سایت کدال نشان از آن دارد که علیرغم ادعاهای آنها هنوز میزان وابستگی آنها به واردات بسیار بالاست که این موضوع مغایر با شعارهای تولیدکنندگان در افزایش ساخت داخل محصولاتشان است، در همین ارتباط دولت باید ضمن بررسی این آمارها و اطلاعات سیاستگذاری لازم برای کاهش وابستگی صنعت لوازم خانگی به واردات انجام شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (4 رای)
سیتنا 5
2021-10-19 15:09

افزودن دیدگاه جدید