کدخبر :12345 پرینت
30 دی 1392 - 15:49

نمایشگاه‌های مصلی در انحصار گروهی خاص؟

متن خبر

حضور در نمایشگاه‌ها، برای فعالان عرصه روابط عمومی و تبلیغات، از آن جهت اهمیت دارد که فرصت رویارویی مستقیم با جمعیت فراوانی از مخاطبان را فراهم می‌سازد. مدیران روابط‌عمومی‌ها به‌خوبی می‌دانند که برای رونق ارتباط خود با مخاطبان و مشتریان، حضوری چشمگیر در نمایشگاه‌های تخصصی، اقدام مؤثری است و فعالان حوزه تبلیغات نیز برای برندهایی که به توسعه و پیشرفت می‌اندیشند، همواره حضور در نمایشگاه‌ را در طرح‌ها و پیشنهادهای خود دارند.

به گزارش سیتنا، پارسینه نوشت: «در تهران از ده‌ها سال قبل،‌ محل دائمی نمایشگاه‌ها برای برگزاری نمایشگاه وجود داشته است که در سال‌های اخیر به دلیل دسترسی‌ مکانی نه‌چندان مطلوب و افزودن بر ترافیک سنگین شریان‌های اصلی شهر، برگزاری بخش عمده‌ای از نمایشگاه‌های کشور به مصلای تهران منتقل شده است.

اینکه مصلای تهران علاوه بر فعالیت‌های مذهبی، برخی عملکردهای تجاری و فرهنگی را نیز در برنامه‌های خود گنجانده است، اتفاق مبارکی محسوب می‌شود و از آنجا که فضای بسیار وسیعی نیز در مصلی مهیاست و دسترسی‌های عمومی نیز به این مکان ساده‌تر است، مصلای تهران را می‌توان مناسب‌ترین نقطه برای برگزاری نمایشگاه‌های عمومی و تخصصی دانست.

اما آیا نمایشگاه‌های برگزار شده در مصلی، رضایت حاضران در نمایشگاه و مخاطبان را تأمین می‌کند؟

پارسینه برای پاسخ به این سوال، مطالعاتی را در حوزه شرکت‌کنندگان در نمایشگاه‌ها آغاز کرد و اندکی بعد با موضوع سوال‌برانگیزی مواجه شد. اینکه بخش عمده‌ای از نمایشگاه‌های خصوصی مصلی، توسط یک شرکت خصوصی برگزار می‌شود! به‌ عبارت دیگر به‌ غیر از نمایشگاه‌هایی چون نمایشگاه کتاب که دولتی محسوب می‌شوند، برگزاری و اجرای بسیاری از نمایشگاه‌های تجاری و پرمنفعت، به گروهی خاص محول می‌شود و برندها و شرکت‌های علاقه‌مند به حضور در نمایشگاه‌های مصلی، همواره با یک شرکت خصوصی برگزارکننده نمایشگاه مواجه هستند که گویی توان فراوانی برای جذب برگزاری نمایشگاه‌های مصلی یافته است که این شرکت با عناوین مختلف و گاه در سایه مشغول فعالیت است اما تمامی این فعالیت‌ها به همان گروه خاص منتهی می‌شود.

تحقیقات برای پاسخ دقیق‌تر به این شبهه آغاز شد و نتیجه آن بود که در چند ماه اخیر، اصلی‌ترین نمایشگاه‌های مصلی را همین گروه خاص برگزار کرده‌ است. نمایشگاه‌هایی چون نمایشگاه پاییزه، نمایشگاه و همایش مصرف انرژی و صنعتی‌سازی ساختمان، نمایشگاه شب یلدا، نمایشگاه لوازم‌التحریر،‌ نمایشگاه مبلمان و دکوراسیون و فرش، نمایشگاه تبلت، نوت‌بوک و تجهیزات مرتبط، نمایشگاه بهاره و ... در فهرست فعالیت‌های این گروه خاص قرار دارد (که قرارداد تمامی این فعالیت‌ها در واحد مالی مصلای تهران موجود است).

این در حالی است که تعداد شرکت‌های علاقه‌مند برای برگزاری نمایشگاه در مکانی چون مصلی، قطعاً از شمارش خارج است و در سال‌های اخیر بسیاری از شرکت‌های فعال در این حوزه، به دلیل شرایط نامطلوب اقتصادی، ناچار به برچیدن مجموعه خود شده‌اند.

در چنین شرایطی، برگزاری بیشتر نمایشگاه‌های پرسود مصلی، تنها به سوی گروهی خاص سرازیر است و محلی برای عرض‌ اندام باقی شرکت‌های برگزارکننده نمایشگاه وجود ندارد.

آسیب دیگری که با انحصاری کردن برگزاری نمایشگاه توسط گروهی خاص پدید می‌آید این است که هیچ رقابتی برای برگزاری مطلوب‌تر نمایشگاه‌ها وجود ندارد و به این ترتیب نمی‌توان انتظار داشت که کیفیت ارائه خدمات به حاضران در نمایشگاه افزایش یابد.

نمایشگاه محلی برای رویارویی با مخاطبان و رقابت برای جذب مشتریان بیشتر است. رانت‌خواری و انحصارطلبی، همواره با روح رقابت و تلاش در تضاد بوده و انتظار می‌رود لااقل در برخی فضاها همچون نمایشگاه که میدانی برای رقابت است، جایی نداشته باشد.

در انتها ذکر این نکته ضروری است که برگزاری نمایشگاه‌ها و فعالیت‌های تجاری مصلای تهران هیچ ارتباطی با پروژه عمرانی مصلی نداشته و در یک بخش کاملا مجزا (بخش بهره‌برداری) مدیریت می‌شود.»

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.