کد مطلب: 

10764

«دولت میتواند دلار را به ۱۰۰۰تومان برساند»

«بانک مرکزی باید ضمن اینکه به دنبال کاهش نرخ تورم باشد ارزش پول ملی را حفظ کند، دولت مدعی است که با بالا نگه داشتن نرخ ارز از صادرکننده حمایت میکند درصورتی که لزوما این کار تنها راه حمایت از صادرات نیست.»

عضو هیئت علمی معاونت پژوهش های اقتصادی مجمع در گفتگو با تراز با بیان اینکه در اقتصاد ایران بازار ارز معنا ندارد، چرا که عرضه ارز در اختیار انحصاری دولت است گفت: نرخ ارز را دولت تعیین میکند و بازار مفهومی ندارد.
فیروزه خلعتبری با اشاره به این موضوع که دولت بودجه را با نرخ ۲۵۰۰ تومان تنظیم کرده است، خاطرنشان کرد: بانک مرکزی اهتمامی برای کاهش نرخ ارز ندارد چون دولت به شدت به بودجه و نرخ ارز ۲۵۰۰ تومان وابسته است.

فوق دکتری دانشگاه ازکالیفرنیای جنوبی با اشاره به این موضوع که هدف گذاری هر نرخی الزاماتی دارد گفت: دولت هیچ برنامه ای در خصوص تعدیل نرخ ارز ندارد و کاملا بی برنامه در این زمینه عمل میکند. وی ادامه داد: به طور مثال کاهش نرخ ارز الزاماتی از جمله مدیریت واردات دارد ، چرا که اگر بی برنامه عمل شود واردات بی رویه کالا، تولید داخل را نابود خواهد کرد.

وی در ادامه با انتقاد از عملکرد مقامات پولی کشورگفت: «بانک مرکزی باید ضمن اینکه به دنبال کاهش نرخ تورم باشد ارزش پول ملی را حفظ کند ، دولت مدعی است که با بالا نگه داشتن نرخ ارز از صادرکننده حمایت میکند درصورتی که لزوما این کار تنها راه حمایت از صادرات نیست.» نویسنده کتاب کالبدشکافی توسعه اقتصادی ایران ادامه داد: دولت میتواند به جای بالانگه داشتن نرخ ارز به صادرکننده پاداش ریالی بدهد.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار تراز که پرسید «آیا دولت به دلیل وابستگی به بودجه چاره ای جز بالا نگه داشتن نرخ ارز دارد یا نه؟» تصریح کرد: دولت اگر بخواهد می‌تواند با تدبیر بودجه را متعادل کند. وی گفت: دولت میتواند برخی از اقلام بودجه حذف کند، برخی را تعدیل کند و حتی برخی را واگذار کند. وی به طرح خود در زمان دولت سید محمد خاتمی مبنی بر اصلاح اقتصاد کشوراشاره کرد و گفت: «طرحی که بنده درآن برهه به دولت خاتمی ارائه دادم برای اصلاح کل اقتصاد بود ، البته این طرح در آن زمان اجرانشد، اما بعدها آقای احمدی نژاد طرح سهام عدالت را که طرح من بود مطرح و قسمتی از آن را به صورت ناقص اجرا کرد؛ طرح من سهام عدالت نبود بلکه طرح جامعی برای اصلاح نظام اقتصاد بود.»
وی در ادامه نرخ واقعی ارز را کمتر از ۱۰۰۰ تومان دانست وگفت: به اعتقاد من دولت میتواند نرخ ارز را کاهش دهد وحتی به کمتر از ۱۰۰۰ برساند؛ اما چنین اهتمامی در دولت وجود ندارد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2013-11-16 18:28

افزودن دیدگاه جدید