گوگل؛ ما چطور میتوانیم بهتر سایت شما را بگردیم
سازمان خبری ارتباطات و فناوری اطلاعات (سیتنا) - به راهنمای مقدماتی بهینهسازی موتور جستجوی گوگل خوش آمدید. متن حاضر ابتدا برای کمک به اعضای گروههای درون گوگل تنظیم شده بود، اما بعداً فکر کردیم این متن میتواند برای همه مسئولان شبکه که با موضوع بهینهسازی موتور جستجو آشنایی چندانی ندارند و میخواهند تعامل سایت خود را با کاربران و موتور جستجو بهبود بخشند، مفید باشد. گرچه این راهنما دستورالعمل سحرآمیزی در اختیار شما قرار نمیدهد که به کمک آن سایت خود را به طور خودکار به عنوان سایت شماره یک صفحه نتایج گوگل معرفی کنید (از این بابت متأسفیم!)، اما پیروی از شیوههایی که در ادامه معرفی میکنیم، باعث خواهد شد موتورهای جستجو، محتویات سایت شما را راحتتر بیابند و نمایهسازی کنند.
بیشتر مواقع، انجام تغییراتی کوچک در بخشهایی از سایت، موجب بهینهسازی موتور جستجو میشود. اگر این تغییرات تکتک دیده شوند، ممکن است چندان قابل توجه به نظر نرسند، اما زمانی که با بهینهسازیهای دیگر ترکیب شوند، میتوانند اثر قابل توجهی بر تجربه کاربران از سایت شما و کارایی آن در نتایج جستجوی معمولی داشته باشند. به احتمال زیاد، شما با بسیاری از عنوانهای این راهنما آشنایید، چون این عنوانها، از اجزای اصلی هر سایتی به شمار میروند، اما مسئله این جاست که احتمالاً از آنها استفاده بهینه نمیکنید.
بهینهسازی موتورهای جستجو تنها بر نتایج جستجوی معمولی(Organic search) اثر میگذارد، نه بر نتایج حمایتی(Sponsored) (مانند GoogleAdWords)
با آنکه در عنوان این راهنما از عبارت «موتور جستجو» استفاده کردهایم، اما باید بگوییم بهتر است مبنای تصمیمات بهینهسازی خود را در درجه اول، بر آنچه برای بازدیدکنندگان سایت شما مهم است، استوار کنید. آنان مصرفکنندگان اصلی محتوای سایت شما هستند و برای یافتن این محتوا از موتورهای جستجو استفاده میکنند. تمرکز بیش از اندازه بر ترفندهای خاص برای بالا بردن رتبهتان در نتایج معمولی موتورهای جستجو، ممکن است نتایج دلخواهی به بار نیاورد. بهینهسازی موتورهای جستجو، یعنی حداکثر تلاشتان را بکنید که موتورهای جستجو، سایت شما را ببینند.
از آنجا که فکر کردیم اجرای عملی این توصیهها مفیدتر است، برای این راهنما، یک سایت فرضی در نظر گرفتهایم. این سایت برای هر عنوان، اطلاعات کافی دارد تا موضوع مورد نظر را به خوبی نشان دهد. اطلاعات سایت فرضی ما، از این قرار است:
• نام سایت/ نام تجاری: «کارتهای بیسبال1 براندون»
• اسم دامنه: brandonsbaseballcards.com
• موضوع محوری: فروش آنلاین کارتهای فروش، راهنمای قیمت، مقاله و اخبار
• اندازه: کوچک، تقریبا 250 صفحه
ممکن است سایت شما کوچکتر یا بزرگتر از سایت فرضی ما و محتوایش به کلی با آن متفاوت باشد، اما عناوین بهینهسازی مورد نظر ما، به کار هر نوع سایتی با هر اندازهای میآیند.
امیدواریم این راهنما ایدههای نوینی برای بهتر ساختن سایتتان به شما بدهد.
برای صفحهها، عنوانهای منحصر به فرد و دقیق بسازید
برچسب عنوان(Title tag) هم به کاربران و هم به موتورهای جستجو، اطلاع میدهد که موضوع یک صفحه خاص چیست. برچسب
عنوان صفحه اصلی سایت کارت بیسبال، شامل نام تجاری و سه موضوع اصلی مندرج در سایت است.
اگر متن شما در صفحه نتایج جستجو ظاهر شود، معمولا محتویات برچسب عنوان در اولین سطر نتایج میآید کلماتی که در جستجوی کاربر میآیند، در عنوان برجسته میشوند. این امر به کاربران کمک میکند بدانند آیا صفحه مورد نظر به جستجویشان مرتبط هست یا خیر. عنوان سایت شما میتواند شامل اسم سایت/ کسب و کار باشد و اطلاعات مهم دیگری مانند محل کسب و کار، جنبههای اصلی آن یا پیشنهاداتش را نیز در بر بگیرد.
کاربر شروع به جستجو میکند [کارتهای بیسبال]
سایت ما در فهرست نتیجه میآید و عنوان آن، در اولین سطر نتایج دیده میشود (توجه داشته باشید کلمات جستجو مورد استفاده کاربر، به صورت برجسته دیده میشوند).
اگر کاربر روی نتیجه کلیک کند و صفحه را ببیند، عنوان صفحه در بالای مرورگر قرار میگیرد.
عنوانهای صفحات داخلیتر سایت شما باید موضوع محوری آن صفحه خاص را در خود داشته باشند، همچنین میتوان از نام سایت یا کسب و کار نیز در آنها استفاده کرد.
کاربر شروع به جستجو میکند [کارتهای نادر بیسبال]
صفحهای مرتبط و داخلیتر (عنوان آن نسبت به محتویات صفحه، منحصر به فرد است) در سایت ما، به عنوان نتیجه ظاهر میشود.
شیوههای مناسب برای بهکارگیری برچسبهای عنوان صفحه
محتوای صفحه را به طور دقیق توضیح دهید. عنوانی انتخاب کنید که موضوع محتوای صفحه شما را به طور دقیق به کاربر منتقل کند.
از این کارها اجتناب کنید:
• انتخاب عنوانی که هیچ ارتباطی با محتوای صفحه ندارد.
• استفاده از عنوانهای پیشفرض یا مبهمی مانند «بینام» یا «صفحه جدید1»
برای هر صفحه، یک برچسب عنوان منحصر به فرد ایجاد کنید. در بهترین حالت، هر کدام از صفحههای شما باید یک برچسب عنوان منحصر به فرد داشته باشند؛ این کار به گوگل کمک میکند بداند هر صفحه چه تفاوتی با دیگر صفحات سایت دارد.
از این کار اجتناب کنید:
• استفاده از برچسبهای عنوان مشابه برای همه صفحههای سایت یا گروه بزرگی از صفحهها
از عنوانهای کوتاه، اما توصیفی استفاده کنید. عنوانها میتوانند کوتاه، اما اطلاعرسان باشند. اگر عنوانی بسیار طولانی باشد، گوگل تنها بخشی از آن را در نتیجه جستجو نشان خواهد داد.
از این کارها اجتناب کنید:
• استفاده از عنوانهای بسیار طولانی که به درد کاربر نمیخورند
• پر کردن غیرضروری برچسبهای عنوان با کلمات کلیدی
از فرابرچسب توصیف (Description Meta Tag) استفاده کنید. فرابرچسب توصیف، خلاصهای از موضوع صفحه را به گوگل و دیگر موتورهای جستجو ارائه میکند. در حالی که عنوان یک صفحه ممکن است تنها چند کلمه یا یک عبارت باشد، فرابرچسب توصیف میتواند یک یا دو جمله و حتی یک پاراگراف کوتاه باشد. در ابزارهای مدیران سایت گوگل، بخشی به نام تجزیه و تحلیل محتوا وجود دارد که همه فرابرچسبهای توصیف کوتاه و بلند، یا آنهایی را که به دفعات زیاد تکرار شدهاند، بر میشمرد (همین اطلاعات برای برچسبهای
آغاز برچسب متای توصیف برای صفحه اصلی سایت که شمای مختصری از امکانات سایت ارائه میدهد.
فرابرچسبهای توصیف مهم هستند، چرا که ممکن است گوگل از آنها به عنوان بُرشهای کوچکی از صفحههای شما، استفاده کند. توجه داشته باشید که میگوییم «ممکن است»، چون تنها در صورت همخوانی بخش مرتبطی از متن صفحه شما با جستجوی کاربر، گوگل تصمیم میگیرد از آن استفاده کند. پس از آن، اگر سایت شما در پروژه دایرکتوری باز درج شده باشد (درباره چگونگی جلوگیری از نمایشِ دادههای ODP توسط موتورهای جستجو، بیاموزید)، ممکن است گوگل از توصیف سایت شما در این دایرکتوری استفاده کند. افزودن فرابرچسبهای توصیف به هر یک از صفحهها، همیشه شیوه مناسبی است، چون ممکن است گوگل نتواند برای استفاده در بُرشها، انتخاب مناسبی از متن داشته باشد. در وبلاگ مرکزی مدیران سایت، متن مفیدی درباره بهبود بخشیدن به بُرشها با فرابرچسبهای توصیف بهتر در دسترس است.
در نتایج جستجو، بُرشها زیر عنوان صفحه و بالای آدرس اینترنتی آن میآیند.
کاربر شروع به جستجو میکند [کارتهای بیسبال]
صفحه اصلی سایت، به عنوان نتیجه و با فرابرچسب توصیف به عنوان بُرش، ظاهر میشود.
اگر کلمات بُرش در جستجوی کاربر آمده باشند، برجسته میشوند. این، به کاربر اطلاع میدهد که آیا محتوای صفحه با آنچه او به دنبال آن است، همخوانی دارد یا خیر. در زیر، نمونهای دیگر دیده میشود که بُرشی از فرابرچسب توصیف را در صفحهای داخلیتر (که در بهترین حالت برچسب متای توصیف یگانه خود را دارد)، شامل یک مقاله نشان میدهد.
کاربر شروع به جستجو میکند [کارتهای بیسبال نادر]
یکی از صفحههای داخلیتر ما، با فرابرچسب توصیف منحصر به فرد خود که به عنوان بُرش مورد استفاده قرار گرفته، به عنوان نتیجه ظاهر میشود.
• شیوههای مناسب برای بهکارگیری فرابرچسبهای توصیف
محتوای صفحه را به طور دقیق خلاصه کنید. توصیفی بنویسید که اگر فرابرچسب توصیف شما به صورت بُرش در نتیجه جستجو ذکر شود، به خواننده اطلاعات بدهد و او را علاقهمند کند.
از کارهای زیر اجتناب کنید:
• نوشتن فرابرچسب توصیفی که ربطی به محتوای صفحه ندارد.
• استفاده از توصیفهای مشابه، مانند «این یک صفحه سایت است» یا «صفحهای درباره کارتهای بیسبال»
• انباشتن توصیف با کلمات کلیدی
• کپی کردن همه محتوای متن در برچسب متای توصیف
برای هر صفحه، از توصیفهای منحصر به فرد استفاده کنید. داشتن فرابرچسبهای توصیف متفاوت برای هر صفحه، به ویژه در جستجوهایی که کاربران ممکن است صفحههای متعددی از سایت شما را باز کنند، هم به کاربران و هم به گوگل کمک میکند (به عنوان نمونه، در جستجوهایی که از سایت: اپراتور استفاده میکنند). اگر سایت شما هزاران و یا حتی میلیونها صفحه دارد، شاید تخصیص فرابرچسب توصیف به تکتک این صفحات عملی نباشد؛ در چنین حالتی، میتوانید به طور خودکار، فرابرچسب توصیفی مبتنی بر محتویات هر صفحه ایجاد کنید.
از این کار اجتناب کنید:
• استفاده از برچسب عنوان مشابه برای همه صفحههای سایت یا گروه بزرگی از صفحهها
ساختار آدرسهای اینترنتی خود را بهتر کنید. ایجاد دستههای توصیفی و نام فایل برای متنهای سایت، نه تنها به شما کمک میکند سایت خود را منظمتر نگه دارید، بلکه باعث میشود موتورهای جستجو، با احتمال بیشتری صفحات شما را بیابند.
این کار همچنین میتواند آدرسهای اینترنتی آسانتر و «دوستانه»تری برای کاربرانی که میخواهند به محتویات سایت شما پیوند بدهند، فراهم کند. کاربران از آدرسهای اینترنتی طولانی و رمزآلود که کلمات آشنای اندکی دارند، میترسند.
یک آدرس اینترنتی به صفحهای در سایت کارت بسیبال که کاربر را دچار مشکل میسازد.
این آدرسهای اینترنتی، گیجکننده و غیردوستانه به نظر میرسند. کاربران در به خاطر سپردن این آدرسهای اینترنتی یا برقراری پیوند به آنها دچار مشکل میشوند. افزون بر این، شاید کاربران فکر کنند بخشی از این آدرس اینترنتی، غیرضروری است، به ویژه اگر آدرس اینترنتی جزئیات غیرقابل شناسایی بسیاری در خود داشته باشد. پس ممکن است بخشی از آن را حذف کنند و به این ترتیب، پیوند به سایت برقرار نشود.
ممکن است برخی کاربران از آدرس اینترنتی صفحه به عنوان متنپیوند استفاده کنند و به آن پیوند بدهند. مطمئن باشید اگر آدرس اینترنتی شما حاوی کلمات مرتبط باشد، بیش از پارامترهایی با اسامی عجیب و غریب، درباره صفحه شما به کاربران و موتورهای جستجو اطلاعات میدهد.
پیش از دنبال کردن پیوند، کلمات پررنگ در بالا میتوانند کاربر یا موتور جستجو را از محتویات صفحه هدف آگاه سازند.
در آخر، به یاد داشته باشید که آدرس اینترنتی هر متن به عنوان بخشی از نتیجه جستجو در گوگل و در پایین عنوان و بُرش آن، نشان داده خواهد شد. اگر کلمات آدرس اینترنتی در جستجوی کاربر بیایند، مانند عنوان و بُرش در نتیجه جستجو به صورت برجسته ظاهر میشوند.
کاربر شروع به جستجو میکند [کارتهای بیسبال]
صفحه اصلی سایت همراه با آدرس اینترنتی در زیر عنوان و بُرش، به صورت نتیجه ظاهر میشود.
در زیر، نمونهای از آدرس اینترنتی در دامنه ما شامل یک صفحه حاوی مقالهای درباره نادرترین کارتهای بیسبال، نشان داده میشود. در نظر یک کاربرِ در حال جستجو، این کلمات خوشایندتر از یک شماره شناسایی، مانند 102125www.brandonsbaseballcards.com/article/ هستند.
کاربر شروع به جستجو میکند [کارتهای بیسبال]
صفحهای داخلیتر، با یک آدرس اینترنتی که نشاندهنده نوع محتواست، به عنوان نتیجه ظاهر میشود.
گوگل در یافتن همه نوع آدرس اینترنتی، حتی وقتی این آدرسها بسیار پیچیده باشند، خوب عمل میکند، اما اگر آدرس اینترنتی خود را تا حد ممکن ساده سازید، کار را برای کاربر و موتورهای جستجو آسانتر کردهاید. برخی مدیران سایتها تلاش میکنند با دوبارهنویسی آدرس اینترنتی پویای خود و تبدیل آن به نوع ایستا، این هدف را عملی کنند. گرچه گوگل با این کار مشکلی ندارد، اما باید یادآور شویم این کار، فرایندی پیشرفته است و اگر به درستی انجام نشود، میتواند مشکلاتی برای یافتن سایت شما ایجاد کند. برای بیشتر آموختن درباره ساختار یک آدرس اینترنتی خوب، مطالعه صفحه مرکز کمک به مدیران سایت را در ایجاد آدرسهای اینترنتی گوگلدوست توصیه میکنیم.
اقدامات ضروری برای ساختار آدرس اینترنتی
در آدرس اینترنتی، از کلمات بهره بگیرید. آن دسته از آدرسهای اینترنتی که کلماتی دارند که به محتوا و ساختار سایت شما مربوطند، برای کاربرانی که از سایت شما بازدید میکنند، دوستانهترند؛ کاربران آنها را بهتر به خاطر میسپارند و برای پیوند دادن بدانها تمایل بیشتری نشان میدهند.
از این کارها اجتناب کنید:
• استفاده از آدرسهای اینترنتی طولانی با پارامترها و session IDهای غیرضروری
• استفاده از نامهای عمومی، مانند page1.html
• استفاده زیاد از کلمات کلیدی، مانند htm baseball-cards-baseball-cards-baseballcards.
یک ساختار دایرکتوری ساده ایجاد کنید. باید از ساختار دایرکتوریای استفاده کنید که محتوای سایت شما را سازماندهی میکند و به کاربران امکان میدهد به راحتی بدانند در کجای سایت شما هستند. ساختار دایرکتوری باید بتواند نوع محتوای موجود در آدرس اینترنتی شما را نشان دهد.
از این کارها اجتناب کنید:
• ایجاد شاخههای تودرتو، مانند .../dir1/dir2/dir3/dir4/dir5/dir6/page.html
• استفاده از نامهای دایرکتوری که هیچ ارتباطی با محتوای آنها ندارند
برای رسیدن به هر متن، یک نسخه آدرس اینترنتی تعریف کنید. برای جلوگیری از آن که کاربری به یک نسخه از آدرس اینترنتی و کاربر دیگری به نسخه دیگری پیوند دهد (این امر میتواند باعث از دست رفتن اعتبار آن محتوا در میان آدرسهای اینترنتی شود)، در ساختار و پیوند داخلی بین صفحههای خود، بر ارجاع به یک آدرس اینترنتی تأکید کنید. اگر دریافتید کاربران برای دسترسی به محتوای مشابه، از آدرسهای اینترنتی متعدد استفاده میکنند، ایجاد یک 301 redirect از آدرسهای اینترنتی غیرمرجح به آدرس اینترنتی اصلی، میتواند راه حل مناسبی باشد.
از کارهای زیر اجتناب کنید:
• این که صفحههایی از زیردامنه و دایرکتوری ریشه (مانند domain.com/page.htm و sub.domain.com/page.htm) به یک محتوا ارجاع بدهند.
• مخلوط کردن انواع نسخههایwww و غیرِ www از آدرسهای اینترنتی در ساختار پیونددهی داخلی
• استفاده از حروف بزرگ در آدرس اینترنتی (کاربران اغلب انتظار آدرسهای اینترنتی با حروف کوچک را دارند و آنها را راحتتر به خاطر میسپرند).
ناوبری سایت خود را آسانتر کنید
ناوبری(Navigation) یک سایت از آن جهت مهم است که به کاربران کمک میکند بتوانند به سرعت، محتوای مورد نظرشان را بیابند. ناوبری همچنین به موتورهای جستجو کمک میکند دریابند چه محتوایی از نظر مدیران سایت مهم تلقی میشود. گرچه نتایج جستجوی گوگل بر اساس تکصفحه ارائه میشود، اما گوگل علاقهمند است بداند نقشی که یک صفحه در مجموعه بزرگتری از سایت ایفا میکند، چیست.
همه سایتها یک صفحه اصلی یا «ریشه» دارند که معمولاً بیشترین تعداد نمایش را در سایت دارد و برای اغلب کاربران، مکان شروع ناوبری است. در صورتی که سایت شما از تعداد اندکی صفحه تشکیل نشده باشد، باید به این مسئله بیندیشید که بازدیدکنندگان چگونه از یک صفحه عمومی (یا همان صفحه ریشه) به صفحهای که محتوای خاصتری دارد، میروند. آیا شما در مورد یک عنوان مشخص، به قدر کافی صفحه دارید که ایجاد یک صفحه دیگر برای توصیف آنها را (به عنوان نمونه به شکل صفحه ریشه -> فهرست عنوانهای مرتبط -> عنوان مشخص) توجیه کند؟ آیا صدها محصول مختلف دارید که باید در صفحههای دستهها و زیردستههای مختلف، گروهبندی شوند؟
ساختار دایرکتوری برای سایت کوچک ما درباره کارتهای بیسبال
یک نقشه سایت، صفحه سادهای است که ساختار سایت را نشان میدهد و معمولاً شامل فهرست سلسلهمراتبی صفحههای سایت است. اگر کاربران در یافتن صفحه مشخصی در سایت شما دچار مشکل شوند، ممکن است از این صفحه بازدید کنند. اگرچه موتورهای جستجو نیز از این صفحه بازدید میکنند تا پوشش خوبی از صفحات سایت شما به دست آورند، اما هدف اصلی طراحی آن، استفاده بازدیدکنندگان انسانی است.
یک فایل نقشه XML سایت (با حروف بزرگ) که شما میتوانید از راه ابزارهای مدیران سایتی گوگل آن را به گوگل ارسال کنید، یافتن صفحههای سایت شما را برای گوگل آسانتر میکند. همچنین، استفاده از فایل نقشه سایت، راهی است که به گوگل بگویید چه نوع آدرس اینترنتی را ترجیح میدهید (به عنوان نمونه، http://brandonsbaseballcards.com/یاhttp://www.brandonsbaseballcards.com؛ اطلاعات بیشتر را در دامنه مطلوب کدام است بیابید). گوگل نسخه تولیدکننده نقشه سایت را ایجاد کرده تا برای ایجاد فایل نقشه سایت، به شما کمک کند. برای آموختن نکات بیشتر درباره نقشه سایتها، مرکز کمک مدیران سایت، راهنمای مفید برای فایلهای نقشه سایت را فراهم کرده است.
شیوههای مناسب ناوبری سایت
یک سلسلهمراتب طبیعی ایجاد کنید. تا جایی که ممکن است، حرکت از محتوای کلی به محتوای خاصتر را که کاربران به دنبال آنند، آسان کنید. صفحههای ناوبری را زمانی اضافه کنید که بودنشان توجیهی داشته باشد. از صفحههای ناوبری در ساختار درونی لینکهایتان نیز استفاده کنید.
از این کارها اجتناب کنید:
• ایجاد شبکه پیچیدهای از پیوندهای ناوبری، مانند پیوند دادن هر صفحه در سایت به صفحههای دیگر
• تکهتکه کردن بیش از اندازه محتوا (که باعث شود برای دستیابی به محتوای داخلی، بارها کلیک کنند)
• برای ناوبری، بیشتر از متن استفاده کنید. این که ناوبری از صفحهای به صفحه دیگر را بیشتر از راه پیوندهای متنی انجام دهید، باعث میشود فهم سایت شما برای موتورهای جستجو آسانتر شود. بسیاری از کاربران، این کار را به رویکردهای دیگر ـ به ویژه زمانی که دستگاه آنها با فلش یا جاو اسکریپت مشکل دارد ـ ترجیح میدهند.
از این کار اجتناب کنید:
• استفاده از ناوبریهایی که بر منوهای بازشدنی، تصویر یا انیمیشن مبتنی هستند (نه همه موتورهای جستجو، اما بسیاری از آنها میتوانند چنین پیوندهایی را در یک سایت بیابند؛ با این حال، اگر کاربر بتواند از طریق پیوندهای متنی معمولی به همه صفحههای یک سایت دست یابد، قابلیت دسترسیپذیری به سایت شما بیشتر خواهد شد. برای اطلاعات بیشتر، ر. ک. چگونه گوگل با فایلهای غیرمتنی برخورد میکند).
• از ناوبری «خُرده نانی» ( Breadcrumb navigation) استفاده کنید. خُرده نان، ردیفی از پیوندهای داخلی در بالا یا پایین یک صفحه است که به بازدیدکنندگان امکان میدهد به سرعت به بخش قبلی یا صفحه ریشه باز گردند. اغلب خُرده نانها عمومیترین صفحه را در ابتدا و سمت چپ فهرستشان دارند و بخشهای خاصتر، به ترتیب در سمت راست میآیند.
پیوندهای خُرده نانی در یک صفحه مقاله داخلیتر در سایت ما
یک صفحه نقشه سایت HTML در سایت خود قرار دهید و از یک فایل نقشه سایتی XMLبهره بگیرید. یک صفحه ساده نقشه سایت با پیوندهایی به همه صفحهها یا مهمترین آنها (اگر صدها یا هزاران صفحه دارید)، کارایی سایت شما را افزایش میدهد.
از این کارها اجتناب کنید:
• صفحه نقشه سایت شما قدیمی و دارای پیوندهای منفصل شود.
• ایجاد یک نقشه سایت HTML که تنها صفحهها را فهرست کند، بدون آن که بدانها نظمی ببخشد (به عنوان نمونه بر اساس موضوع).
توجه داشته باشید که اگر کاربری، بخشی از آدرس اینترنتی شما را پاک کند، چه اتفاقی میافتد. ممکن است برخی کاربران به شیوههای عجیب در سایت شما حرکت کنند؛ شما باید این مسئله را پیشبینی کنید. به عنوان نمونه، به جای استفاده از پیوندهای خُرده نانی در صفحه، ممکن است یک کاربر، بخشی از آدرس اینترنتی را به امید دستیابی به محتوایی کلیتر، حذف کند. او ممکن است از پیوند http://www.brandonsbaseballcards.com/news/2008/upcoming-baseball-card-shows.htm دیدن کند، در حالی که عبارت http://www.brandonsbaseballcards.com/news/2008/ را در مکان آدرس تایپ میکند، به این امید که با این کار، اخبار سال 2008 را بیابد. آیا سایت شما در چنین شرایطی، آماده نشان دادن محتوا هست، یا این که خطای 404 («صفحه مورد نظر پیدا نشد») را به کاربر نشان خواهد داد؟ درباره بالا رفتن سطح یک دایرکتوری به http://www.brandonsbaseballcards.com/news/ چه؟
صفحه 404 سودمندی داشته باشید. گاه کاربران، یا به خاطر دنبال کردن یک پیوند مشکلدار یا تایپ اشتباه یک آدرس اینترنتی، به صفحهای میروند که در سایت شما وجود ندارد. داشتن یک صفحه 404 شخصی که با مهربانی، کاربران را در سایت شما به یک صفحه فعال راهنمایی کند، تجربه خوبی برای آنان میآفریند. صفحه 404 مورد نظر، احتمالاً میتواند پیوندی به عقب، به صفحه ریشه داشته باشد؛ همچنین میتواند پیوندهایی به محتواهای مورد علاقه همگان ارائه دهد. شما میتوانید ابزارک 404 گوگل را در صفحه 404 سایت خود قرار دهید تا آن را به طور خودکار، با مطالب سودمند پُر کند. همچنین میتوانید از ابزارهای مدیران سایتی گوگل برای یافتن منابع آدرس اینترنتی که باعث خطاهای «پیدا نمیشود» میشوند، بهره بگیرید.
از این کارها اجتناب کنید:
• این که صفحههای 404 شما در موتورهای جستجو نمایه شوند (در مواردی که صفحاتی که وجود ندارند، درخواست میشوند، اطمینان حاصل کنید که سِروِر شبکه شما طوری تنظیم شده که رمز وضعیت 404 HTTP را دارد).
• داشتن پیام مبهمی مانند «پیدا نشد»، «404»، یا این که اصلاً صفحه 404 در کار نباشد.
• استفاده از طرحی برای صفحههای 404 که با بقیه سایت سازگاری ندارد.
خدمات و محتوای با کیفیت ارائه دهید
ایجاد محتوای سودمند، بیش از همه عواملی که در این جا مورد بحث قرار میگیرند، بر سایت شما اثر میگذارد. کاربران محتوای خوب را تشخیص میدهند و کاربران دیگر را به سوی آن راهنمایی میکنند. این کار میتواند از طریق نوشتن مطلب در وبلاگها، رسانههای اجتماعی، پست الکترونیکی، انجمنهای اینترنتی یا راههای دیگر صورت گیرد. خبررسانی معمولی یا دهان به دهان نیز نزد کاربران و گوگل برای سایت شما شهرت میسازد، اما به هر حال این امر بدون محتوای با کیفیت میسر نیست.
یک وبلاگنویس، بخشی از نوشته شما را مییابد، به آن علاقهمند میشود و سپس آن را در مطلبی در وبلاگش نقل میکند.
محتوایی که خلق میکنید، میتواند موضوع هر عنوان قابل تصوری باشد. ما در این جا بهترین کارهای ممکن را توصیه میکنیم:
شیوههای مناسب برای تولید محتوا
• متنهای خوانا بنویسید. کاربران از موضوعی که خوب نوشته شده باشد و به سادگی بتوان آن را دنبال کرد، لذت میبرند.
از این کارها اجتناب کنید:
• نوشتن متنهای ضعیف با اشتباهات املایی و دستوری بسیار
• جا دادن متن در تصویر برای محتواهای متنی (ممکن است کاربران بخواهند متن را کپی کنند و موتورهای جستجو نتوانند آن را بخوانند)
مطالبتان را پیرامون عنوان انتخابی خود، منظم نگاه دارید. سعی کنید محتواها را طوری تنظیم کنید که بازدیدکنندگان بدانند موضوعات کجا شروع میشوند و کجا به پایان میرسند. شکستن محتوا به بخشهای منطقی یا پاراگرافبندی آن، به کاربران کمک میکند محتوای مورد نظر خود را سریعتر بیابند.
از این کار اجتناب کنید:
• تلنبار کردن حجم بزرگی از متن در یک صفحه، بدون پاراگرافبندی، استفاده ار تیترهای کوچکتر یا بخش کردن آن
از زبان مناسب استفاده کنید. درباره کلماتی که ممکن است کاربران برای یافتن قسمتی از محتوای شما از آنها استفاده کنند، فکر کنید. کاربرانی که چیز زیادی درباره موضوع نمیدانند، در مقایسه با کاربرانی که درباره آن زیاد میدانند، از کلمات متفاوتی استفاده میکنند. به عنوان نمونه، یک طرفدار پروپا قرص بیسبال ممکن است عبارت [nlcs] را جستجو کند که عبارت اختصاری «لیگ قهرمانی ملی» است، در حالی که یک طرفدار تازهکار، جستجوی کلیتری مانند [baseball playoffs] خواهد داشت. پیشبینی این تفاوتها هنگام جستجو و در نظر گرفتن آنها حین نوشتن محتوا (استفاده درست از عبارات کلیدی)، نتایج مثبتی به بار میآورد. Googl AdWords با ایجاد ابزار کلمات کلیدی، برای یافتن کلمات کلیدی متفاوت و دانستن حجم تقریبی جستجو برای هر یک از آنها، به شما کمک میکند. همچنین، ابزارهای مدیران سایت گوگل، بیشترین جستجوهای جستجو شدهای را که سایت شما را به عنوان نتیجه نشان میدهد و بیشترین کاربران را به طرف سایت شما هدایت میکند، در اختیارتان قرار میدهد.
محتوایی منحصر به فرد و تازه ایجاد کنید. محتوای تازه، نه تنها باعث میشود کاربران کنونی دوباره از سایت شما دیدن کنند، بلکه کاربران جدیدی برایتان به ارمغان میآورد.
از این کارها اجتناب کنید:
• تکرار مکررات (یا کپی کردن) محتوای کنونی که ارزش اضافه اندکی برای کاربران ایجاد میکند.
• داشتن نسخههای دوبارهسازی شده یا تقریباً دوبارهسازی شده از محتوا در سراسر سایت ( برای اطلاعات بیشتر، ر. ک. محتوای دوبارهسازی شده)
محتوا و خدمات ویژه ارائه دهید. خدمات تازه و سودمندی ارائه کنید که سایتهای دیگر آنها را نداشته باشند. میتوانید بخشی از یک تحقیق جدید را منتشر کنید یا خبر هیجانانگیزی بدهید. گاهی سایتهای دیگر برای انجام این کارها، فاقد منابع یا تخصص لازم هستند.
در درجه نخست، محتوا را برای کاربران ایجاد کنید، نه برای موتورهای جستجو. طراحی سایت پیرامون نیازهای کاربران و اطمینان از دسترسپذیر بودن سایت برای موتورهای جستجو، پیامدهای مثبتی خواهد داشت.
از این کارها اجتناب کنید:
• وارد کردن تعداد بیشماری کلمات کلیدی غیرضروری که برای موتورهای جستجو سودمند هستند، اما به چشم کاربران آزاردهنده و بیمعنا میآیند.
• داشتن موانعی مانند «تکرار املای نادرست برای رسیدن به این صفحه» که برای کاربران ارزشی ندارد.
• پنهان کردن حیلهگرانه متن از کاربران در عین نمایش آن به موتورهای جستجو
متنپیوند(Anchor text) بهتری بنویسید
متنپیوند، همان متن قابل کلیک کردن است و همه کاربران آن را به عنوان نتیجه یک پیوند میبینند. این متن، در برچسب جای میگیرد.
این متنپیوند محتوای یکی از صفحههای مقالات ما را به دقت توضیح میدهد.
این متن درباره صفحهای که به آن پیوند میشوید، به کاربران و گوگل اطلاعاتی میدهد. پیوندهای صفحه شما ممکن است داخلی ـ اشاره به دیگر صفحههای سایت شما ـ یا خارجی باشند ـ که به محتوای دیگر سایتها مرتبط میشوند. در هر دوی این موارد، هر چه متنپیوند شما بهتر باشد، فهم این که صفحهای که به آن پیوند میدهید، چیست، هم برای کاربران و هم برای گوگل آسانتر میشود.
منبع: گوگل
گروه ترجمه ی همکاران سیستم
افزودن دیدگاه جدید