کد مطلب: 

2985

شبکه‎ی اینترنت در دستان سیاستمداران

سیتنا - کشورها ، سازمانها و شرکتهای مختلف دائماً به دنبال این هستند که با استفاده از راهکارهای گوناگون اقدام به تحت تأثیر قراردادن اقشار جامعه نمایند. در این میان باتوجه به اینکه جامعه مجازی وب(Web) یکی از پر مخاطبترین رسانه های دنیا به شمار می رود ، بسیاری به دنبال استفاده از این بستر اطلاعاتی به منظور تأثیرگذاری بر اذهان عمومی حرکت کرده اند و در این عرصه موفقیت های بزرگی نیز بدست آورده اند.

 

استفاده از وب به منظور تبلیغات

پر مخاطب بودن دنیای وب را می توان به عنوان اساسی ترین دلیل این موضوع دانست . از طرفی کاربران وب معمولاً اقشاری از جامعه هستند که امکانات به نسبت بیشتری نسبت به دیگر افراد جامعه به منظور انتشار اخبار و اطلاعات دارند و به طبع آن همین افراد خود می توانند نقش بسزایی در انتشار خبرها داشته باشند. همچنین انتشار خبر در وب نیازمند هزینه آنچنانی نیست . شاید امروزه کم هزینه ترین نحوه انتشار خبر را بتوان در استفاده از وب سایت ها خلاصه کرد. یکی دیگر از مواردی که بسیاری از نخبه ها را به سمت وب کشانده است ، نشر متون بدون مسئولیت پذیری و یا کسب اجازه نشر می باشد . در دنیای واقعی نشر اخبار و نوشته ها به سادگی وب نیست تا هر فردی به دلخواه خود و هر زمان که لازم دانست اقدام به نشر و پخش مطالب خود نماید. متاسفانه و یا خوشبختانه دنیای وب این فرصت را به همه داده است تا بتوانند نوشته ها و ذهنیات خود را بدون محدودیت و یا اعمال نظر دیگران به سمع و نظر دیگران برسانند.

از دیگر عواملی که وب را در میان رسانه ها محبوب تر کرده است سرعت انتشار اخبار و مطالب در آن می باشد. به گونه ای که در کمترین زمان ممکن یک خبر در دورترین نقاط جهان در دسترس عموم قرار می گیرد.

 

از دیگر مزایای وب می توان به سرعتupdate کردن اطلاعات و در دسترس بودن وب در همه مکانها و زمانها اشاره کرد. بگونه ای که شما در هر لحظه و هرکجا قادر خواهید بود اطلاعات و اخبار خود را ویرایش ، حذف و یا اضافه کنید.

 

WEB 2

در سالهای اخیر شرکتهایی با بودجه های فراوان اقدام به تهیه سامانه هایی با استفاده از تکنولوژیweb2 کرده اند. تکنولوژیWeb2 این امکان را می دهد تا ضمن اینکه مجریان سامانه اخبار خود را نشر می دهند ، کاربران و خوانندگان این چنین سامانه ها نیز بتوانند به نسبت دسترسی های خود اقدام به ویرایش ، حذف و یا اضافه کردن مطالب این سامانه ها نمایند . یک نمونه از بزرگترین و معروف ترین این سامانه ها ویکی پدیا می باشد. در این وب سایت همه کاربران می توانند مطالب را خوانده و به دلخواه خود ویرایش نمایند . البته تیمی با دریافت هزینه هایی اندک دائماً در حال مطالعه مطالب هستند تا مبادا اطلاعاتی با مضامین مخالف با مقاصد مدیران و حامیان اینگونه سامانه ها به رویت عموم برسد.

 

پس از استقبال زیادی که از این تکنولوژی بعمل آمد ، بسیاری از نهادها و کشورهای دنیا به این فکر رفتند تا به صورت مخفیانه و در قالب شرکتها و سازمانهای مردمی اقدام به برپایی چنین سامانه هایی نمایند و در پس زمینه آن اقدام به اشاعه فرهنگ ها و افکار مورد نظر خودشان در اذهان عمومی  کنند.

 

بسیاری از شرکتهای بزرگ نرم افزاری و سخت افزاری تحت نفوذ سیاستهای بعضی از کشورها و با دریافت مبالغی هنگفت،  اقدام به حرکتهای جاسوسی در پشت زمینه نرم افزارها و سخت افزارها می کنند و اطلاعات حساس کاربران را می ربایند( این نرم افزارها بهTrojan معروف شده اند) . دامنه این تخلفات گاه به شرکتهای بزرگ رسیده است . تا جایی که اخیراً انگشتهای اتهام به سویMicrosoft نیز اشاره رفته است.  البته تاکنون هیچ سند رسمی و قانونی و یا قابل انتشاری وجود ندارد که این اتهامات را ثابت نماید ولی ملاقاتهای متعدد مسئولان اطلاعاتی و امنیتی کشور آمریکا با مدیران این شرکت، دنیا را در این فکر فرو برده که مباداMicrosoft در حق مشتریان خود خیانت نماید و اطلاعات شخصی آنها را جمع آوری و در اختیار سازمانهای اطلاعاتی قرار دهد.

 

چند سالی است وب سایت ویکی لیکس(WikiLeaks) که ادعا می کند یک سامانه شخصی و بدون هر وابستگی به سازمان و یا نهادی است شروع به کار کرده. این وب سایت در ابتدا همانند دیگر اعضای خانواده ویکی (Wiki) امکان ویرایش را به همه کاربران خود می داد تا بتوانند اطلاعات و مطالب خود را ارسال ، ویرایش و یا حذف نمایند . در حقیقت ویکی لیکس(WikiLeaks) با این هدف افتتاح شد تا اقدام به افشای اسناد محرمانه نماید و از همه افرادی که به هر نحوی از اسنادی محرمانه باخبر بودند درخواست کرد تا اطلاعات خود را برای نمایش عمومی بر روی این سامانه قرار دهند . اما مدتی پس از اینکه این سامانه معروف شد دیگر برای کاربران خود مجوز تغییر اطلاعات را صادر نکرد و به مرور زمان یک سامانه یک طرفه شد . این وب سایت در مدتی بعد اقدام به افشای هزاران سند نظامی کشور آمریکا نمود و با این کار آن عده معدودی هم که با آن آشنا نشده بودند از وجود چنین سامانه ای باخبر شدند. در واکنش به این اقدام موسس این سامانه توسط پلیس آمریکا بازداشت خانگی شد و وی در ادامه به نشانه اعتراض مدتها با پای برهنه در خیابانها و جلسات ظاهر می شد.

 

 اما به راستی چه چیز در پس اینگونه اقدامها وجود دارد. آیا واقعاً افشای این همه سند محرمانه بدون اطلاع سازمان اطلاعات آمریکا بوده است ؟ باور این موضوع برای خیلی ها دشوار خواهد بود. اگر همین وب سایت در آینده ای نزدیک اسنادی محرمانه و بی نام و نشان از کشورهای دیگر را با هدف هایی مشخص افشاء کند آیا خیل عظیم دوست داران و حامیان این سامانه خود به خود به سمت اهداف دلخواه عوامل این افشاء حرکت نمی کنند ؟ پس با کمی واقع بینی در می یابیم که در پس بسیاری از این اقدامات به ظاهر مردمی و حتی بشر دوستانه اهدافی بزرگ پنهان شده است.

 

با توجه به موارد ذکر شده به خوبی می توان دریافت که اگر خطوط سیاسی، مذهبی یا عقاید مختلف نتوانند جایگاه و سکویی در وب برای معرفی خود پیدا کنند رفته رفته کمرنگ خواهند شد چراکه رقیبان آنها جای آنها را خواهند گرفت و جالبتر اینکه رشد مطالب در وب همواره تساعدی بوده است لذا واقعاً جبران فاصله های زمانی در وب بسیار دشوار خواهد بود و رقیبان مخاطبان شما را هر چه سریعتر در گروه خود جای می دهند. پس برای یارگیری لحظه ای درنگ نکنید!

نویسنده مقاله : وحید گودرزی اصفهانی

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2012-06-22 13:12

افزودن دیدگاه جدید