کد مطلب: 

5653

فتاوای مراجع عظام تقلید در مورد مکالمه‎ی تصویری رایتل/ امضای طومار راهپیمایان قمی برای برخورد با رایتل

فتاوای مراجع عظام تقلید در مورد مکالمه‎ی تصویری رایتل/ امضای طومار راهپیمایان قمی برای برخورد با رایتل

در حاشیه مراسم سی و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، در بین راهپیمایان عده‌ای از طلاب علوم دینی با توزیع فتاوای مراجع عظام تقلید خواستار جلوگیری از بکارگیری سرویس مکالمه تصویری در نسل سوم اپراتورهای تلفن همراه شدند؛ همچنین بعضی از معترضین با امضای طوماری در مقابل دفتر روزنامه کیهان، از دولت خواستند با توجه به مضرات این سرویس و عدم فرهنگ سازی مناسب، نسبت به قطع این سرویس اقدام کند.

 

به گزارش سیتنا (CITNA.IR)، پیش از این، آیات عظام مکارم شیرازی، سبحانی، نوری‌همدانی و علوی گرگانی نظر خود را در خصوص راه‌اندازی سرویس مکالمه تصویری در نسل سوم اپراتورهای تلفن همراه اعلام کردند.

 

به یقین مفاسد این کار از فوائد آن بیشتر است

 

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در این خصوص بیان کرده است: به یقین مفاسد این کار از فوائد آن بیشتر است و منشاء مفاسد جدیدی در جامعه ما که متاسفانه درگیر مفاسد مختلفی است خواهد شد و با توجه به این که ضرورتی برای اصل این کار نیست بنابراین شرکت‌های خصوصی و دولتی باید از آن خودداری کنند.

 

سرویس مکالمه تصویری رایتل مفاسد بسیاری را بدنبال دارد

 

آیت‌الله جعفر سبحانی نیز با اعلام نظر خود، قرار گرفتن چنین سرویسی بر روی گوشی‌های موبایل در دست جوانان اعم از دختر و پسر را دارای مفاسد زیادی بیان و تصریح کرده است: باید از خرید و فروش آن جلوگیری شود و نباید دولت چنین امکاناتی را در اختیار مردم قرار دهد و فوائد جزئی در مقابل این مضرات بسیار کوچک است.

 

رایتل عفت عمومی را مورد تهدید قرار می‌دهد

 

آیت‌الله نوری همدانی با بیان این‌که «امکان از هم گسستن اساس خانواده‌ها نیز هست» اظهار کرده است: با توجه به اینکه مفاسد این کار بسیار زیاد است؛ عفت عمومی را مورد تهدید قرار می‌دهد و بنابراین اقدام به انجام آن جایز نیست.

 

نسل سوم اپراتور تلفن همراه "رایتل" با آموزه‌های دینی در تضاد است

 

آیت‌الله سیدمحمدعلی علوی گرگانی، در این خصوص تصریح کرده است: نظر به اینکه نسل سوم اپراتور تلفن‌های همراه با آموزه‌های دینی در تضاد است و می‌تواند عفت عمومی جامعه و نظم حاکم بر آن را خدشه‌دار و خانواده‌ها را به ورطه نابودی اخلاقی و بنیانی بکشد و لذا نصب و راه اندازی این اپراتور چه از طرف دولت و چه از جانب بخش خصوصی به صلاح نیست.

 

این مرجع تقلید ادامه داده است: هرگونه اقدامی در این مسیر خلاف شرع است و البته لازم به ذکر است که ما درصدد تخطئه اصل فن‌آوری نیستیم بلکه از آن جهت که این صنعت زیان و ضررهای فراوانی را می‌تواند برای جامعه اسلامی چه از جهت امنیت اخلاقی و چه از جهت سیاسی و دینی داشته باشد و تهدید کننده بنیان خانواده است، راه اندازی این اپراتور را جایز نمی‌دانم.

منبع: ایسنای قم

 

مطالب مرتبط: فتوای آیت الله مکارم مبنی بر خودداری از مکالمه‎ی تصویری با رایتل

                      در نظرسنجی سیتنا در خصوص رایتل شرکت کنید

 

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2013-02-10 20:53

دیدگاه‌ها

تصویر رضا کوچکی
اگر کسی نخواهد تصویرش پخش نخواهد شد بالفرض محال اگر پخش تصویر اجباری هم باشد طرف قبل از پاسخ دادن خودش را مرتب خواهد کرد مگر کسی که خودش عصمت و عفت حالیش نباشد که در این صورت تقصیر رایتل نیست راههای زیادی برای بی حجابی یا بالاتر بی حیایی وجود دارد . . .
ارسال شده توسط رضا کوچکی در 11 دى 48 - 04:03
تصویر elyas
با تاسف باید عرض کنم بسیاری از سایت ها بدون درج سوالات فقط متن پاسخ مراجع را گذاشته اند ولی باید توجه داشت از جهت فقهی برداشت و فهمیدن حکم شرعی از یک رساله با یک استفتا متفاوت است. چون در استفتا با توجه به سوال و فرض ان پاسخ داده میشود. و در این مساله مهم این نکته لحاظ نشده و حداقل احتمال اشتباه بین حرام بودن یا حلال بودن برای مردم وجود دارد.یعنی میتوان گفت اطلاعات غلط داده شده. اما به فرض صحت حرمت مراجع ما همه محترم هستد و باید به نظرات انها احترام گذاشت البته من از مقلدین این عزیزان نیستم و بدون در نظر گرفتن نظرات مخالفان یا خودم سوالاتی را مطرح میکنم اگر وظیفه یک مجتهد استنباط احکام است چرا اینجا تبدیل به تشخیص مصداق شده؟ چرا در موضوعاتی مهمتر از این تشخیص مفسده داشتن به عهده مکلف گذاشته شده ولی در این مساله ...؟ این مفاسد غالبا در دوربین های گوشی ها و..هم وجود دارد چه طور انها مصداق مفاسد قرار نگرفتند؟
ارسال شده توسط elyas در 11 دى 48 - 04:03

افزودن دیدگاه جدید