کد مطلب: 

187802

ساز مخالف اپراتورهای تلفن همراه برای اجرای ترابردپذیری!

اگرچه اقدامات فنی و زیرساختی برای اجرای طرح کلان ترابردپذیری (تعویض اپراتور تلفن همراه بدون تغییر شماره) انجام شده است، ولی به نظر می رسد همچنان اپراتورهای تلفن همراه برای اجرای این طرح اتفاق نظر ندارند.
ساز مخالف اپراتورهای تلفن همراه برای اجرای ترابردپذیری!

به گزارش سیتنا، دکتر محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، چندی پیش در گفت‌وگو با ایران و در پاسخ به سوال "قرار بر آن بود که 27 اردیبهشت طرح ترابردپذیری اجرا شود اما این طرح در این روز اجرا نشد و همین موضوع سبب شد طیفی از منتقدان دولت عنوان کنند که این پروژه با شکست مواجه شده است، دلیل تأخیر در اجرای این طرح چیست؟" گفته بود: این طرح هیچ مشکل زیرساختی ندارد، تست نهایی آن انجام شده و همین حالا هم می‌توان آن را اجرا کرد. حتی قرار بر آن بود که جزو پروژه‌های افتتاحی روز ارتباطات قرار بگیرد ولی چون طرح‌های در نظرگرفته شده برای این روز ازجمله «دولت الکترونیک» جزو پروژه هایی قرار داشت که خیلی روی آن کار شده بود و دوستان احتمال می‌دادند که این پروژه‌ها تحت تأثیر همدیگر قرار بگیرند به همین دلیل پیشنهاد کردند در روز ارتباطات 3 پروژه افتتاح شود و بهره برداری از پروژه ترابردپذیری به هفته بعد موکول شود. پس موضوع شکست این طرح، به‌کل واقعیت ندارد و بزودی حتماً شاهد افتتاح این طرح خواهیم بود.
در پاسخ به منتقدان هم باید گفت که وقتی می‌بینیم در دنیا سازوکارهایی برای رقابت سالم، بالا رفتن کیفیت و پایین آمدن تعرفه وجود دارد و در عین حال مردم هم حق انتخاب دارند چرا نباید از آن استقبال کرد و بهره گرفت؟ این طرح در همه کشورهای غربی و بسیاری از کشورهای دیگر درحال توسعه اجرا می‌شود و ما نیز کاری که برای مردم مفید باشد انجام می‌دهیم.

بخشی از ترابردپذیری مشکلات فنی دارد

در همین حال، وحید صدوقی، مدیرعامل همراه اول هم در مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام درباره چالش احتمالی اجرای ترابردپذیری شماره ها برای همراه اول اظهار کرد: ما از قبل زیرساخت های لازم را برای اجرای این طرح ایجاد کرده ایم. اکنون سه معاون شرکت در کمیته ای برای این طرح مسئولیت دارند و برای ایجاد زیرساخت ها از حضور مشاور خارجی حرفه از بهره گرفته ایم.

به گزارش سیتنا، صدوقی با بیان اینکه تجارب کشورهای اجرا کننده این طرح را بررسی کرده ایم، گفت: روشی که در ایران دنبال می شود استاندارد نیست. اگر قرار باشد از داخل و خارج از کشور با اجرای ترابردپذیری، تماس حاصل شود، ترافیک باید به سمت سوئیچ های استانی زیرساخت و مخابرات رود تا بعد از آن به اپراتور مربوطه منتقل شود.

وی افزود: قرار است ترافیک از بستر ثابت به همراه اول و بعد اپراتورها منتقل شود. این کار مشکلات فنی دارد و موضوع را به رگولاتوری اطلاع داده ایم.

ترابردپذیری یکی از پیچیده‌ترین طرح‌های اپراتوری است

مدیر عامل اپراتور دوم ارتباطی کشور هم در پاسخ به انتقاداتی که درباره‌ شیوه اجرای طرح ترابردپذیری شماره تلفن همراه مطرح می‌شود، گفت: به نظر این انتقادات کمی بی‌انصافی است. این طرح می‌توانسته از زمان تولد ایرانسل اجرا شود.

علیرضا قلمبر دزفولی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در پاسخ به سوالی درباره پیش‌بینی‌های او از اجرای طرح ترابرد‌پذیری شماره‌ها عنوان کرد: در این خصوص لازم است که مدتی صبر شود تا در نهایت با اجرای این طرح بتوان درباره نحوه‌ی جابه‌جایی مشترکان و نتایج آن نظر داد.

به گزارش سیتنا، دزفولی در پاسخ به انتقاداتی که در خصوص نحوه اجرای این طرح مطرح می‌شود، گفت: به نظر می‌رسد این انتقادات کمی بی‌انصافی باشد، چرا که این طرح یکی از پیچیده‌ترین طرح‌های اپراتوری است و برای اجرای آن لازم است شبکه تمام اپراتورها به یکدیگر مربوط شود.

مدیر عامل اپراتور دوم ارتباطی با بیان این‌که تاکنون طرحی با این وسعت در فضای ارتباطی کشور انجام نشده، اظهار کرد: اجرای این طرح فرآیند پیچیده‌ای که در مدت زمانی معقول صورت گرفته و از سوی دیگر بهره‌مندی از مزایای این طرح حق طبیعی مردم است.

وی ادامه داد: حال که عده‌ای روی کار آمده و آستین‌ها را برای اجرای چنین طرحی بالا زده‌اند، زیر سوال بردن غیرمنطقی دادن آن کار درستی نیست و نباید با آن مبارزه کرد.

مدیرعامل اپراتور دوم ارتباطی در پایان یادآور شد: اکنون دقایق آخر است و در آینده‌ای نزدیک اجرای طرح ترابرد‌پذیری شماره‌ها عملیاتی خواهد شد.

ترابردپذیری حرکت بزرگ وزارت ارتباطات است

اما مدیرعامل رایتل اجرای طرح ترابردپذیری را همچون رومینگ ملی حرکت بزرگ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دانسته و اعلام کرد که بعد از اجرای طرح ترابردپذیری فضای میان اپراتورها رقابتی خواهد شد.

به گزارش سیتنا، سید مجید صدری در نشست خبری چندی پیش خود گفت: اجرای ترابردپذیری همانند رومینگ ملی یک حرکت بزرگی است که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با نظارت و پیگری شخص آقای واعظی وزیر ارتباطات آن را به صورت جدی پیگیری و اجرا می‌کند و رایتل برای اجرای این طرح آمادگی کامل دارد.

صدری افزود: بعد از اجرای ترابردپذیری فعالیت اپراتورهای تلفن همراه رقابتی می‌شود و هر اپراتوری که کیفیت بهتری داشته باشد، مردم بیشتر به سمت آن حرکت می‌کنند.

مدیرعامل رایتل از فعالیت‌های ویژه اپراتور سوم برای جذب مشتری بیشتر در ترابردپذیری اطلاع داد و اعلام کرد: طرح‌های خوبی برای اجرا در زمان ترابردپذیری در نظر گرفته‌ایم تا بتوانیم پس از اعلام رسمی آن را اجرا کنیم و مشترکان را به سوی‌ خود جذب کنیم.

مدیرعامل اپراتور سوم ادامه داد: هدف ما در این طرح‌ها ارائه سرویس و خدمات با کیفیت است. وقتی مشترکی اپراتور خود را عوض می‌کند، تعویض اپراتور یک بحث است و اینکه آن مشترک را حفظ کنیم بحث دیگری است. ما دنبال آن هستیم که مشتری در شبکه ما بماند و از ترابرد به شبکه رایتل راضی باشد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2016-06-06 00:44

افزودن دیدگاه جدید