همایون سامه یح در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به انتشار اخباری درباره تولید واکسن کرونا در آمریکا گفت: به فرض آنکه تحریم وجود ندارد و می توان به راحتی واکسن کرونا از آمریکا را به کشور وارد کرد باز هم باید این واقعیت را دانست که حداقل دو سال طول می کشد که واکسن کرونا به ایران وارد شود. پس رسیدن واکسن به کشور به این زودی ها امکان پذیر نیست.

وی توضیح داد: آمریکا سالیانه به ۷۰۰ میلیون واکسن نیاز دارد چون هر نفر باید دو بار در سال واکسن را تزریق کند. کشورهای دیگر اروپایی هم از قبل واکسن را خریداری کرده و قصد استفاده دارند. پس به این زودی ها نوبت ایران نمی شود. کما اینکه حمل و نقل این واکسن هم خود مشکلاتی دارد. چون باید در دمای منفی ۷۰ درجه نگهداری شده که اگر بخواهد از آمریکا به ایران بیاید حداقل ۲۴ تا ۳۶ ساعت زمان لازم دارد که این جدا از رفت و آمد از فرودگاه به انبار است. با این توضیحات باید دور واردات واکسن از آمریکا به کشورمان را خط کشید.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره تولید واکسن در داخل کشور نیز گفت: خبرهای ضد و نقیضی درباره تولید واکسن در داخل کشور منتشر شد. برخی شرکت ها گفتند که به تولید واکسن کرونا نزدیک شده و این اتفاق در آینده نزدیک رخ می دهد و آنها تنها به بودجه نیاز دارند. صحبت هایی که یک مقام مسوول در کمیسیون بهداشت رد و اعلام کرد که تولید واکسن به این زودی ها انجام نمی شود و حداقل دو سال طول می کشد که تمامی مراحل تولید و آزمایش های آن پایان یابد و بعد از آن به دست مردم برسد. پس مردم بدانند تا دو سال آینده کرونا را در کشور خواهیم داشت.

وی افزود: مردم فکر نکنند که واکسن به این زودی ها می رسد و آنها دیگر احتیاجی به استفاده از ماسک ندارند. این امری محال است، چون حتی در آمریکا به عنوان تولید کننده واکسن نیز به همه مردم واکسن نمی دهند زیرا تعداد آن محدود است. واکسن تنها به کسانی تزریق می شود که احتمال خطر ابتلا در آنها زیاد است. این یعنی شامل افراد با سن بالای ۶۵ سال و دارای بیماری زمینه ای می شود. در آمریکا هم همه مردم دسترسی به واکسن نخواهند داشت و مجاز به استفاده از آن نیستند.

سامه یح در پایان در جمع بندی اظهار کرد: دنیا تا مدت ها درگیر ویروس کرونا خواهد بود پس زودباور نباشیم که واکسن به این زودی ها قرار است برسد و کرونا خواهد رفت. نباید اهمال کاری کرد که نتیجه آن چندین برابر مشکلات است.