کد مطلب: 

267026

عرصه‌های نوظهور فناوری نیازمند رویکرد نوین حاکمیتی است

یک فعال اقتصادی معتقد است: عرصه های نوظهور فناوری اطلاعات و ارتباطات که بر اساس نیازهای جدید توسعه یافته است، نیازمند رویکردی نوین در سطح حاکمیتی و کارکردی است.
عرصه‌های نوظهور فناوری نیازمند رویکرد نوین حاکمیتی است

به گزارش سیتنا، محسن ابوئی مهریزی، رئیس هیات مدیره شرکت اتصال صنعت میانه (ESM)، در سرمقاله شماره 78 ماهنامه نسل چهارم نوشت:

عرصه های جدید فناوری اطلاعات و ارتباطات به سرعت در حال نمایان شدن است. این حوزه های نوظهور که بر پایه استفاده از زیرساخت‌های نوین ارتباطات و بر اساس نیازهای جدید توسعه یافته است، نیازمند رویکردی نوین در سطح حاکمیتی و کارکردی است.

باید اذعان کنیم که تفکرات سنت محور و غیرمنعطف امکان مواجهه و استفاده از فرصت‌های پیش رو را به شدت کاهش خواهد داد و زمینه رقابت با سایر کشورها را از کل بخش اقتصاد کشور که در سال‌های اخیر به بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات گره خورده است، دچار چالش خواهد کرد.

هوشمندسازی، هوش مصنوعی، بلاکچین و تکنولوژی های جدید مانند نسل پنجم تلفن همراه نیازمند رویکردهای جدید و فوری است. فرصت‌های نهفته در این تکنولوژی‌ها برای اقتصاد کشور جز با رگولاتوری هوشمندانه، ایجاد فرصت از طرف حاکمیت و همگرایی شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف و ایجاد اکوسیستم فعال در قالب کنسرسیوم و یا مجموعه های واحد، قابل بهره برداری دقیق و کامل نخواهند بود.

سیر تحولات فناوری در حرکتی سریع و برق آسا در حال وقوع است. ما دو راه مشخص پیش رو داریم یا با از دست دادن زمان و انتظار غیرمعقولانه اجازه دهیم تکنولوژی‌ها بر ما غالب شوند و الزامات خود را در جامعه حاکم کنند و بعد با چالش‌های ناشی از آنها به مقابله برخیزیم و یا تا فرصت است با رویکرد منطقی و عقلانی آنها را در مسیر درست و به دور از تعصب، به سمت اقتصاد و کسب و کار هدایت و از مزایای بیشمار آنها استفاده کنیم.

دنیای جدیدی در حوزه فناوری اطلاعات به دلیل چند بعدی بودن در حوزه های مختلف سخت افزار و نرم افزار و پردازش اطلاعات قابل مقایسه با محصولات و خدمات گذشته نخواهد بود.

به نظر می‌رسد باید با پیش بینی آینده ای نه چندان دور، زمینه ایجاد اکوسیستم های خلاق، مشارکت محور، با انگیزه و مسئولیت پذیر را فراهم کرد تا نهایتا امکان ارائه خدمات و محصولات جدید در سطوح بالا بر پایه تکنولوژی‌های جدید محقق گردد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2022-03-13 14:18

افزودن دیدگاه جدید