دلیل پرمصرفی خودروهای داخلی با وجود یورو ۶ چیست؟

دود
مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران گفت: خودروهای داخلی استاندارد یورو ۶ را دارند، اما به دلیل عقب ماندگی فناوری موتور، مصرف سوختشان بالاتر از خودروهای روز دنیاست.

به گزارش سیتنا، سعید تاجیک، مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران با اشاره به وضعیت مصرف سوخت خودروهای داخلی اظهار کرد: مهم‌ترین شاخصی که امروز میان خودروهای تولید داخل و خودروهای بین‌المللی قابل رقابت نیست، مصرف سوخت و توان موتور است.

وی افزود: خودروهای تولید داخل استاندارد آلایندگی یورو ۶ را پاس می‌کنند و خودروهایی که وارد بازار می‌شوند نیز این استاندارد را دارند و حتی در حوزه صادرات نیز از نظر استاندارد مشکلی وجود ندارد؛ اما واقعیت این است که بازار و مصرف‌کنندگان امروز به دنبال خودروهای کم‌مصرف هستند و در این بخش فاصله قابل توجهی با استانداردهای جهانی داریم.

مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران با بیان اینکه ریشه این مسئله به فناوری بازمی‌گردد، گفت: در صنعت خودروی جهان، فناوری موتور هر سال برای کاهش مصرف سوخت ارتقا پیدا می‌کند، اما در ایران به دلیل محدودیت‌های فناوری و دانش فنی، امکان همگامی با این روند به‌طور کامل وجود ندارد.

تاجیک ادامه داد: طراحی موتور خودرو در دنیا معمولاً حاصل همکاری چندین شرکت و کشور است و شرکت‌های بزرگ خودروسازی با مشارکت یکدیگر فناوری‌های جدید را توسعه می‌دهند. با محدود شدن مسیر همکاری‌های بین‌المللی، صنعت خودروی ایران نیز از نظر فناوری در این حوزه عقب مانده است.

وی با اشاره به نقش خودروهای فرسوده در افزایش مصرف سوخت و آلودگی هوا گفت: یکی دیگر از چالش‌های جدی در کشور، وضعیت نامناسب اسقاط خودروهای فرسوده است. در حال حاضر تعداد زیادی خودرو قدیمی با مصرف سوخت بالا همچنان در چرخه تردد قرار دارند و همین موضوع به افزایش مصرف سوخت و آلودگی هوا دامن می‌زند.

مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران تأکید کرد: مدیریت مصرف سوخت و آلودگی هوا یک زنجیره به‌هم‌پیوسته است؛ به این معنا که علاوه بر استاندارد بودن خودرو، کیفیت سوخت، وضعیت معاینه فنی و خروج خودروهای فرسوده از چرخه تردد نیز نقش مهمی دارند.

تاجیک با اشاره به ضعف زیرساخت‌های معاینه فنی افزود: در حالی که خودروها با استانداردهای جدیدی مانند یورو ۶ تولید می‌شوند، اما تجهیزات بسیاری از مراکز معاینه فنی قدیمی است و توان سنجش دقیق این استانداردها را ندارد. در نتیجه پس از چند سال از تولید خودرو، عملاً چرخه کنترل آلایندگی و ایمنی به‌طور کامل و مؤثر انجام نمی‌شود.

وی در پایان گفت: با این حال باید توجه داشت که هیچ خودرویی بدون پاس کردن استانداردهای آلایندگی امکان ورود به بازار را ندارد؛ هرچند ممکن است خودروها از نظر شاخص‌های کیفی با یکدیگر تفاوت داشته باشند.

انتهای پیام


Source URL: https://www.citna.ir/news/338319/دلیل-پرمصرفی-خودروهای-داخلی-وجود-یورو-۶-چیست