به گزارش سیتنا، فعالان صنعت نمایش خانگی در جلسه پنجم کمیسیون تحول و نوآوری اتاق تهران گردهم آمدند تا مسائل پنهان این بازار، از نابسامانی رگولاتوری تا سردرگمی در سیاستهای حمایتیرا مطرح کنند و خواستار بازنگری در شیوه حکمرانی محتوای دیجیتال شوند. در این جلسه چنین عنوان شد که تنها ۱۱.۵میلیون نفر بهصورت قانونی از پلتفرمهای نمایش خانگی استفاده کرده و بیش از ۴۵ میلیون نفر، غیرقانونی از این فضا و محصولات تولیدی پلتفرمها استفاده میکنند.
در ابتدای این نشست، رضا قربانی، نایبرئیس کمیسیون تحول، نوآوری و بهرهوری اتاق بازرگانی تهران، به مرور اخبار حوزه فناوری و کسبوکارهای اقتصاد دیجیتال پرداخت و توضیح داد که بیمه رانندگان تاکسیهای آنلاین یکی از موضوعاتی است که در هفتههای اخیر نقل محافل زیستبوم کسبوکارهای دیجیتال شده و بهعنوان یکی از چالشیترین مباحث از آن یاد میشود. قربانی خاطرنشان کرد که اسنپ و تپسی با همکاری نهادهای صنفی جلساتی را برای بررسی مسئله بیمه رانندگان تاکسیهای اینترنتی و چالشهایی که پیشرویشان است، برگزار کردهاند.
نایبرئیس کمیسیون تحول، نوآوری و بهرهوری اتاق تهران در این جلسه اخباری درباره تنظیمگری رمزارزها در امارات، بهروزرسانی شبکه ایکس (توییتر سابق) و جمعه سیاه یا بلکفرایدی ارائه کرد و گفت که اتفاقات جمعه سیاه امسال سبب شد تا بار دیگر صحبت از تنظیمگری در بخشهای گوناگون اقتصاد دیجیتال مطرح شود. او تنظیمگری را کلیدواژهای خطرناک خواند و تاکید کرد که این موضوع تغییراتی را در فضای اقتصاد دیجیتال کشور بهوجود میآورد.
قربانی در بخش دیگری از سخنانش افزود: با توجه به رویدادهایی که بورس و فرابورس در حوزه رمزارزها برگزار میکند، این نکته حائز اهمیت است که برخلاف بانک مرکزی که صحبت از محدود و مسدود کردن پلتفرمهای رمزارزی دارد بهنظر میرسد بورس و فرابورس در حال پذیرش رمزارزها هستند و تمایل دارند اقداماتی را در این زمینه انجام دهند.
آخرین خبری که نایبرئیس کمیسیون تحول و نوآوری اتاق تهران به آن اشاره کرد برگزاری سومین رویداد برند کارفرمایی و دومین رویداد زیرساخت دیجیتال توسط کارخانه نوآوری رسانه راهکار در هفتههای آتی است.
در ادامه این جلسه، مازیار نوربخش، رئیس کمیسیون تحول، نوآوری و بهرهوری اتاق تهران به دغدغه پلتفرمهای خرید و فروش طلا اشاره و گزارشی را از وضعیت قانونگذاری در این پلتفرمها ارائه کرد. نوربخش همچنین توضیح داد که مسائل و چالشهای پلتفرمهای حوزه طلا در اتاق ایران در حال پیگیری است.
او در ادامه گفت: این کمیسیون در تلاش است تا در راستای اهداف و برابر ماموریتی که اتاق بازرگانی تهران برای آن تعیین کرده، اقدامات موثری را برای فعالان اقتصاد دیجیتال به انجام برساند و برگزاری جلسه ای با حضور فعالان حوزه نمایش خانگی نیز در همین راستا صورت گرفته است.
سعید رسولاف، نایبرئیس کمیسیون تحول، نوآوری و بهرهوری اتاق تهران نیز با اشاره به رونق پلتفرمهای vod یا شبکه نمایش خانگی در سالهای اخیر گفت: این پلتفرمها با چالشهای متعددی مواجه هستند. از جمله سند تسهیم درآمد محتوا که خردادماه امسال ابلاغ شده به یکی از دغدغههای فعالان این حوزه تبدیل شده است.
رسولاف در ادامه تاکید کرد که انجمن صنفی کارفرمایی شرکتهای نمایش ویدیوی آنلاین که اکنون یکی از انجمنهای زیرمجموعه اتاق تهران است با حضور بازیگران اصلی این انجمن تلاش کرده تا همافزایی میان اعضا را در بخشهای گوناگون برقرار کند.
در ادامه، محمد عسگرپور، دبیر انجمن vod با اشاره به نقش پررنگ پلتفرمهای نمایش خانگی در اقتصاد دیجیتال،تعدد رگولاتوری در بخشهای قانونگذاری، قیمتگذاری و محتوایی را از چالشهای این بخش دانست.
عسگرپورگفت:در پلتفرمهای نمایش خانگی مسئله محتوا و انتشار آن حساسیت خاص خود را دارد و رگولاتورهای مختلفی روی این پلتفرمها نظر میدهند. در عین حال، چنین اعلام میشود که رگولاتور اصلی نمایش خانگی صدا و سیما باشد؛ درحالی که این مجموعه ظرفیت قانونی مناسبی نداشته و قوانین مربوط به آن قدیمی شده است.
عسگرپور با اشاره به نبود تعریف مشخص از پلتفرمهای نمایش خانگی از تعداد بالای مجوزهای VOD نیز گلایه کرد و افزود: انجمن VOD اکنون حدود ۳۵ عضو دارد. اما تاکنون نزدیک به ۶۰۰ مجوز برای این پلتفرمها صادر شده است که بسیاری از آنها مورد استفاده قرار نگرفته است.
او به هزینه بالای راهاندازی پلتفرمهای نمایش خانگی اشاره کرد و گفت: بسیاری از کسانی که اقدام به دریافت مجوز کردهاند، سرمایهای برای تاسیس پلتفرم ندارند. عسگرپور، مسئله اصلی پلتفرمهای نمایش خانگی را تنظیمگری دانست و گفت: البته پلتفرمها مخالف تنظیمگری که بتواند آنها را مدیریت کند، نیستند بلکه نبود یک تنظیمگر مناسب که استمرار کافی داشته باشد و بتواند به رشد این اکوسیستم کمک کند، چالش بزرگی است.
حسن میثمی، مدیرکل توسعه فناوریهای نوین وزارت ارتباطات نیز پاشنه آشیل پلتفرمهای نمایش خانگی را عدم وجود یک تنظیمگر مناسب دانست و گفت که حکمرانی خوب موجب پیشرفت این صنعت میشود.
میثمی، رویکرد وزارت ارتباطات در دولت چهاردهم را نسبت به سکوهای نمایش خانگی مثبت ارزیابی کرد و گفت: سند تسهیم درآمد محتوایی، بهمعنای آن است که دیگر ترافیک مصرفی پلتفرمها تمام بها حساب میشود. پیش از این، برای حمایت از پلتفرمهای داخلی، ترافیک نیم بها اعلام شده بود ولی طبق این سند، ترافیک تمام بها میشود.
او افزود: سند تسهیم درآمد محتوا در بهمن ۱۴۰۳ به تصویب رسید و در خرداد ماه ابلاغ شد اما فعلا اجرای آن متوقف شده است. یکی از نگرانیهای مربوط به این سند، مسئله گردش پول است.
میثمی دلیل توقف اجرای این سند را تلاش برای توسعه اقتصاد دیجیتال در حوزه محتوا دانست و ایجاد شفافیت و مسائلی مانند ترافیکمحور نبودن برخی پلتفرمها را از جمله دلایل مسکوت ماندن این سند عنوان کرد. او افزود: گفته میشود تا پایان آذرماه این موضوع مورد بررسی قرار میگیرد و نهایی میشود. تلاش ما این است که سند تسهیم در مدت محدود و بهصورت آزمایشی برای پلتفرمها اجرا شود تا بتوان نتایج آن را مورد بررسی قرار داد.
محمد صراف، همبنیانگذار فیلمنت و عضو انجمن VOD در ادامه از ارائه گزارش کلی صنعت در جلسه با رئیسجمهور خبر داد و با انتقاد از عملکرد ساترا گفت: پلتفرمهای نمایش خانگی در یک دهه اخیر توانستهاند نقش چشمگیری در صنعت فرهنگ کشور داشته باشند اما همواره با چالشهای متعددی مواجه شدهاند. نبود امنیت اقتصادی، سختگیری از سوی سازمانهای غیرمرتبط و ورود پلتفرمهای نوظهوری که حتی توان سرمایهگذاری در یک سریال را ندارند از جمله مسائلی است که میتوان به آن اشاره کرد.
همبنیانگذار فیلمنت تاکید کرد که پلتفرمهای نمایش خانگی با تداوم در سریالسازی و توزیع محتوای صوتی و تصویری توانستهاند یک گردش مالی ۱۰ همتی را در صنعت به وجود بیاورند. او سرمایهگذاری و تولید محتوا را مهمترین نقطه قوت این پلتفرمها دانست و گفت: ما برای اولینبار مفهوم پریمیوم دیتا را معرفی کردیم.
حمیدرضا پوررجبعلی، مدیرعامل پلتفرم شیدا نیز با اشاره به قاچاق محتواها و انتشار آنها در سایر شبکههای توزیع محتوایی گفت: فقط ۲۷ درصد از مصرفکنندگان محصولات نمایش خانگی در پلتفرمها اقدام به خرید اشتراک میکنند. آمارهای ما نشان میدهد که ۱۱.۵میلیون نفر بهصورت قانونی از پلتفرمهای نمایش خانگی استفاده کرده و بیش از ۴۵ میلیون نفر، غیرقانونی از این فضا و محصولات تولیدی پلتفرمها استفاده میکنند. سرعت رشد هزینهها بالاست اما ما برای افزایش قیمت اشتراک با چالشها و نقدهای زیادی مواجه میشویم. مسئله نگرانکننده فعالان این حوزه چالشهای درآمد-هزینه است. پوررجبعلی به کاهش سرمایهگذاری در این زمینه نیز اشاره کرد.
صادق عباسی شاهکوه، دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران در ادامه، از بازتعریف مفهوم صوت و تصویر فراگیر سخن گفت و تاکید کرد که کسبوکارهای محتوایی مبتنی بر IP غیر فراگیر هستند. او همچنین با اشاره به سند تسهیم درآمد محتوایی گفت: نیم بها بودن ترافیک، موضوعی است که پلتفرمها با آن مشکل داشتند اما آن زمان با هدف حمایت از آنها اجرایی شده بود. مسئلهای که اینجا وجود دارد این است که در صورت نیمبها یا تمام بها بودن هزینه ترافیک مصرفی پلتفرمهای نمایش خانگی، اپراتورهای موبایل متضرر نشده ولی اپراتورهای ثابت متضرر خواهند شد.
موسی زمانزاده، مدیرعامل موسسه کلید طلایی که پلتفرم دوربین یکی از محصولات آن است، نیز به تحول در صنعت محتوا و تولید محتوا برای نسلهای آینده مانند نسل زد و آلفا اشاره کرد و گفت: نهادهای نظارت محتوایی بهتر است نگاهی به نسلهای جدید و سلیقه محتوایی آنها داشته باشند. به نظر میرسد، موضوعاتی مانند حمایت از محتوا، کپیرایت و شکلگیری یک اکوسیستم حقوقی اهمیت زیادی در این صنعت دارد و باید مورد توجه قرار گیرد.
امیر رضاخانیان، مدیرعامل گپ فیلم همانند سایر فعالان پلتفرمهای نمایش خانگی، به تماشای غیرقانونی برنامهها در سایر پلتفرمها و تثبیت قیمت اشتراک این کسبوکارها اشاره کرد و گفت در صورتی که چالشهای پلتفرمها ادامه یابد، این کسبوکارها رو به تعطیلی خواهند گذاشت.
ابوالقاسم خداوردیلو، مدیر ارتباط با بخشخصوصی مرکز ملی فضای مجازی نیز توضیح داد که سند تسهیم درآمد محتوا از مطالبه بخشخصوصی آغاز شده و حل مشکلات اپراتورها و مسئله کپی رایت نیز در دستور کار این نهاد قرار دارد.
در پایان این نشست، رئیس کمیسیون تحول، نوآوری و بهرهوری اتاق تهران ضمن جمعبندی موضوعات مطرح شده گفت:طبق قانون، نماینده رسمی بخشخصوصی اتاق بازرگانی است. از آنجا که اتاق ارتباط خوبی با مجلس دارد، ما آمادهایم تا هرگونه کمکی از مشاوره حقوقی،کمک به توسعه صنعت و انعکاس صدای فعالان حوزهی محتوا به نهادهای تصمیمگیر را ارائه دهیم.
انتهای پیام