فرامرز رستگار، دبیر و نایبرئیس هیأتمدیره سندیکای صنعت مخابرات ایران، در گفتوگو با خبرنگار سیتنا درباره جزئیات برگزاری نمایشگاه تلکام پیشرو، اظهار کرد: «اطلاعات دقیق ثبتنام و ظرفیتها را برگزارکننده نمایشگاه در اختیار دارد، اما بر اساس دادههایی که بهعنوان عضو شورای سیاستگذاری دریافت کردهام، ثبتنام اولیه بهطور کامل انجام شده و تمامی ۱۳ هزار متر مربع فضای مفید سالنها تکمیل شده است. همچنین از فضای باز نمایشگاه نیز استقبال قابل توجهی صورت گرفته است.»
وی افزود: «بر اساس برآوردها حدود ۵۰۰ متر مربع از فضا نیز بهصورت ارزی رزرو شده است. رزرو ارزی به این معناست که یا شرکت خارجی مستقیماً در نمایشگاه حاضر میشود یا نماینده رسمی آن شرکت در ایران غرفه را اداره خواهد کرد. مطابق مقررات نمایشگاه، این فضاها باید به نرخ ارزی واگذار شوند که طبیعتاً بسیار گرانتر از نرخ ریالی است. با توجه به شرایط فعلی ارتباطات بینالمللی، اختصاص ۵۰۰ متر مربع فضای ارزی رقم قابل توجهی محسوب میشود.»
رستگار با اشاره به برآورد تعداد شرکتهای خارجی در نمایشگاه تلکام 1404، گفت: «بر اساس میانگین ۵۰ متر مربع برای هر غرفه، پیشبینی میشود بین ۱۰ تا ۱۵ شرکت خارجی در نمایشگاه تلکام امسال حضور داشته باشند. البته رقم نهایی پس از تشکیل جلسه شورای سیاستگذاری، تعیین سالنها و چیدمان غرفهها مشخص خواهد شد.»
وی در مقایسه وضعیت امسال با سالهای گذشته توضیح داد:«در سال گذشته هیچ متراژ ارزی در اختیار نداشتیم. در آن دوره تنها یک شرکت ایرانی، بخشی از فعالیت یک شرکت خارجی را ارائه میکرد که در آن مورد نیز موضوع تفاوت هزینه ارزی مطرح شد. اما امسال روند کاملاً متفاوت است و وضعیت ثبتنام، چه برای شرکتهای داخلی و چه خارجی، مثبت و امیدوارکننده بود.»
نایبرئیس هیأتمدیره سندیکای صنعت مخابرات در ادامه به تغییرات ساختاری نمایشگاه طی سالهای گذشته اشاره کرد و گفت:
«نمایشگاه تلکام در ابتدا با ابتکار شرکت مخابرات ایران شکل گرفت؛ زمانی که این شرکت، دولتی و یک وزنه مهم در صنعت مخابرات بود. پس از خصوصیسازی مخابرات، وزارت ارتباطات محور برگزاری نمایشگاه شد و سالنها را سازماندهی میکرد و خود نیز با متراژ بالا در نمایشگاه حضور داشت. اما در دوره وزارت آقای جهرمی تصمیم گرفته شد هزینههای بالای حضور گسترده زیرمجموعههای وزارتخانه حذف شود. این تصمیم، که با هدف افزایش سهم بخش خصوصی گرفته شد، بهاشتباه برداشت شد که وزارت ارتباطات نسبت به نمایشگاه بیتفاوت شده است.»
او افزود: «همین موضوع باعث شد شائبههایی مانند ادغام یا حذف نمایشگاه مطرح شود. این وضعیت به بخش خصوصی برخورد و موجب شد تشکلها از جمله سندیکای صنعت مخابرات، اتحادیه صادرکنندگان و فاوای اتاق ایران و… با همکاری وزارت ارتباطات و معاونت علمی، برای حفظ و تقویت تلکام وارد عمل شوند. در سالهای ابتدایی این جابهجایی، نمایشگاه با نوسان روبهرو بود و برخی اپراتورها نیز بهدلیل فاصله زمانی کم با دیگر رویدادها، مشارکت محدودی داشتند.»
رستگار ادامه داد:«اما اکنون نمایشگاه به شرایط مطلوب نزدیک میشود. دو ماه مانده به زمان برگزاری، تمامی فضاها رزرو شده و اپراتورها نیز درخواستهای خود را ارائه دادهاند. البته اپراتورهای تلفن همراه معمولاً رقابت و حساسیتهای خاص خود را دارند و گاه بهدلیل مقایسه متراژ با یکدیگر، تصمیمگیری را به تعویق میاندازند.»
او تأکید کرد: «امسال اولویت تخصیص فضا با شرکتهای تولیدی، خدماتی و مشاورهای فعال در کشور است. شرکت مخابرات ایران نیز بهدلیل پروژههای بزرگ جاری خود نیازمند حضور پررنگ در نمایشگاه است و شرکتهای پشتیبان پروژههای آن نیز باید در کنار این مجموعه مستقر شوند.»
رستگار گفت: «در هفتههای آینده استقرار نهایی شرکتها، سالنبندی و متراژها مشخص شده و اسامی شرکتها بهصورت رسمی اطلاعرسانی خواهد شد. نسبت به چهار تا پنج سال گذشته، از نظر میزان تقاضا، آمادگی برگزارکنندگان و شرایط بازار، اطمینان خاطر بسیار بیشتری وجود دارد.»
او تنها دغدغه جدی نمایشگاه امسال را «حجم بالای تقاضا» دانست و گفت: «ازدحام درخواستها از سوی شرکتهای تولیدی، مشاورهای و اپراتوری بهحدی است که یافتن بهترین جانمایی برای جلب رضایت همه متقاضیان، چالش اصلی ما خواهد بود. اما از نظر رونق، حضور شرکتهای توانمند و مشارکت اپراتورها هیچ نگرانیای وجود ندارد.»
نایبرئیس هیأتمدیره سندیکا در پایان توصیه کرد:«شرکتهایی که قصد حضور در نمایشگاه دارند، ضروری است با پیام روشن و محصول یا خدمت متناسب با نیازهای طرحشده در برنامه هفتم توسعه و پروژههای جاری کارفرماهای بزرگ شرکت کنند.»
انتهای پیام
گفت و گو از سارا استوار