به گزارش سیتنا، در پرواز اولیانوفسک–مسکو، مسافران با صحنهای غیرمعمول روبهرو شدند: ربات انساننمایی که بهجای یک مهماندار، دستورالعملهای ایمنی ارائه میداد، با مسافران صحبت میکرد و وظایف متعددی را در کنار خدمه انسانی انجام میداد. «ولودیا» که شباهت زیادی به ربات Unitree G1 دارد، در نخستین حضور خود توجه زیادی را جلب کرد و حتی به سوژه عکسهای متعدد تبدیل شد. هرچند نوآوری پوبدا میتواند آینده صنعت هوانوردی را متحول کند، اما واکنشهای متفاوت کاربران نشان میدهد که در مسیر همکاری انسان و ربات، همچنان چالشهای امنیتی و احساسی پابرجاست؛ مسیری که بسیاری از شرکتها، از قطر ایرویز گرفته تا هیوندای و کیا، اکنون در آن قدم گذاشتهاند.
ایسنا در گزارشی آورده است،شرکت هواپیمایی روسی پوبدا(Pobeda) به اولین شرکت هواپیمایی جهان تبدیل شد که یک ربات انساننما را به عنوان مهماندار پرواز به کار میگیرد.
به نقل از آیای، این ربات انساننما به نام «ولودیا»(Volodya) عضوی از خدمه پرواز بود که به مسافران در مسیر اولیانوفسک-مسکو خدمترسانی کرد.
این ربات انساننما در طول این پرواز، مفید بودن خود را اثبات کرد و به مهمانداران پرواز در چندین وظیفه کمک کرد و امکانات همکاری انسان و ربات را به نمایش گذاشت.
فیلم کوتاهی که در یوتیوب منتشر شد، ربات انساننمای «ولودیا» را در حال تعامل با مسافران و خدمه پرواز نشان میداد.
«ولودیا» در این پرواز، دستورالعملهای ایمنی را ارائه داد و در طول سفر با مسافران تعامل داشت. این ربات از یک دستیار پرواز تقلید کرد تا دستورالعملها را بینقص ارائه دهد و توضیحات مفصلی را به مسافران ارائه دهد.
مقامات این شرکت هواپیمایی تأیید کردند که مسافران علاقه زیادی به این ربات نشان دادند و کودکان و بزرگسالان با این ربات انساننما عکس گرفتند.
این ربات از نظر ظاهری شبیه به ربات انساننمای G۱ محصول شرکت چینی یونیتیری(Unitree) است.
البته این اتفاق، نگرانیهایی را برانگیخته است و کاربران واکنشهای متفاوتی به آن نشان دادهاند. مثلا یکی از کاربران به طنز گفت که اگر یک ربات در حین پرواز تصمیم بگیرد که درب هواپیما را باز کند، چه اتفاقی میافتد و به مشکل بزرگی که مهمانداران در صورت از کنترل خارج شدن ربات با آن مواجه میشوند، اشاره کرد.
ربات انساننمای «ولودیا» ممکن است اولین ربات جهان باشد که به صورت آزمایشی در یک پرواز شرکت کرده است، اما سایر خطوط هوایی نیز در حال حاضر روی خودکارسازی این بخش از صنعت کار میکنند.
مارس ۲۰۲۴ بود که شرکت هواپیمایی «قطر ایرویز» از مجموعهای از رباتهای انساننما که لباس مهماندار هواپیما را پوشیده بودند، رونمایی کرد که آماده خدمترسانی به مسافران در هواپیما بودند. تمام خدمه مجهز به هوش مصنوعی مکالمهای هستند که قادر به پاسخگویی به سؤالات انسانی و انجام طیف وسیعی از وظایف هستند.
در حالی که این پیشرفتها در حوزه سفر و گردشگری رخ داده است، رباتهای انساننما کاربرد بیشتری در حوزه هوانوردی پیدا کردهاند. در ژوئن امسال شرکتهای «هیوندای» و «کیا» از یک ربات پوشیدنی موسوم به «X-ble Shoulder» که برای اهداف مونتاژ و نگهداری طراحی شده است، رونمایی کردند.
همچنان که دنیای صنعت، کمکهای رباتیک را عمیقتر بررسی میکند، چالش پیش رو این خواهد بود که اطمینان حاصل شود نوآوری، تجربه غیرقابل جایگزین انسانی را بهبود میبخشد، نه اینکه جایگزین آن شود.
انتهای پیام