محمدعلی یوسفی زاده، مدیرعامل شرکت آسیاتک در یادداشت ارسالی برای سیتنا آورده است:
در ایران، برخلاف بسیاری از کشورهای توسعهیافته، لایه دسترسی ثابت (Local Loop) تقریباً بهطور کامل در اختیار یک مجموعه است: شرکت مخابرات ایران.
مالکیت یکپارچه دسترسی + انتقال + تجهیزات فعال باعث شده مخابرات نقش همزمان زیرساختدار، رقیب تجاری و تنظیمکننده غیررسمی را داشته باشد.
این ترکیب، از منظر تنظیمگری، غیرقابل دفاع و از نظر رقابتی خانمانبرانداز است، زیرا:
در الگوی جهانی، چنین ساختاری فقط با تفکیک وظایف (Functional Separation) یا تبدیل Local Loop به یک Utility عمومی حل میشود؛ اما در ایران این تفکیک حتی روی کاغذ هم کامل اجرا نشده.
در نگاه مخابرات، UNSPها:
این تضاد منافع باعث میشود مخابرات عملاً تمام الزامات رگولاتوری را با حداکثر مقاومت اجرا کند یا بهصورت فرمالیته پیش ببرد.
در ادبیات جهانی رقابت، مخابرات رفتارهایی دارد که در دسته "سوءاستفاده کلاسیک از انحصار" قرار میگیرد:
الف) محدودسازی دسترسی (Refusal to Supply)
هرجا امکانپذیر باشد، مخابرات دسترسی UNSPها به پورت، مسیر یا امکان را:
درحالیکه همان سرویس برای مشتری خود بلافاصله فعال میشود.
ب) تاخیر عمدی (Strategic Delays)
تاخیر در provisioning، تمدید قراردادها، تحویل لینک، رفع خرابی، تخصیص پورت و ...
این تاخیرها بهصورت سیستماتیک رخ میدهد و تاثیر آن:
ج) قیمتگذاری غیرمنصفانه
مخابرات بارها تعرفهها را طوری تنظیم کرده که:
در دنیا این رفتار دقیقاً مصداق Abuse of Dominance است.
رگولاتوری ایران مقررات پیشرفتهای تصویب کرده (Bitstream، FNR، Portability، Unbundling).
اما مشکل اصلی اینجاست:
مخابرات تصمیم میگیرد کدام مقرره عملیاتی شود و کدام نشود.
این یعنی مخابرات عملاً خود رگولاتور ثانویه کشور شده است.
این رفتارها فقط رقیب را نمیزند — کشور را متضرر میکند:
۱) توسعه فیبر نوری کند میشود
چون انگیزه سرمایهگذاری برای UNSPها از بین میرود.
۲) مشترک نهایی ناراضی میشود
چون خدماتی که میتوانست بهتر باشد، قربانی انحصار و محدودیت میشود.
۳) نابرابری در بازار به بیاعتمادی تبدیل میشود
اپراتورهای کوچک و متوسط انگیزه ورود و نوآوری پیدا نمیکنند.
۴) شبکه ملی اطلاعات ضربه میخورد
زیرا توسعه پهنباند ثابت بدون رقابت واقعی پایدار نیست.
در هیچ کشور موفقی، اپراتور مالک زیرساخت اجازه ندارد:
اما در ایران:
باعث شده مخابرات عملاً در برابر قوانین بالادستی پاسخگو نباشد.
این وضعیت یک چالش حکمرانی است نه فقط یک اختلاف فنی.
بازار اینترنت ثابت ایران ظاهراً چند اپراتوری است، اما در عمل:
این یعنی بازار بهصورت ساختاری طراحی شده تا رقابت شکست بخورد.
مشکلات UNSPها ناشی از خطاهای اجرایی نیست؛ از کلیت معماری حکمرانی و ساختاری شبکه ثابت ایران سرچشمه میگیرد.
مخابرات ایران در نقش مالک زیرساخت + اپراتور تجاری + تصمیمگیر فنی، یک زنجیره ۳لایه را انحصاری مدیریت میکند.
این وضعیت در تمام دنیا تنها با تفکیک مالکیت/وظایف، واگذاری زیرساخت یا ایجاد wholesale-only operator اصلاح میشود.
تا زمانی که زیرساخت محلی در انحصار مخابرات باشد، UNSPها هیچگاه نمیتوانند بازیگر واقعی بازار شوند.
انتهای پیام