خدمات الکترونیکی شده دولت به 84 درصد رسید

دولت الکترونیک
بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده، میزان الکترونیکی سازی خدمات در کشور به 84 درصد رسیده و تعداد کاربران ثبت‌نام‌کرده در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به حدود 72 میلیون نفر رسیده است؛ آماری که نشان‌دهنده رشد قابل توجه خدمات و کاربران در دولت چهاردهم است.

به گزارش خبرنگارسیتنا، خدمات دولت هوشمند در ایران تا پایان سال1404 به سطح قابل توجهی از الکترونیکی سازی دست می یابد. طبق این آمار تاکنون 147 دستگاه اجرایی به این بستر متصل شده 7259 خدمت دولتی به صورت الکترونیکی ارائه می‌شود و بیش از 71 میلیون و 263 هزار کاربر در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ثبت‌نام کرده‌اند.

رشد خدمات و کاربران در دولت چهاردهم

بر اساس برنامه هفتم، با هدف هوشمندسازی سالانه 20 درصد خدمات، دولت توانسته است تعداد کاربران خود را از 51.3 میلیون نفر در آغاز دولت چهاردهم به حدود 72 میلیون نفر برساند؛ یعنی رشد بیش از 40 درصدی در تعداد کاربران خدمات هوشمند.

همچنین، تعداد خدمات الکترونیکی دستگاه‌های اجرایی در این دوره از 5346 خدمت به 7259 خدمت افزایش یافته که رشد 35.8 درصدی را نشان می‌دهد.

از سوی دیگر، خدمات هوشمند دستگاه‌های اجرایی نیز از 14 درصد خدمت به 22.4 درصد خدمت رسیده‌اند که بیانگر رشد حدود 60 درصدی است.

در دولت چهاردهم، با مجموعه‌ای از اقدامات گسترده و ارتقای توسعه خدمات دولت هوشمند دسترسی امن و یکپارچه شهروندان به سامانه‌ها به صورت جدی دنبال شده است.

پیشرفت‌های استانی: نمونه‌های موفق دولت هوشمند

برخی استان‌های کشور با استفاده از ظرفیت‌های محلی، توانسته‌اند در مسیر توسعه دولت هوشمند گام‌های موثری بردارند.

در استان فارس، با سامانه «فارس من»، بیش از 80 درصد خدمات استانی به صورت دیجیتال ارائه می‌شود.

در خراسان رضوی، شهر مشهد با اجرای طرح «شهر هوشمند»، خدمات حمل و نقل، و مدیریت شهری را یکپارچه کرده است.

استان کرمانشاه صدور مجوز های صنفی را به صورت غیر حضوری در دستور کار قرار داده و در استان بوشهر توسعه زیر ساخت های اینترنتی در مناطق روستایی با سرعت در حال پیشرفت است.

چالش‌های پیش‌روی تحقق کامل دولت هوشمند

با وجود پیشرفت‌های چشمگیر موانع مهمی همچنان وجود دارد. مهم‌ترین چالش‌ها عبارتند از:

  •  نابرابری در دسترسی به اینترنت پرسرعت در مناطق روستایی و کم‌برخورداری؛
  •  عدم یکپارچگی کامل سامانه‌ها و جزیره‌ای عمل کردن برخی دستگاه‌ها؛
  •  مقاومت سازمانی در برابر تغییرات دیجیتال؛
  •  ضعف فرهنگ استفاده از خدمات دیجیتال در برخی اقشار جامعه؛
مسیر پیش‌رو

کارشناسان معتقدند برای تحقق کامل دولت هوشمند، توسعه زیرساخت‌های ارتباطی در سراسر کشور، آموزش تخصصی کارکنان دولت و کاربران و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی ضروری است.

بر این اساس، دولت هوشمند ایران گامی محکم به‌سوی حکمرانی شفاف، کارآمد و پاسخگو برداشته است؛ گامی که می‌تواند موجب تسهیل خدمات، کاهش بروکراسی و افزایش رضایت شهروندان شود.

هدف‌گذاری ۴۰ درصدی هوشمندسازی خدمات دولتی تا پایان 1404

در همین راستا، سید ستار هاشمی، وزیر ارتباطات در حاشیه هیئت دولت اخیر و در پاسخ به خبرنگار سینا گفت: بر اساس برنامه هشم پیشرفت، تمامی دستگاه‌های دولتی موظف به اتصال کامل به پنجره واحد خدمات دولت هوشمند هستند؛ این هدف در سطح قابل قبول محقق شده اما برخی دستگاه‌ها همچنان با عقب‌ماندگی‌هایی مواجه‌اند.

هاشمی با اشاره به تکلیف قانونی هوشمندسازی خدمات دولت، اظهار داشت: قانونگذار هر سال ۲۰ درصد پیشرفت در هوشمندسازی خدمات بدون مداخله انسانی را تعیین کرده تا در پایان برنامه هشم پیشرفت به ۱۰۰ درصد برسیم. بسیاری از دستگاه‌ها به این تکلیف عمل کرده‌اند و برای سایر دستگاه‌ها نیز تمهیداتی اندیشیده شده است.

وزیر ارتباطات هدف‌گذاری وزارتخانه را دستیابی به ۴۰ درصد هوشمندسازی خدمات تا پایان سال جاری عنوان کرد و ابراز امیدوار ی کرد که دستگاه‌ها تا پایان سال 1404 به این هدف دست یابند.

انتهای پیام

گزارش از سارا استوار


Source URL: https://www.citna.ir/news/327600/خدمات-الکترونیکی-دولت-84-درصد-رسید