محمدعلی چمنیان، عضو سندیکای صنعت مخابرات ایران در گفتوگو با خبرنگار سیتنا با اشاره به مشکلات تامین باتری پشتیبان در ایستگاههای مخابراتی، گفت: «موضوع باتریها در شبکه مخابرات کشور، مسألهای ریشهدار و چندلایه است و نباید همه چیز را به تحریمها گره زد. بخش عمده مشکلات، به کمکاری اپراتورها و سرمایهگذاری بازمیگردد.»
چمنیان توضیح داد: «از دههها قبل، در مراکز مخابراتی ثابت و ایستگاههای BTS، باتریهای سربی-اسیدی (VRLA) برای ذخیره برق استفاده میشده است. در سالهای اخیر اپراتورها به سمت باتریهای لیتیومی حرکت کردهاند، اما هنوز سهم این باتریها در کشور به حدود ۱۰ درصد ایستگاهها محدود است.»
وی با اشاره به الزامات پروانه اپراتوری، گفت: «اپراتورها طبق تعهدات خود موظفاند برای ایستگاههای شهری حداقل چهار ساعت و برای سایتهای حساس تا شش ساعت ذخیره انرژی داشته باشند. با این حال، به دلیل کمبود تجهیزات و ضعف نگهداری، بسیاری از ایستگاهها این الزامات را پوشش نمیدهند.»
عضو سندیکای صنعت مخابرات تاکید کرد: «مشکلات موجود را میتوان در دو دسته کمی و کیفی تقسیم کرد. از نظر کمی، اپراتورها طی سالهای گذشته باتری کافی برای ایستگاهها خریداری نکردهاند. بسیاری از ایستگاهها حتی فاقد باتری سالم هستند یا باتریهای فرسوده جایگزین نشدهاند. از نظر کیفی هم نگهداری ضعیف ایستگاهها، فقدان سیستم دقیق موجودی (اینونتوری)، و واگذاری پیمانهای نگهداری به شرکتهای دستچندم، باعث کاهش شدید عمر و کارایی باتریها شده است.»
چمنیان افزود: «سرقت باتریها نیز به معضل بزرگی تبدیل شده و حجم زیادی از آنها حتی سر از شبکههای تلفن همراه افغانستان درآورده است. اما مشکل اصلی، نبود سیستم دقیق مدیریت دارایی و ضعف نگهداری حرفهای در اپراتورهاست.»
وی تصریح کرد: «بیش از ۹۰ درصد شبکه هنوز از باتریهای سربی-اسیدی استفاده میکند که تولید آنها در داخل کشور بومی شده و هیچ وابستگی به واردات و تحریم ندارد. ادعای تحریم در این بخش درست نیست. مشکل واقعی، بیمیلی اپراتورها به سرمایهگذاری است.»
چمنیان در خصوص وضعیت باتریهای لیتیومی توضیح داد: «این باتریها عمدتاً از چین تامین میشوند و از نظر تحریم بینالمللی محدودیتی وجود ندارد. اما فرآیندهای طولانی ثبت سفارش، تخصیص ارز و ترخیص کالا در داخل کشور موجب شده واردات با تأخیرهای چندماهه مواجه شود؛ این تحریم داخلی است نه خارجی.»
عضو سندیکای صنعت مخابرات با انتقاد از ضعف نظارت سازمان تنظیم مقررات، افزود: «طبق پروانه، عدم رعایت تعهدات پشتیبان انرژی باید با جریمه های سنگین یا حتی لغو پروانه همراه باشد. اما جریمه های کنونی آنقدر ناچیز است که برخی اپراتورها ترجیح میدهند جریمه بدهند تا اینکه سرمایهگذاری سنگین برای خرید باتری انجام دهند.»
وی در پایان تاکید کرد: «برای حل مشکل، همه بازیگران باید نقش خود را درست ایفا کنند. وزارت ارتباطات باید تعرفهها را متناسب با هزینهها اصلاح کند، اپراتورها مدیریت نقدینگی و نگهداری را بهبود دهند و وزارت صمت فرآیندهای واردات تجهیزات را تسهیل کند. در داخل کشور توان تولید باتری باکیفیت وجود دارد و با مدیریت درست، میتوان مشکل قطعی سایتهای مخابراتی را برطرف کرد.»
انتهای پیام
گفت وگو از سارا استوار