برگزاری نشست تخصصی تشکل های همسوی حوزه فاوا

حوزه فاوا
نشست تخصصی تشکل های همسوی حوزه فاوا با حضور بیش از 17 تشکل این حوزه و به منظور بررسی مشکلات پیش روی صنعت فاوای کشور برگزار شد.

به گزارش سیتنا، در این نشست که با میزبانی کانون هماهنگی فاوا  و با حضور روسای  تشکل های حوزه فاوا، از جمله سندیکای صنعت مخابرات ایران، اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، کمیسیون تحول اتاق بازرگانی تهران، انجمن تولیدکنندگان تلفن همراه، سندیکای تولید کنندگان تجهیزات فناوری اطلاعات ایران، انجمن ناشران دیجیتال، خوشه قطعات الکترونیک، انجمن ملی اینترنت اشیا و علوم داده، سندیکای شناسایی، مکان یابی رادیویی و تجهیزات نقشه برداری، کانون ملی کارافرینان برتر رسمی کشور، کانون انجمن های صنفی دفاتر پیشخوان دولت، انجمن تولیدکنندگان انواع مدار چاپی، انجمن صنفی کارفرمایی شرکت های تولیدی دانش بنیان حوزه فاوا، انجمن صنفی کارفرمایی شرکت های فناور هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال ایران، انجمن شرکت های نرم افزاری آشنا، انجمن افتا، اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی برگزار شد، مشکلات پیش روی صنعت فاوا مطرح و مقرر گردید که با هماهنگی تشکل های همسوی حوزه فاوا پیگیری گردد.

در این نشست، حسین ریاضی رییس هییت مدیره سندیکای صنعت مخابرات ایران مطرح نمود: بی توجهی به وظایف و مسئولیت های سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بالاخص در پانزده سال گذشته موجب هدر رفت منابع و کاهش نقش بخش خصوصی و سرمایه گذاری در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور گردیده است که پیشنهاد می گردد گروهی توسط تشکل‌های همسو برای رسیدگی و پیگیری موارد ذیربط ایجاد و به ابعاد مختلف مختلف این مهم بپردازد.

1

فرامرز رستگار دبیر و عضو هییت مدیره کانون هماهنگی فاوا نیز موارد مدنظر خود جهت اقدامات تشکل های همسو مطابق 7 بند به شرح ذیل را ضروری دانست:

1- لزوم اعتراض به مکاتبه اخیر داخلی در سازمان تامین اجتماعی برای کم اثر کردن تصمیمات هیات های تجدید نظر که بموجب اعتراض کارفرمایان تشکیل می شود.

۲- همسویی تشکل های فاوا باعث هم افزایی توانمندی ها، انتفاع اعضای تشکل ها، منافع ملی و رونق کسب وکارها که متاسفانه این روزها وضعیت خوبی ندارند می شود.

۳- هریک از تشکل ها به تنهایی و یا بصورت مشترک می توانند در حل مشکلات این بخش با دولت همکاری و تعامل داشته باشند ولی انحصار طلبی، زیاده خواهی، اعلام اینکه تشکل یا سازمان ما، نماینده بخش خصوصی است، جایگاهی ندارد و نباید توسط نهادهای دولتی جدی گرفته شود و به حساب تعاملات بابخش خصوصی گذاشته شود.

۴- در مورد نامه رئیس محترم جمهور به وزیر محترم ارتباطات در رابطه با تعیین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (سازمان فناوری اطلاعات) به عنوان بازوی تخصصی و راهبر حوزه فناوری اطلاعات دولت در حوزه دولت هوشمند، باید دقت شود که در وظیفه محول شده به سازمان فناوری اطلاعات (تدوین، ابلاغ و اجرای معماری های کلان و استاندارهای فنی، سکوی تبادل داده های پایه، نظام اعتبارسنجی) از مشورت انحصاری با یک تشکل یا سازمان به عنوان نماینده بخش خصوصی پرهیز و زمینه مشارکت همه انجمن ها، سندیکاها و اتحادیه های ذی ربط در حوزه فاوا، هوشمند سازی، تحول دیجیتال در حوزه های سخت افزار و نرم افزار را فراهم نماید.

۵- باتوجه به نقش اساسی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در هوشمندسازی طبق تکالیف برنامه هفتم پیشرفت، ضروریست که وزارتخانه مذکور با رفتار خود اعتماد سازی لازم را در مجریان طرح های IoT، اتوماسیون، تله متری و اسکادا برای گذر به شبکه های هوشمند فراهم آورند.

۶-در این راستا نقش اپراتورهای ارتباطی به عنوان متولیان تامین ارتباطات وسیع، با کیفیت، پایدار و تاب آور به عنوان خادمان سرویس‌ده به شرکت های فناور و مجریان طرح های هوشمند سازی، امری است الزامی و جدی که لازمست توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بصورت سخت گیرانه تری پایش شود.

۷- انجام تغییرات فنی اخیر توسط برخی از اپراتورها در شبکه همراه بدون اطلاع رسانی قبلی موجب اختلال و یا از کار افتادن مناطقی از شبکه های IoT و کنترل الکترونیک شده‌ که از مصادیق تضعیف نظریه لزوم هوشمند سازی صنایع و سازمان هاست. لازمست وزارت ارتباطات ضمن اخطار به مسببان، ذهنیت جامعه را در رابطه با جدیت دولت در هوشمندسازی ساماندهی و جهت رفع مشکلات ایجاد شده برای شرکت های دانش بنیان و کارفرمایان، گام فوری و کارساز بردارد.

2

در این نشست از سوی سندیکای شناسایی، مکان یابی رادیویی و تجهیزات نقشه برداری افشین کلاهی رییس هییت مدیره و سیروس پژمان دبیر این سندیکا حضور داشتند.

موارد منعکس شده از طرف سندیکای شرکت های شناسایی و مکان یابی رادیویی و تجهیزات نقشه برداری به شرح ذیل مطرح گردید:

۱- برای انعکاس موضوعات کلان همچون بیمه، پیشنهاد می شود موارد مکتوب شده و از کانال اتاق و شورای گفتگو ارسال شود.

3

۲- وضعیت فورس ماژور ایام جنگ از طرف دولت مشخص شود.

۳- در حوزه تحول دیجیتال و هوشمندسازی با توجه به مشکلات و تعدد متولیان دولتی و ساز مان ها و نهادها تکلیف تشکل ها برای درخواست رفع موانع و مشکلات و دستورات و آیین نامه هایی که هرروز بر این مشکلات می افزایند چیست؟

7

همچنین از سوی این سندیکا مطرح شد که پیگیری خسارت های وارده به شرکت ها و محدودیت های اعمال شده باید از کدام نهاد اصلی باشد؟

علی فلاح حقیقی دبیر کل و آرش رجایی مشاور کانون انجمن های صنفی  دفاتر پیشخوان دولت نیز از حاضرین این نشست تحصصی بودند.

فلاح حقیقی ضمن طرح این موضوع که  توجه به زحمات نخبگان حوزه های فاوا در بخش خصوصی که پیشرو در کسب دانش و توسعه فناوری هستند مهم می باشد ادامه داد: تبیین جایگاه بخش خصوصی در تراز حوزه تصمیم و نه زیر نظر حاکمیت و تابعیت از آن ضروری می باشد.

دبیرکل کانون انجمن های صنفی دفاتر پیشخوان دولت مطرح نمود: ارجاع مراتب مورد اختلاف با دولت به شورای رقابت به عنوان مرجعی فراحاکمیت با مصونیت و توجه به قانون که دولت را مکلف به جبران بخش خصوصی می کند و همچنین  بهره مندی از ظرفیت کانون عالی کارفرمایی ایران که نماینده آن عضو شورای عالی تامین اجتماعیست مواردی است که می بایست از این ظرفیت ها استفاده برد.

6

بیتا فکور مدیر اجرایی اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی موضوعات مد نظر اتحادیه را به شرح ذیل مطرح نمود:

۱. مسئله اینترنت به عنوان مهم ترین زیرساخت اقتصاد دیجیتال، با هربار محدود و قطع شدن آسیب‌های جبران ناپذیری به بدنه کسب و کارهای مجازی و آنلاین وارد کرده، اینترنت چتر اکسیژنی است که صرفا بقای کسب و کارهای آنلاین را تضمین می‌کند، فارغ از استراتژی‌های پیش بینی شده که با تحریم‌های کلان کشور، تورم ها و... به سبد اقتصاد دیجیتال اجازه رشد و بالندگی نمی‌دهد، باید اینترنت پایدار را برای همه‌ی اعضای زیست بوم اقتصاد دیجیتال تامین گردد. کسب و کارهای آنلاین هنوز به ترافیک قبل از ۱۲ روز نرسیده‌اند و هنوز دسترسی به برخی وب سرویس‌های گوگل ممکن نیست.

2. تامین اجتماعی برای مجموعه‌های فناور امکانی نظیر شش ماه تنفس پرداخت بیمه را فراهم آورد و حتما که خدمات و سوابق بیمه برای کارمند و کارگر برقرار باشد (کارفرما در این بحران‌ها بقا و عدم یا حداقل تعدیل پرسنل را اهداف اصلی قرار دهد) و پیش بینی و انتظار در موارد بحران نظیر جنگ دوازده روزه تنظیم دستورالعمل و روش پرداخت حداقل با شش ماه تنفس برای کسب و کارهای بر بستر اینترنت می باشد. همچنین اعتراض به نامه با موضوع کم کردن اثر داوری و هیأت‌های تجدید نظر نیز بسیار حائز اهمیت است.

3. شیوه نامه و آیین نامه پیشنهادی در رابطه با کسب و کارهای فروش آنلاین طلا قبل از پایان موعد ۵۰ روزه از تاریخ ابتدای بهمن ماه به صورت مکتوب ارایه شده که هنوز بازخوردی در اتحادیه دریافت نشده و حتی پلتفرم های فعالی که در جنگ ۱۲ روزه درگاه آنها بسته شده نیز با تلاش های بسیار در حال رسیدگی هست.

0

مسعود رجایی رییس انجمن افتا نیز  بااشاره به این موضوع که در زمینه ساخت محصولات بومی حوزه افتا بحمدالله شرکت های خصوصی توانسته اند محصولاتی طراحی و تولید کنند که بعضا جایگزین محصولات خارجی برند در سطح جهانی شوند. (مشتریان دولتی و خصوصی) و این امر علاوه بر افزایش امنیت شبکه ها، باعث کاهش چشمگیر هزینه های خرید و پشتیبانی سارمان ها می شود ادامه داد: در حال حاضر بدلیل کمبود آزمایشگاه های ارزیابی محصولات امنیتی، مهم ترین و بزرگترین مشکل شرکت های عضو، تاخیر بیش از حد در روال صدور مجوز برای محصولات امنیت شبکه و ارتباطات است.

88

مرتضی مهدوی رییس هییت مدیره شرکت های نرم افزاری نیز با طرح این موضوع که به  دولت و حاکمیت نباید دلخوش بود ادامه داد: سال هاست انتقاد کردیم و گوش شنوا پیدا نشده است، اگر به صادرات و ایجاد مناطق ویژه اقتصاد دیجیتال، در مناطق آزاد که ظرفیت‌های قانونی خود را را دارد توجه بیشتر داشته باشیم شاید از بسیاری مشکلات موجود دولتی رها شویم.

مرتضی مهدوی تاکید نمود، با ارسال نامه به رییس جمهور برای هوشمند سازی موافقم ولی دنبال ریشه مسأله باشیم، این ادبیات و این نوع نامه نگاری در شرایط فعلی ریشه در جای دیگر دارد، یک روزنامه برای هوشمندسازی، یک روز واردات و خرید بی حساب و کتاب محصولاتی که نمونه تولید داخل دارد به بهانه جنگ ۱۲ روزه و در نهایت دم خروس در فساد و رانت خرید های خارجی بانک ملی بیرون می زند. پس لازم است هر چه سریعتر با معرفی پدرخوانده های صنف، تشکل ها خود را تطهیر کنند.

55

رضا قربانی نایب رییس کمیسیون تحول اتاق بازرگانی تهران مطرح نمود موضوعاتی که مطرح می نمایم امروز بیش از هر زمان دیگری باید در دستور کار صنف و سیاست‌گذاران قرار گیرد.

نخست، مسئله تحریم‌هاست. پیش از این عمدتاً نهادهای دولتی و نظامی در فهرست تحریم قرار می‌گرفتند؛ اما حالا نوبت به کسب‌وکارهای خصوصی و شرکت‌های فناوری اطلاعات رسیده است. این تغییر فاز در تحریم‌ها، پیام روشنی دارد: بخش خصوصی ایران هدف مستقیم قرار گرفته است. چنین روندی نه‌ تنها بر سرمایه‌گذاری و همکاری‌های بین‌المللی تأثیر می‌گذارد، بلکه برند کارفرمایی و منابع انسانی شرکت‌ها را هم به‌شدت تحت فشار قرار می‌دهد. صنف ما نمی‌تواند نسبت به این تغییر بی‌تفاوت باشد.

موضوع دوم، اینترنت طبقاتی و وضعیت فرسوده زیرساخت دیجیتال کشور است. سال‌ها هشدار داده شد که سرمایه‌گذاری در این حوزه حیاتی است، اما نتیجه آن بی‌توجهی بود. قطعی‌های مکرر اینترنت نه‌تنها کسب‌وکارها را فلج کرده، بلکه نمونه‌هایی مثل هک صرافی نوبیتکس نشان داد که امنیت هم در گرو اتصال پایدار است. در این میان، گروه‌هایی از فعالان شبکه‌های اجتماعی نیز با ایجاد فضای احساسی و حمله به هر طرح و ایده، مسیر وفاق ملی درباره اینترنت را تخریب می‌کنند.

554

سومین چالش، منابع انسانی است. بسیاری از کسب‌وکارها به ‌دلیل شرایط اقتصادی و فشارهای مضاعف، ناچار به تعدیل گسترده شده‌اند. این تعدیل‌ها فقط یک تصمیم مدیریتی نیست، بلکه ضربه‌ای جدی به برند کارفرمایی و آینده اکوسیستم نوآوری کشور است. مدیریت این بحران به برنامه‌ریزی دقیق و حمایت واقعی نیاز دارد.

چهارمین مسئله، تأمین مالی است. اگر دولت واقعاً به آینده اقتصاد دیجیتال باور دارد، باید راهکارهای شفاف و پایدار برای تأمین مالی کسب‌وکارها ارائه کند. تأمین مالی نباید به رانت و روابط محدود شود؛ شفافیت باید اصل بنیادین این سیاست باشد.

و در نهایت، امنیت سایبری. امروز با وجود همه نظارت‌های سنگین و گسترده، امنیت زیرساخت‌های دیجیتال در معرض تهدید جدی است. ما در نقطه‌ای هستیم که حتی ابزارهای مانند «دیوار» هم خود به عاملی برای آسیب‌پذیری بدل شده‌اند. این وضعیت نیازمند اقدام فوری و هماهنگ صنف است، وگرنه دیر یا زود باید شاهد بحران‌های جدی‌تر در این حوزه باشیم.

45

صاددق عباسی شاهکوه، دبیر اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران نیز موضوعات مد نظرخود را در محور هوشمندسازی و چالش هایی که در خصوص آن نوسط تشکل ها عنوان گردید مطرح نمود:

اپراتور هوشمندسازی اگر خوب شکل بگیرد می تواند مفید باشد و بازار جدیدی را باز کند لذا بجای مخالفت باید درخواست مشارکت فراگیر تشکل ها در اصلاح و تکمیل چارچوب‌ها را بدهیم.

22

علی سرمدی، عامل توسعه خوشه قطعات الکترونیک تهران نیز با اشاره به تاریخچه فعالیت‌های این خوشه، بر اهمیت مدارهای چاپی (PCB) به‌عنوان ستون فقرات تجهیزات الکترونیکی تأکید کرد.

سرمدی ادامه داد: «مدارهای چاپی با اتصال دقیق قطعات، عملکرد دستگاه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات مانند سرورها و تجهیزات اینترنت اشیا (IoT) را تضمین می‌کنند و بومی‌سازی تولید آن‌ها می‌تواند وابستگی به واردات را کاهش داده و زیرساخت‌های ICT کشور را تقویت کند.»

وی ابراز امیدواری کرد که با حمایت هدفمند از تولیدکنندگان مدارهای چاپی، گامی مؤثر در راستای خودکفایی و توسعه صنعت فناوری اطلاعات کشور برداشته شود.

231

شهرام حاجی قربانی نایب رییس هییت مدیره انجمن ناشران دیجیتال در این نشست مطالب مد نظر خود را به شرح ذیل مطرح نمود:

1- در خصوص آراء هیات های تشخیص مطالبات تامین اجتماعی پیشنهاد دادم که با ریاست اتاق بازرگانی مکاتبه شود و از ظرفیت شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی و مرکز پژوهش های اتاق در این خصوص استفاده شود.

۲- در خصوص نامه رییس جمهور در مورد رگولاتوری در حوزه اینترنت اشیا هم پیشنهاد دادم، مکاتبه مستقیم به رییس جمهور با امضای کلیه تشکل های هم سو برای توقف طرح (مشابه آنچه در خصوص سند تسهیم انتفاع تولیدکنندگان محتوا انجمن VOD انجام داده) انجام شود.

۳- در خصوص موضوع صادرات نرم افزار از ظرفیت کمیته ماده ۵ سازمان توسعه تجارت استفاده شود. اتحادیه صادرکنندگان نرم افزار آماده همکاری با شرکت ها در این خصوص هست.

09

سعید رسول اف ، رییس هییت مدیره انجمن تولیدکنندگان نرم افزار تلفن همراه نیز در این نشست حضور داشت و چالش های مد نظرخود را در چهار بخش مطرح نمود:

۱. وجود نهادهای موازی و مجوزهای متعدد دست و پاگیر و بی‌خاصیت در حوزه فاوا

2. عدم استفاده از نظرات بخش خصوصی در تدوین قوانین و مقررات (مثال تدوین سند تسهیم درآمد ترافیک محتوای دیجیتال توسط شورایعالی فضای مجازی)

3. تشدید مشکلات شرکت‌ها در حوزه بیمه و مالیات (مثال عدم پذیرش مفاصا حساب‌های تامین اجتماعی توسط خود سازمان در رسیدگی‌های سالیانه)

4. بی‌توجهی به مالکیت بخش خصوصی و تبعات منفی ناشی از آن (مثال مشکلات ورود پلتفرم دیوار به بازار بورس)

75

روزبه بابازاده مدیرعامل انجمن ملی اینترنت اشیا و علوم داده، در این نشست موضوعات مدنظر انجمن را به شرح ذیل مطرح نمود:

۱- پرداخت خسارت به کسب و کارهایی که بابت قطعی بدون برنامه و غیرمسئولانه شبکه 2G از قبیل دستگاه‌های پوز، سامانه‌های مدیریت ناوگان، سیستم‌های کشاورزی هوشمند و آبیاری هوشمند، خانه‌های هوشمند، سیستم‌های حفاظتی و غیره صدمه دیده‌اند.

صنعت هوشمندسازی بارها و بارها توسط حاکمیت در مقاطع مختلف زمانی با خاک یکسان گردیده و با تلاش شبانه روزی شکل‌های مجدد این صنعت رشد پیدا کرده، تا کی قرار است بابت هرگونه ضعف لایه حاکمیتی در مسائل مختلف این صنعت رو به نابودی برود.

31

2- اعتراض به مصوبه دولت به منظور هزینه کرده وجوه مسئولیت اجتماعی شرکتی شرکت‌های زیر مجموعه دولت در برنامه‌هایی که توسط سازمان برنامه و بودجه تعیین می‌گردد. همانطور که از نام موضوع مورد بحث مشخص است مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در مقابل خساراتی است که به جامعه وارد می‌کنند یا مسئولیتی که شرکت‌ها نسبت به جامعه دارند نه مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها نسبت به حاکمیت. دولت برای مسئولیت‌های خود به اندازه کافی بودجه در اختیار دارد و کافی است که حیف و میل کمتری کند. بودجه مسئولیت اجتماعی شرکتی باید مانند گذشته در اختیار سازمان‌های مردم نهاد و تشکلها قرار گیرد زیرا این سازمان های مردم نهاد هستند که خیلی بهتر از حاکمیت درد جامعه را می‌دانند و با هزینه ها بسیار اندک‌تر می‌توانند مشکلی از مشکلات جامعه برطرف کنند. مثال است که می‌گویند اگر مدیریت شن‌های بیابان را به حاکمیت بسپارند بعد از ۵ سال بیابان شن کم می‌آورد

۳- مورد بعدی در ارتباط با انسجام بیشتر تشکل‌های همسو با هم در جهت رسیدن به اهداف مشترک بوده و تشکل‌ها باید وظیفه دیده بانی و مطالبه‌گری را به نحو احسنت انجام دهند این هم صدایی و همسویی تشکل ها است که باعث می‌شود انحصارها و زیاده خواهی‌های دستگاه‌های حاکمیتی یا مجموعه های که فکر میکنند قدر دارند کاسته یا متوقف شود.

84

مجید سیاری رییس هییت مدیره کانون ملی کارافرینان برتر رسمی کشور نیز جزو حاضرین این نشست تخصصی بود.

رییس هییت مدیره کانون ملی کارافرینان برتر رسمی کشور مطرح نمود : شرکت های پیشران و علی الخصوص کارآفرینان، در تمامی کشورها موتور محرکه توسعه و اقتصاد کشور هستند و همان طور که در جنگ ۱۲ روزه مشاهده کردیم این کارافرینان بودند که در حوزه اقتصاد از کشور صیانت نمودند و به همین منظور حمایت از کارآفرینان نباید فقط کلامی و تزیینی در اسناد باشد و برای رشد اقتصادی، مدیریت کشور باید به کارآفرینان سپرده شود و دولت فقط نقش تنظیم گری داشته باشد.

23

افشین پاک نهال رییس هییت مدیره انجمن تولید کنندگان انواع مدار چاپی ضمن اشاره به این موضوع که   مدارچاپی؛ زیرساخت مغفول‌ مانده توسعه صنعت الکترونیک کشور است ادامه داد: صنعت الکترونیک به‌عنوان پیشران اصلی اقتصاد دیجیتال، تحول صنعتی و حتی خودکفایی ملی شناخته می‌شود. اما در این میان، یکی از ارکان کمتر دیده‌شده و در عین حال حیاتی این صنعت، مدارچاپی (Printed Circuit Board – PCB) است که  بستر و اسکلت اصلی تمامی تجهیزات و محصولات الکترونیکی می باشد.

رییس هییت مدیره انجمن تولید کنندگان انواع مدار چاپی  تاکید نمود: بدون توسعه و توانمندسازی صنعت مدارچاپی، نمی‌توان انتظار داشت که کشور در حوزه‌های پیشرفته‌ای همچون مخابرات، خودروهای برقی، صنایع روشنایی، تجهیزات پزشکی، هوش مصنوعی و حتی صنایع دفاعی به خودکفایی برسد. مدارچاپی همان نقشی را در الکترونیک دارد که اسکلت در ساختمان ایفا می‌کند؛ اگر این بخش وابسته باقی بماند، کل سازه فناورانه کشور شکننده خواهد بود.

پاک نهال مطرح نمود: امروز با توجه به شرایط تحریم و محدودیت‌های واردات، فرصت تاریخی برای تعمیق عمق ساخت داخل در حوزه مدارچاپی فراهم شده است. تجربه نشان داده که تحریم‌ها نه‌تنها مانع رشد نبوده‌اند، بلکه موجب شکوفایی ظرفیت‌های بومی شده‌اند. اما تحقق این امر نیازمند حمایت همه‌جانبه  بخ شرح ذیل است:

• سیاست‌گذاری حمایتی و تعرفه‌ای: تسهیل واردات مواد اولیه و تجهیزات تولید، همراه با حمایت تعرفه‌ای از تولید داخلی.

•  زنجیره تأمین داخلی: ایجاد پیوند میان دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و تولیدکنندگان برای دستیابی به فناوری‌های نوین (HDI، Flex، RF PCB).

• زیرساخت‌های آزمون و کیفیت: راه‌اندازی مراکز مستقل تست و استانداردسازی مدارچاپی در داخل کشور.

• بازار و تقاضای داخلی: اولویت‌دهی به محصولات تولید داخل در پروژه‌های ملی و دولتی.

وی ادامه داد: انجمن مدارچاپی ایران، به‌عنوان تنها نهاد صنفی تخصصی این حوزه، مأموریت خود را در ارتقای سهم تولید داخلی، توانمندسازی فناوران، و توسعه صادرات به بازارهای منطقه‌ای تعریف کرده است و اگر به دنبال رشد واقعی صنعت الکترونیک هستیم، باید مدارچاپی را نه به‌عنوان یک قطعه ساده، بلکه به‌عنوان زیرساخت استراتژیک توسعه فناوری در کشور جدی بگیریم. آینده صنعت الکترونیک ایران، بدون استقلال در تولید بردهای مدارچاپی، پایدار نخواهد بود.

03

کامبیز رشیدی، رئیس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان تجهیزات فناوری اطلاعات ایران نیز اهم مشکلات تولیدکنندگان سخت افزار حوزه IT اعلام  را به شرح ذیل مطرح نمود:

۱- صعوبت تأمین مالی

۲- انتظار بلند مدت حتی بیش از ۶ ماه برای تخصیص تأمین ارز خرید و تهیه قطعات از بانک مرکزی

۳- با توجه به بند ۲ قابل پیش بینی نبودن و تغییرات دائمی قیمت مواد اولیه و محصولات

۴- بی ثباتی مستمر سیاست ها و قوانین و مقررات ناظر بر تولیدکنندگان

۵- مشکلات ناشی از روش‌های نادرست ممیزی و دریافت مالیات و بیمه سازمان تأمین اجتماعی

۶- ضوابط کهنه و قدیمی و بروز نشده در خصوص شناسایی و رتبه بندی تولیدکنندگان عرصه صنعت بخصوص حوزه فاوا

09

غلامعلی حسنی صدر نایب رییس انجمن صنفی کارفرمایی شرکت های تولیدی دانش بنیان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات  نیز با طرح این موضوع که مشکلات در حوزه فاوا زیاد است و تشکل های هم سو می بایست موارد را دسته بندی و به مراجع مرتبط ارسال نمایند ادامه داد: در دو موضوع چالشی اخیر یکی در مورد اقدام اخیر سازمان تامین اجتماعی و دیگری در خصوص  نامه رئیس محترم جمهور به وزیر محترم ارتباطات در رابطه با تعیین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عبارتی  سازمان فناوری اطلاعات، به عنوان بازوی تخصصی و راهبر حوزه فناوری اطلاعات دولت در حوزه دولت هوشمند، توصیه های لازم را می بایست اانجام داد

34

در انتهای این نشست داوود ادیب، رییس کانون هماهنگی فاوا و رییس هییت مدیره انجمن شرکت های فناور هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال ایران مطرح نمود: به اعتقاد اکثر فعالان اقتصادی یکی از بزرگترین مشکلات پیش روی کارافرینان، موضوع قراردادهای یک طرفه بخش خصوصی و دولتی است .

ادیب ادامه داد: موضوع مهمی که در قوانین حمایتی کارافرینان، شرکت‌های فناور و شرکت‌های دانش بنیان  در سال های اخیر توجهی به آن نشده است، بحث اصلاح رویه های قراردادی غیر منصفانه بین کارفرمایان و شرکت های مذکور است. بسیاری از کارآفرینان و علی الخصوص شرکت‌های فناور و دانش بنیان همواره قربانی قراردادهای یک طرفه سازمان های دولتی هستند.

09

رییس کانون هماهنگی فاوا مطرح کرد متاسفانه موضوع قراردادهای یک طرفه در 5 سال گذشته با قوه مجریه، قوه قضاییه، قوه مقننه، شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مطرح و هیج نتیجه ای حاصل نگردید و امیدوار هستیم این موضوع از طریق دبیرخانه هماهنگی اقتصادی سران قوا که جلسات متعددی را در ماه های اخیر داشته ایم مرتفع گردد.

انتهای پیام


Source URL: https://www.citna.ir/news/324087/برگزاری-نشست-تخصصی-تشکل-های-همسوی-حوزه-فاوا